به گفته مایک پمپئو ،عملیات توسعه در چابهار بدلیل کار هند برای افعانستان از تحریم مستثنی میکند

وزیر خارجه آمریکا: استثناء شدن بندر چابهار در ایران از تحریمهای آمریکا، بدلیل عملیات توسعه توسط هند در رابطه با افغانستان


وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد عملیات مربوط به توسعه بندر چابهار در ایران را از تحریم استثناء میکند. هند در این بندر دست اندر کار است و در رابطه با افغانستان عمل میکند. این اقدام با توجه به نقش و اهمیت موضوع برای افغانستان به منظور پیشبرد توسعه اقتصادی در این کشور صورت میگیرد.

هند به این وسیله برای دسترسی به افغانستان، پاکستان را که رقیب قدیمی آن است دور می زند .

یادآوری میکنیم که هند در رابطه باتحریم های نفتی اخیر علیه رژیم ایران ، از جانب امریکا مجاز شناخته شده بود که از رژیم نفت بخرد به شرط اینکه این خرید تا اسفند آینده باشد ، میزان خرید از حدود ۴۵۰هزار بشکه در روز به حدود ۲۵۰هزار بشکه کاهش پیدا کند ، هیچ پول نقدی به رژیم ایران به ازای نفت پرداخت نکند بلکه حسابی باز کند که تقریباً نیمی از آن به روپیه هند برای خرید کالاهای هندی و نیمی دیگر به یورو برای خرید غذا و دارو و تجهیزات کشاورزی توسط رژیم تحت نظارت آمریکا باشد.

آمریکا بدینوسیله و با این قراردادها با هند و سایر کشورهایی که آنها را به خرید نفت از ایران مجاز شناخته ،توانسته است قیمت جهانی نفت را تاکنون بر خلاف انتظار رژیم ایران ، در پایین ترین سطح نگهدارد.

منبع: رویتر ۲۰۱۸/۱۱/۶
لطفا به اشتراک بگذارید: