امیدی که سراب بود!

گزارش و گفتگو با اسدالله مثنی- امیدی که سراب بود! – ۱۷آبان۱۳۹۷


گزارش و گفتگو با اسدالله مثنی

بینندگان عزیز خدمت شما سلام میکنم. در هر جا که هستید آرزوی شادکامی و بهروزی براتون دارم. خوشحالم که در برنامة تیک تاک امروز در خدمت شما هستم تا نگاهی داشته باشیم به مهمترین موضوع سیاسی روز. موضوعی که در گزارش و گفتگوی برنامة امروز به اون خواهیم پرداخت، بازتاب انتخابات میان‌دوره‌یی آمریکا در رژیم است. همون طور که لابد در خبرها شنیده‌اید، در انتخابات میان‌دوره‌یی آمریکا که روز سه‌شنبه برگزار شد، حزب جمهوریخواه اکثریت مجلس نمایندگان را از دست داد ولی توانست اکثریت را در سنا حفظ کند. دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان تاکنون ۲۲۲ کرسی را به دست آورده‌اند و تعداد کرسی‌های جمهوریخواهان نیز ۱۹۹ است.

در انتخابات فرمانداریهای آمریکا نیز جمهوری خواهان پیروز شدند و فرمانداری ۲۵ ایالت را گرفتند و دموکراتها ۲۱ فرمانداری را بدست آوردند. به هر حال نتایج انتخابات میاندوره‌یی کنگرة آمریکا امید و آرزوی رژیم را که پیش از این در مورد آن زیاد تبلیغات می‌کرد، برآورده نکرد.چرا که سنتاً و به طور معمول نتایج انتخابات میان‌دوره‌یی به زیان حزب رئیس جمهور است، اما این بار حزب جمهوریخواه نتایج بهتری حتی نسبت به دورة قبل به دست آورد و اکثریت سنا را تصاحب کرد و تعداد کرسی‌های خود را افزایش داد، اما این مانع از آن نشد تا دستگاه تبلیغاتی رژیم در صدد برنیاید که از آن شکست رئیس جمهور آمریکا و پیروزی خود را نتیجه گیری کند و به این ترتیب روحیة نیروهای خود را تقویت کند. گزارشی در این باره:

گزارش


بر اساس نتایج به دست آمده، دموکرات ها در انتخابات میان دوره ای مجلس نمایندگان آمریکا، ۲۱۹ کرسی را از آن خود کردند و توانستند ۵۰.۳ درصد کرسی های مجلس نمایندگان آمریکا را به دست آورند. جمهوری خواهان نیز در این انتخابات ۱۹۳کرسی را کسب کردند و ۴۴.۴ درصد کرسی های مجلس نمایندگان را از آن خود کردند. در این انتخابات که رقابت بر سر ۴۳۵ کرسی است جمهوری خواهان ۲۶کرسی را از دست دادند و دمکراتها ۲۶ کرسی بیشتر بدست آوردند. اما در انتخابات سنای آمریکا جمهوری خواهان پیروز شدند و توانستند اکثریت کرسی های مجلس را بدست آورند و با ۵۱کرسی (۵۱درصد) در برابر دموکراتها با ۴۵کرسی (۴۵درصد) پیروز شدند.

گوینده اخبار: «پیام انتخابات میان‌دوره‌یی انتخابات آمریکا؛ تسلط دموکراتها بر مجلس نمایندگان آمریکا بعد از ۸ سال و حفظ اکثریت جمهوریخواهان در سنا. آخرین نتایج انتخابات میاندوره‌یی کنگره نشان می‌دهد از ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان، حزب دموکرات که مخالف رئیس جمهور هستند تا کنون ۲۲۰کرسی را به دست آروده‌اند. جمهوریخواهان هم ۵۱ کرسی از کرسی‌های سنا را کسب کرده‌ند. اما از سوی دیگر جمهوریخواهان هم‌حزبی ترامپ توانستند مجلس سنا را از آن خود کنند».

اگر چه پیروزی جمهوریخواهان در سنا و به دست آوردن چند کرسی بیش از دورة پیش تا حدود زیادی دهان تبلیغاتچی‌های رژیم برای بیرون کشیدن پیام شکست ترامپ از این انتخابات را بسته، اما با این همه برخی مهره‌های رژیم از این که نتایج انتخابات میاندوره‌یی کنگره را شکست جمهوریخواهان و آن را هم به نوعی ناشی از رژیم قلمداد کنند، ابایی ندارند؛ از جمله یکی از کارشناسان رژیم به نام علی بیگدلی در این رابطه می‌گوید: ««بودجه» یکی از بازوان قدرت مجلس نمایندگان است؛ دموکرات‌ها با استفاده از آن می‌توانند ترامپ را محدود کنند ... شیوه ترامپ در قبال ایران ممکن است در آینده تغییر کند... برجام و اختلاف با اروپا توانست دموکرات ها را پیروز کند».

بسیاری از رسانه‌های حکومتی هم نتایج انتخابات آمریکا را با تیتر «نه' به ترامپ» منعکس کردند و از جمله نوشتند:‌ «در انتخابات کنگره آمریکا برتری دمکرات ها در انتخابات میان دوره ای کنگره با به دست گرفتن مجلس نمایندگان آمریکا بار دیگر تعادل را به فضای سیاسی این کشور بازگرداند و به نظر می رسد که با این 'نه' جامعه آمریکا به ترامپ، اکنون زمان نظارت و محدودسازی قدرت او فرارسیده است.

اما برخی از کارشناسان سیاسی رژیم، چشم دوختن به این فعل و انفعالها در کنگرة آمریکا، بخصوص از جانب باند روحانی را بیهوده می‌دانند. از جمله علیرضا زاکانی عضو دورة قبلی مجلس ارتجاع و از مهره‌های دلواپسان در توییتر خود نوشت:
در انتخابات میاندوره‌یی آمریکا مجلس سنا به جمهوریخواهان رسید و مجلس نمایندگان سهم دموکراتها شد و جنگ زرگری پیامون آیندة ترامپ و دموکراتها تیتر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت؛ غافل از آن که این دو حزب در شیوة نابودی ایران اسلامی اختلاف نظر دارند و در اصل رشیه‌کنی آن منفق‌القولند.

احمد زیدآبادی از مهره‌های باند اصلاح‌طلب نیز می‌گوید: «طبعاً اکثریت شدن دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان بر مناسبات داخلی قدرت در آمریکا تأثیر خود را به جا می‌گذارد و آزادی عمل دولت ترامپ را در پاره‌ای امور اقتصادی و اجتماعی تا اندازه‌ای محدود می‌کند؛ این اتفاق اما آنطور که برخی از محافل سیاسی در ایران می‌پنداشتند بر سیاست خارجی آمریکا بخصوص در مورد نظام تحریم‌های سفت و سخت علیه ایران بی‌تأثیر است.

با این همه، آن دسته از محافل سیاسی ایران که به نتیجه انتخابات کنگره به عنوان علامتی برای تغییر سیاست آمریکا دل بسته بودند؛ احتمالاً شکست جمهوریخواهان در کنتزل مجلس نمایندگان را بیش از اندازه واقعی آن بزرگ خواهند کرد و آن را علامتی از موقعیت ضعیف ترامپ در آمریکا نشان خواهند داد». حتی برخی مهره های باند ولی فقیه نیز چشم دوختن به تحولی در هیأت حاکمة آمریکا را امیدی واهی می‌دانند. از جمله یکی از این کارشناسان به نام فواد ایزدی در یک میزگرد تلویزیونی می‌گوید:
حتی اگر دمکراتها هم در مجلس نمایندگان به قدرت برسند در رابطه با بحث ایران اتفاق خاصی نمی افته رئیس جمهور بعدی هم دمکرات باشه در رابطه با ایران بحث خاصی نمی افته

سایت یورونیوز نیز در تحلیلی پیرامون انتخابات نوشت: احتمالا دموکرات‌ها از اکثریت‌ خود در مجلس نمایندگان استفاده خواهند کرد تا سیاست خارجی دونالد ترامپ را دستخوش تحولاتی کنند. با این حال الیوت آنگل که در دور جدید به ریاست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان خواهد رسید گفته است درباره ایران دموکرات‌ها نمی‌توانند تغییر خاصی در وضعیت فعلی صورت بدهند. از طرف دیگر هرچند دموکرات‌ها از خروج آمریکا از برجام ناراضی هستند با این‌ حال تا زمانی که جمهوری‌خواهان کاخ سفید را در دست دارند، آنان تغییر چندانی نمی‌توانند در سیاست خارجی ایجاد کنند.

گفتگوی سیاسی

همون طور که در این گزارش هم دیدیم، انتخابات میان‌دوره‌یی آمریکا انجام شد. این انتخابات هم از روزها قبل و هم الان که نتایج اون اعلام شده، در رژیم موضوع بحث و گمانه‌زنی بوده و رژیم بخصوص در روزهای گذشته و الان هم که نتایج انتخابات مشخص شده جای قابل توجهی در تبلیغات خودش به این موضوع اختصاص داده بود. ما بحث و گفتگوی امروز خودمون رو به این موضوع اختصاص دادیم.

س: رژیم در روزهای پیش از برگزاری این انتخابات، در تبلیغات خودش این طور وانمود می‌کرد که در نتیجة این انتخابات تحولات مثبتی به نفع رژیم در هیأت حاکمة آمریکا صورت خواهد گرفت و آن را به عنوان مفری برای خروج از بن‌بست و بحرانی که درگیرش هست، وانمود می‌کرد؛ الان که نتایج انتخابات مشخص شده، مهره‌ها و رسانه‌های رژیم در این باره چی می‌گن؟


ج: اگر چه مضمون حرفها بعد از اعلام نتایج عمدتاً تغییر کرده و مثل قبل خیلی بر طبل تبلیغات قبلی خود نمی‌کوبند، اما روی این تکیه می‌کنند که نتایج این انتخابات باعث دست بستگی دولت آمریکا علیه ما می شود. مثلاً امروز دیدم خبرگزاری رسمی رژیم (ایرنا) تیتر زده بود: « نتایج انتخابات میان دوره ای آمریکا، کابوس جدید دونالد ترامپ» و در متن هم به نقل از ای بی سی نیوز ' نوشته بود: اکنون کار رئیس جمهور سخت شده و او دیگر نمی تواند بدون موافقت دموکرات ها انتظار تصویب قوانین را داشته باشد.و اضافه کرده بود ترامپ در دو سال اول ریاست جمهوری خود به پشتیبانی کامل جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان وابسته بود اما در مابقی دوران ریاست جمهوری اش برای اقدامات خود نیاز به کمک دموکرات ها دارد.

س: اما واقعیت چیه؟


ج: بهتره واقعیت رو در آنچه که مهره‌ها و رسانه‌های رژیم بعد از انتخابات میگن و می‌نویسند ببینیم؛ سایت حکومتی انتخاب به نقل از خبرگزاری بلومبرگ نوشته: مسائل روابط خارجی به ندرت بر نتایج انتخابات میان دوره ای کنگره تاثیر می گذارند اما انتخابات میان دوره ای تحولاتی در روابط خارجی آمریکا به ارمغان می آورند. جهان از نزدیک، انتخابات روز سه شنبه آمریکا را تحت نظر داشت چرا که در دوره ریاست جمهوری ترامپ، سهم جهان از انتخاب های سیاسی دولت آمریکا هرگز به این اندازه نبوده است. نتیجه این انتخابات که پیروزی دموکرات ها در کنگره و جمهوریخواهان در سنا بود، تاثیر اساسی بر نحوه تعامل دولت آمریکا با جهان نخواهد داشت.

بعضی از اظهارنظرها هم حمله و انتقاد به تبلیغات قبلی رژیم بخصوص باند روحانی است مثلاً زاکانی که از سردمداران دلواپسان نوشته بود مجلس سنا به جمهوریخواهان رسید و مجلس نمایندگان سهم دموکراتها شد و جنگ زرگری پیامون آیندة ترامپ و دموکراتها تیتر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت؛ غافل از آن که این دو حزب در شیوة نابودی ایران اسلامی اختلاف نظر دارند و در اصل رشیه‌کنی آن منفق‌القولند». این عبارت غافل از آن که طعنه به باند روحانی است.

فؤاد ایزدی از کارشناسان باند خامنه‌ای هم گفته که در آمریکا چه دموکراتها سر کار بیان و چه جمهوریخواهان به حال ما فرقی نمی‌کنه و در ارتباط با ما اتفاق خاصی نمی‌افتد. این حرف را خود خامنه‌ای هم بارها با بیانهای مختلف گفته است. بهترین شاخص و شاهد این مدعا هم این است که در رأی‌گیریهایی که طی یک سال اخیر در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در مورد لوایح اعمال تحریم علیه رژیم مطرح شده، یک اجماع نادر دو حزبی وجود داشته، مثلاً در مرداد ماه گذشته لایحة تحریمهای جدید علیه رژیم در مجلس نمایندگان با ۴۱۹رأی در برابر تنها ۳رأی و در مجلس سنا با اتفاق آرا یعنی بدون هیچ رأی منفی به تصویب رسید.

واقعیت این است که رژیم به عنوان بانکدار تروریسم آنقدر منفور است که دموکراتها هم اگر چه از خروج آمریکا از برجام ناراضی هستند با این‌ حال نمی‌توانند در شرایطی که رسواییهای تروریستی رژیم یکی پس از دیگری در اروپا و در خود آمریکا افشا می‌شود، اقدامی به نفع رژیم بکنند و تا زمانی که جمهوری‌خواهان کاخ سفید را در دست دارند، آنان تغییر چندانی نمی‌توانند در سیاست خارجی ایجاد کنند.

س: چرا رژیم روی چیزهایی سرمایه‌گذاری می‌کنه که خودش هم قاعدتاً می‌داند که چندان پایه و اساسی ندارد و بعد روی سر خودش خراب می شود؟


ج: خب این وضعیت رژیمی است که هیچ چیز در دست ندارد و به مصداق از این ستون به آن ستون روزگار می‌گذراند. برای رژیم مهم این است که امروز را به فردا برساند. در واقع داستان همان داستان بیمار محتضر است که روحانی گفت؛ گفت که نباید به این بیمار گفت که کارت تمام است... بلکه باید به او امیدواری داد که چیزی نیست، خیلی‌ها هم بودند که مثل تو بودند، خوب شدند، نترس!.. خلاصه امیددرمانی و انشاالله درمانی! چون کار دیگری از رژیم برنمی‌آید.

کمااین که در رابطه با آمریکا هم تمام باصطلاح استراتژی‌اش بر این بنا شده که انشاالله دو سال دیگر که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می‌شود، انشاالله جمهوریخواهان رأی نیاورند و انشاالله دموکراتها سیاست دیگری در پیش بگیرند. ولی واقعیت است که اگر سیاست مماشات شکست خورده وکنار رفته. علت و ریشة اصلی آن نه در آمریکا بلکه در داخل ایران و در مقاومت مردم ایران است. کمااین که روحانی هم در مصاحبه تلویزیونی‌اش گفت که همه چیز داشت خوب پیش میرفت که یک مرتبه از روز هفتم دی ماه همه چیز به هم خورد. بنابراین اساس تحول در سیاست قدرتهای خارجی در مورد ایران بر پایة مقاومت مردم ایران و قیام مردم ایران است که ناقوس مرگ این رژیم را در سراسر دنیا به صدا درآورده است.
لطفا به اشتراک بگذارید: