بسته اروپایی .هیاهو برای هیچ

گزارش خبری:بسته اروپایی .هیاهو برای هیچ-۱۶آبان




تمام تقلای رژیم در رابطه با اروپا تحت عنوان حفظ برجام، در واقع یافتن مفری بود تا بتواند طناب تحریمها بر گردن نظام را شل کند. رژیم امیدوار بود که بتواند تا قبل از سیزدهم آبان سرفصل شروع تحریمهای اصلی آمریکا، بتواند به توافقی با اتحادیه اروپا دست یابد. الان صداهای مختلفی از رژیم به گوش می رسد. صداهایی که عکس جهت هم هست. یکی امیدواری و اطمینان میدهد و دیگری ابراز وحشت و ناامیدی می کند. کدام درست است؟

گزارشی را در این مورد ببینیم:

مقامات دولت روحانی مدعی شدند کانال ارزی جدیدی با اروپا گشوده شده است.

تلویزیون رژیم - ۵مهر


ارز صادراتی به دست صادر کنندگان میرسه. رییس کل بانک مرکزی از بررسی جزئیات ایجاد کانال مالی اروپا با ایران در بروکسل خبرداده و گفته براساس این پیمان دوجانبه پولی صادر کننده های ایرانی و اروپایی می تونن ارز حاصل از صادراتشون را بگیرند.

روزنامة حکومتی آرمان به نقل از رییس کل بانک مرکزی نوشت: جزییات این توافق هفته گذشته در بروکسل مورد توافق قرار گرفته است».

رییس کل بانک مرکزی رژیم اما نگفته چرا اعلام این خبر به ظاهرخوش برای نظام را یک هفته به تاخیر انداخته.





پاسخ به این سوال را می توان در واکنشهای دلواپسان نظام، و حتی منتقدان روحانی از باند خودش پیدا کرد.

عباس هشی (با ضم هـ) ، اقتصاددان و حسابدار رسمی در رژیم گفت: «این کانال یورویی اختراع جدیدی نیست و عملکرد آن همچون اتاق‌های تسویه پایاپای در زمان جنگ تحمیلی خواهد بود». وی در توضیح گفت:« این بار نیز قرار است کانال مشابهی ایجاد شود که شاید همان کالا در برابر نفت باشد».

سایت حکومتی نامه نیوز همسو با روحانی هم از نقد نبودن این وعده خبرداد و به نقل از رویتر نوشت« مکانیسم اتحادیه اروپایی برای تسهیل پرداخت وجوه صادرات به ایران تا ۴ نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) راه‌اندازی خواهد شد اما تا اوایل سال آینده میلادی عملیاتی نخواهد شد».

این سایت حکومتی به قول موگرینی مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که گفته بود تا پیش از شروع تحریمها این طرح برای تسهیل تبادلات مالی با رژیم اجرایی می شود اشاره کرد و افزود:« به نظر می رسد مقامات اروپایی بار دیگر در حال خرید زمان برای "تکمیل بازی برجامی " خود در قبال ایران هستند. در این خصوص مقامات اروپایی رایزنی هایی را با ایالات متحده آمریکا صورت داده اند».

محمد نبی حبیبی از باند موتلفه گفت:‌اخیراً هم رویترز از قول سه دیپلمات اروپایی اعلام کرده است، اجرایی شدن برجام اروپایی تا بهمن ماه طول می‌کشد.

وی افزود: ما از اول گفته بودیم که دولت نباید به برجام اروپایی دل خوش کند.

خبرگزاری حکومتی ایسنا از باند روحانی هم در گزارش خود «احتمال» دیگری را مطرح کرده و نوشته است«این اقدام اتحادیه اروپا طی دو ماه اجرایی می‌شود مگر اینکه پارلمان اروپا یا دولت‌های اتحادیه اروپا به طور رسمی با آن مخالفت کنند».
https://fa.euronews.com/2018/07/19/euronews-exclusive-interview-with-majid-golpour-jcpoa-iran-nuclear-deal-and-europe

پیش از رسانه های حکومتی سایت یورونیوز نوشته بود«اروپا برای اینکه بسته های پیشنهادی اش بتوانند عملکرد موفقی داشته باشند باید بداند که هیچ سهمی از پول های به جریان افتاده از دور زدن تحریم ها نباید در دسترس شرکت های متعلق به سپاه پاسداران قرار بگیرند.

نه به شکل حقوقی نه به شکل مالی». یورونیوز می‌افزاید: اتحادیه اروپا گفته است«وقتی از بخش خصوصی صحبت می کنیم درباره شرکت هایی می گوییم که هیچ ارتباطی با سپاه و بسیج ندارند».

رجانیوز از باند خامنه‌ای در مطلبی با عنوان « کوه«اروپایی‌ها» موش زایید!» می‌نویسد:« هنوز اروپایی ها راه کاری عملی برای اقلام تحریمی همچون فروش نفت و رفع مشکل اصلی یعنی تبادل بانکی حتی در حد وعده و شعار هم مطرح نساخته اند».

و نتیجه گرفت« خبری از "پیمان پولی دو جانبه " در کار نیست بلکه غرب گرایان و بزک کنندگان غرب، برای فریب افکار عمومی، وعده مبادله نفت در برابر غذا را بدروغ پیمان پولی مطرح می سازند».
لطفا به اشتراک بگذارید: