در خاطره روزها ۱۸ آبان ۱۳۹۷- ۹ نوامبر


[caption id="attachment_178628" align="alignleft" width="250"]لغو اعدام در انگلستان لغو اعدام در انگلستان[/caption]

۱۸ آبان۱۹۹۸- ۹ نوامبر لغو اعدام در انگلستان


در این روز مجازات اعدام رسمآ در انگلستان لغو شد. امروزه تقریبا در ۱۰۳ کشور(۵۳٪) مجازات اعدام وجود ندارد و در ۵۰ کشور (۲۶٪) مجازات اعدام علی‌رغم وجود قانون مورد استفاده قرار نمی‌گیرد یا متوقف است.





[caption id="attachment_178629" align="alignleft" width="250"]در گذشت دوگل در گذشت دوگل[/caption]

۱۸ آبان۱۹۷۰- ۹ نوامبر در گذشت دوگل


«شارل دوگل»، رهبر مقاومت فرانسه در ۸۹ سالگی در گذشت. او پس از اشغال «فرانسه» در «جنگ جهانی دوم»، جهت سازماندهی آزادیخواهان فرانسوی به انگلستان رفت و جنبش «مقاومت ملی فرانسه» را تآسیس کرد. او ۳ دوره رئیس جمهور فرانسه شد.





[caption id="attachment_178630" align="alignleft" width="250"]نخستین رئیس جمهور زن ایرلند نخستین رئیس جمهور زن ایرلند[/caption]

۱۸ آبان۱۹۹۰- ۹ نوامبر نخستین رئیس جمهور زن ایرلند


«مری رابینسون» که در سال ۱۹۴۴ در ایرلند به دنیا آمد، در این روز به ریاست جوهوری «ایرلند» انتخاب شد. وی نخستین زنی است که در ایرلند به این مقام رسید. «مری رابینسون» این سمت را تا سال ۱۹۹۷ بر عهده داشت.





[caption id="attachment_178631" align="alignleft" width="250"]در گذشت نخستین پادشاه سعودی در گذشت نخستین پادشاه سعودی[/caption]

۱۸ آبان۱۹۹۰- ۹ نوامبر در گذشت نخستین پادشاه سعودی


«عبدالعزیز ابن عبدالرحمن آل سعود» نخستین پادشاه کشور در ۷۷ سالگی در گذشت. وی با موافقت دولت «لندن» در سال ۱۹۳۲ تآسیس کشور سعودی را پس از انضمام «حجاز» به قسمتهای دیگر اعلام داشت. ۶ سال بعد با کشف نفت، به تدریج کشور سعودی تروتمند شد.





[caption id="attachment_178632" align="alignleft" width="250"]زاد‌روز اقبال لاهوری زاد‌روز اقبال لاهوری[/caption]

۱۸ آبان۱۹۹۰- ۹ نوامبر زاد‌روز اقبال لاهوری


«محمد اقبال» فیلسوف و شاعر بزرگ فارسی سرا در «کشمیر» به دنیا آمد. وی که عمیقاْ تحت تآثیر افکار «مولوی» و «جامی» بود، در سال ۱۹۰۶ «حزب مسلمانان هندوستان» را تآسیس کرد و به اقدامات جدیدی برای ایجاد «پاکستان» زد.



لطفا به اشتراک بگذارید: