چین قصد فروش هواپیمای مسافربری به رژیم ایران را ندارد

چین قصد فروش هواپیمای مسافربری به رژیم ایران را ندارد


خبرگزاری رویتر روز چهارشنبه ۱۶ آبان به نقل از مدیر یک شرکت هواپیماسازی دولتی چین گزارش داد این شرکت قصد فروش هواپیمای مسافربری به رژیم ایران را ندارد.

زائو یوورانگ مدیر عامل شرکت دولتی «کوماک» سازنده هواپیماهای تجاری چینی در این باره گفت: ما نمی‌توانیم (هواپیما) به رژیم ایران بفروشیم. گزینه ایران روی میز نیست.

بیشتر بخوانید


چین از دادن تضمین برای خرید نفت رژیم ایران خودداری کرد


دولت چین و پالایشگاههای این کشور از دادن تضمین برای خرید نفت از رژیم ایران خودداری کردند.

خبرگزاری رویتر روز چهارشنبه 26اردیبهشت 97 در گزارشی به‌نقل از منابع مطلع نوشت:‌«به‌دنبال سفر ظریف به چین برای گرفتن تضمین از این کشور و پالایشگاههای آن برای خرید نفت از این کشور،دولت چین و پالایشگاههای آن از دادن تضمین برای خرید نفت از رژیم ایران خودداری کردند.

رویتر افزود:‌ مدیران این پالایشگاهها به رژیم ایران گفته‌اند که از خواسته دولت چین پیروی خواهند کرد و در حال ارزیابی تحریمهای جدید هستند.

این در حالی است که سعید خوشرو، مدیر روابط بین‌الملل شرکت نفت رژیم که همراه ظریف در سفر به چین بود در ملاقات با شرکتهای نفتی «سنوپک» و «ژوهای ژنرونگ» که از خریداران عمده نفت رژیم هستند خواست که چین واردات نفت از رژیم ایران را در سطح کنونی نگه دارد.

خاطر نشان می‌شود که چین مهم‌ترین واردکننده نفت خام از رژیم به حساب می‌آید. بر اساس آمار رسمی منتشر شده، چین در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی (۲۰۱۸) روزانه حدود ۶۵۵هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است. که معادل یک چهارم کل نفت تولیدی ایران است.شرکت سینوپک که بزرگترین پالایشگر نفت چین است و شرکت ژوهای ژنرانگ به اتفاق ۹۰درصد از خرید نفت ایران را از سوی خریداران چینی در دست دارند و جدا از صادراتی که تحت قراردادهای سالانه انجام می‌شود، شرکت ژوهای ژنرونگ و سینوپک در راستای سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری خود در میادین نفتی ایران، نفت ایران را خریداری می‌کنند.

شرکتهای چینی گفته‌اند که در حال ارزیابی تاثیر تحریم‌های جدید هستند.


سعید خوشرو مدیر روابط بین‌الملل شرکت نفت رژیم در این سفر ابراز امیدواری کرده بود که چین واردات نفت از ایران را در سطح کنونی نگه دارد.

شرکتهای نفتی «سنوپک» و «ژوهای ژنرونگ» از خریداران عمده نفت ایران هستند.

چین در سه ماهه اول سال جاری میلادی روزانه ۶۵۵هزار بشکه نفت که معادل یک چهارم کل نفت تولیدی ایران است، از این کشور نفت وارد کرده است.

در فاصله سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ تحت تحریم‌های هسته‌یی اتحادیه اروپا و آمریکا، شرکتهای چینی حدود نیمی از صادرات نفت ایران را خریداری کردند. سینوپک که بزرگترین پالایشگر نفت چین است و شرکت ژوهای ژنرانگ به اتفاق ۹۰درصد از خرید نفت ایران را از سوی خریداران چینی به خود اختصاص دادند.

جدا از صادراتی که تحت قراردادهای سالانه انجام می‌شود، شرکت CNPC و سینوپک در راستای سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری خود در میادین نفتی ایران، نفت ایران را خریداری می‌کنند.

در دوران تحریم‌ها نیز این کشور مشتری نیمی از نفت صادراتی ایران بود. رویتر می‌نویسد که در آن زمان شرکتهای چینی، خرید نفت از ایران را برای گرفتن معافیت از تحریم‌های آمریکا کاهش دادند. رژیم ایران در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ نیمی از ظرفیت صادرات نفت خود را از دست داد و حدود ۸۰میلیارد دلار دچار زیان شد.

رویترز از قول منابع خود می‌نویسد که مدیران این پالایشگاهها به رژیم ایران گفته‌اند که از خواسته دولت چین پیروی خواهند کرد. این دومین سفر آقای خوشرو به چین طی یک ماه گذشته‌است.

شرکتهای چینی نیز در معاملات خود با رژیم ایران، از مجازات‌های مالی احتمالی آمریکا واهمه دارند. از همین رو، مقامهای چینی از دادن هر گونه تضمینی در این زمینه به کارگزاران رژیم اجتناب ورزیده‌اند.

فلاحت پیشه: روسیه و چین موضوع جمهوری اسلامی را به‌عنوان یک امر چانه‌زنی دیده‌اند


فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت مجلس رژیم درباره مواضع چین و روسیه در قبال حکومت آخوندی گفت: «روسیه و چین موضوع جمهوری اسلامی را به‌عنوان یک امر چانه‌زنی دیده‌اند. »

وی افزود: «با توجه به نزدیکی فرجه نوامبر آمریکا، این کشورها اکثراً سعی کرده‌اند تا چراغ سبزی به آمریکا نشان دهند و حتی سفارشهای خود در قبال ایران را به حداقل رساندند.»

در حالیکه حکومت آخوندی در اقدامی وطن فرو شانه به تاراج نفت ایران به قیمت ارزان در بورس و رساندن آن به طرفهای معامله رژیم در کشورهای خارجی روی آورده است، رسانه‌ها و کارگزاران رژیم به‌صورتهای مختلف نگرانی خود را در آستانه شروع دور دوم تحریمها ابراز می‌کنند.

قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه رژیم اعتراف کرد که درآمد حاصل از فروش نفت ایران صرف مسائلی غیر از گسترش کارهای عمرانی و گسترش صنایع می‌شود.

وی گفت: «هنگامی که صحبت از درآمد نفتی می‌شود این تصور به وجود می‌آید که افزایش درآمد حاصل از فروش نفت باعث افزایش درآمد دولت می‌شود که منجر به گسترش صنایع، انتقال تکنولوژی و نهایتاً افزایش ثروت و رشد اقتصادی می‌شود در حالیکه این‌گونه نیست.»

 

کیهان خامنه‌ای نیز در گزارش با عنوان «وقت کشی اتحادیه اروپا در راه‌اندازی مکانیسم دور زدن تحریمها» نوشت: «اتحادیه اروپا در حالی مدعی تلاش برای حفظ برجام با ابزار ویژه مالی جدید است که بنا‌ به‌گفته دیپلماتهای این اتحادیه، هیچ‌یک از کشورهای اروپایی به‌ویژه فرانسه، آلمان و انگلیس به‌عنوان امضاکنندگان برجام حتی حاضر نیستند میزبان مقر این ساز و کار جدید مالی باشند. »

 

یک روزنامه باند روحانی نیز نوشت: «اتحادیه اروپا به مشکل متقاعد کردن یکی از کشورهای عضو برای میزبانی کانال مالی جدید به‌منظور حفظ تعاملات تجاری با جمهوری اسلامی در برابر تحریمهای آمریکا بر خورده است. این کشورها نگرانند که اگر میزبان سیستم ویژه تجارت با تهران شوند و مجبور به مواجهه با واکنش سخت واشنگتن شوند.»

اما از سوی دیگر آخوند روحانی با نعل وارونه زدن مدعی می‌شود که:


اول گفتند نفت را به صفر میرسانیم و بعد گفتند حالا که تو نوامبر که نمی‌شود ما به صفر برسانیم دو سه ماه بعد ممکنه بعد کم کم گفتند حالا که صفر که نمیشه برسانیم ما می‌خواهیم کم بکنیم صادرات نفت را.

هیچکدامش رو شما نمی‌توانید انجام بدهید نه می‌توانید قطع کنید نفت ایران رو نه می‌توانید حدی که مورد نظر شما هست دنبال آن کاهشی که هستید به آن حد هم نخواهد رسید.

ما به طرفهای تجاری ایران هم می‌گوییم این فشار آمریکا فشار موقت است روابط ما با شما یک روابط دائمی است ما دهه‌ها با شما رابطه تجاری و اقتصادی داشتیم باز هم خواهیم داشت.

رویتر: چین قصد فروش هواپیمای مسافربری به رژیم ایران را ندارد


خبرگزاری رویترز به نقل از مدیر یک شرکت هواپیماسازی دولتی چینی گزارش داد این شرکت قصد فروش هواپیمای مسافربری به رژیم ایران را ندارد. زائو یوورانگ Zhao Yuerang مدیر عامل شرکت دولتی «کوماک» سازنده هواپیماهای تجاری چینی در این باره به رویتز گفت: «نه، ما نمی‌توانیم (هواپیما) به رژیم ایران بفروشیم. گزینه ایران روی میز نیست.
لطفا به اشتراک بگذارید: