در خاطره روزها ۱۷ آبان ۱۳۹۷ – ۸ نوامبر

 


[caption id="attachment_178300" align="alignleft" width="250"]طرح خودمختاری کردستان ایران طرح خودمختاری کردستان ایران[/caption]

۱۷ آبان – ۸ نوامبر ۱۳۶۲ طرح خودمختاری کردستان ایران


«شورای ملی مقاومت ایران» به منظور برقراری نظام سیاسی مبتنی بر اراده و حاکمیت مردم، طرح «خودمختاری کردستان ایران» را تصویب کرد. در این طرح، تشکیل یک ارگان قانونگذاری در امور داخلی منطقة خودمختار پیش‌بینی شده.





[caption id="attachment_178301" align="alignleft" width="250"]درگذشت ویل دورانت درگذشت ویل دورانت[/caption]

۱۷ آبان – ۸ نوامبر «۱۹۸۱ میلادی» درگذشت ویل دورانت


«ویل دورانت» مورخ، فیلسوف و نویسنده مشهور آمریکایی که مجموعة کتاب‌های «تاریخ تمدن» را به رشتة تحریر درآورد، در ۹۶ سالگی درگذشت. وی پیش از نوشتن «تاریخ تمدن»، تاریخ فلسفه و فلسفه و مسائل اجتماعی را تألیف کرد. او گفته در میهندوستی، همتای «فردوسی» به دنیا نخواهد آمد.





[caption id="attachment_178302" align="alignleft" width="250"]زادروز نخستین جراح پیوند قلب زادروز نخستین جراح پیوند قلب[/caption]

۱۷ آبان – ۸ نوامبر «۱۹۲۲ میلادی» زادروز نخستین جراح پیوند قلب


«کریستیان بارنارد» که در سال ۱۹۶۹ برای نخستین بار در تاریخ دست به عمل پیوند قلب زد، در این روز به دنیا آمد و ۷۹ سال عمر کرد. وی که با این کار، راه را برای بقیة جراحان باز کرد، تا سال ۱۹۸۳، ظرف ۱۴ سال ۷۹ پیوند قلب انجام داد.





[caption id="attachment_178303" align="alignleft" width="250"]زادروز مارگارت میچل زادروز مارگارت میچل[/caption]

۱۷ آبان – ۸ نوامبر «۱۹۰۰ میلادی» زادروز مارگارت میچل


«مارگارت میچل» نویسنده رمان «بر باد رفته» که به ۳۵ زبان ترجمه شده است، در این روز به دنیا آمد و ۴۹ سال زندگی کرد. وی که فقط همین یک داستان را نوشت، قبلا خبرنگار روزنامه بود.





[caption id="attachment_178304" align="alignleft" width="250"]گشایش موزه لوور در پاریس گشایش موزه لوور در پاریس[/caption]

۱۷ آبان – ۸ نوامبر «۱۷۹۳» میلادی گشایش موزة لوور در پاریس


ساختمان موزة «لوور» قبل از «انقلاب کبیر فرانسه» یکی از کاخ‌های سلطنتی بود و در آن آثار با ارزش هنری نگهداری می‌شد. پس از انقلاب فرانسه، موزة سلطنتی در اختیار مردم قرار گرفت و به تدریج تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های دیدنی جهان شد.

لطفا به اشتراک بگذارید: