در خاطره روزها ۱۴ آبان ۱۳۹۷ – ۵ نوامبر


در خاطره روزها ۱۴ آبان ۱۳۹۷


[caption id="attachment_177046" align="alignleft" width="250"]کناره گیری مهندس بازرگان کناره گیری مهندس بازرگان[/caption]

۱۴ آبان – ۵ نوامبر ۱۳۵۸ کناره‌گیری مهندس بازرگان


در پایان دومین روز از تصرف سفارت آمریکا در تهران توسط نیروهای «خمینی»، رئیس دولت موقت پس از ۲۶۸ روز حکومت، کناره‌گیری دولت خود را تسلیم کرد و علت آن را، رویدادهای اخیر کشور (تصرف سفارت آمریکا و کارشکنی افراد و گروههای وابسته به خمینی) دانست.





[caption id="attachment_177047" align="alignleft" width="250"]موثرترین اعتصاب مطبوعات موثرترین اعتصاب مطبوعات[/caption]

۱۴ آبان – ۵ نوامبر ۱۳۵۷ مؤثرترین اعتصاب مطبوعات


در پی تظاهرات گسترده که در چند نقطه تهران به تیراندازی مأموران و قتل شماری تظاهرکنندگان منجر شد، روزنامه‌ها و جراید کشور دست به یک اعتصاب عمومی علیه سانسور و اختناق حکومت شاه زدند. که طولانی‌ترین اعتصاب روزنامه‌نگاری محسوب شد.





[caption id="attachment_177049" align="alignleft" width="250"]نادیا غزلی که ناتمام ماند نادیا غزلی که ناتمام ماند[/caption]

۱۴ آبان – ۵ نوامبر «۲۰۰۵ میلادی» نادیا، غزلی که ناتمام ماند


«نادیا انجمن» شاعر ۲۵ سالة افغانستان در این روز به قتل رسید. «نادیا» که از ۱۵ سالگی به سرودن پرداخت، آغاز کارش با اشغال «هرات» توسط «طالبان» و حصار مضاعف زنان مصادف شد. سرانجام نادیای ۲۵ ساله، مظلومانه در زیر ضربات مشت و لگد همسرش جان باخت.





[caption id="attachment_177050" align="alignleft" width="250"]کشف ذرت کشف ذرت[/caption]

۱۴ آبان – ۵ نوامبر «۱۴۹۲ میلادی» کشف ذرت


«کریستف کلمب» کاشف قاره آمریکا، در پی آشنا شدن با «سیب‌زمینی»، «گوجه فرنگی» و «توتون» در «کوبا»، در این روز با نوعی غله که بومیان آن را به جای «گندم» مصرف می‌کردندروبه‌رو شد. او با انتقال بذر ذرت به اروپا، به قحطی پایان داد.





[caption id="attachment_177051" align="alignleft" width="250"]اعلام حرکت طغرل بسوی بغداد اعلام حرکت طغرل بسوی بغداد[/caption]

۱۴ آبان – ۵ نوامبر «۱۰۵۴» میلادی اعلام حرکت طغرل بسوی بغداد


طغرل سلجوقی که بسیاری از نقاط ایران را در اشغال خود داشت اعلام کرد برای نجات خلیفه عباسی از دست شیعیان و استقرار مجدد حاکمیت اهل تسنن عازم بغداد می‌شود او در اوایل سال ۱۰۵۵ میلادی این شهر را تصرف کرد.





لطفا به اشتراک بگذارید: