تحریم‌ها، تشدید انزوا و واکنشهای رژیم

تحریم‌ها، تشدید انزوا و واکنشهای رژیم – ۱۸آبان۱۳۹۷


گزارش و گفتگو با خسرو شکرالهی


سلام می‌کنم به شما هموطنان و بینندگان عزیز سیمای‌ آزادی و امیدوارم روز خوبی رو پشت سر گذاشته باشید. امروز هم در برنامة تیک تاک در خدمت شما هستم تا مهمترین موضوع سیاسی روز رو مورد بررسی قرار بدیم. موضوعی که در گزارش و در گفتگوی سیاسی امروز به اون می‌پردازیم، تشدید تحریمها و گسترش و تشدید انزوای رژیم است. اگر خبرهای این روزها را دنبال کرده باشید، لابد دیده‌اید که حلقه های انزوای جهانی علیه رژیم روز به روز تنگ تر می شود.

این امر بخصوص از آنجا که همزمان است با استمرار اعتصابهای گسترده و سراسری اقشار مختلف از رانندگان و کامیوندارن، تا بازنشستگان و فرهنگیان و از کارگران تا کشاورزان به جان آمده، برای رژیم به مراتب هراسآورتر شده است. بحث و گفتگوی امروز ما به همین موضوع اختصاص دارد. ابتدا گزارشی از جدیدترین موارد تشدید انزوا و تحریم رژیم و واکنشهای رژیم در قبال آن را ببینیم:

گزارش


در جدیدترین رویداد در زمینة تشدید انزوای رژیم، رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه ۱۷ آبان «فرمان اجرایی برقراری وضعیت اضطراری ملی در قبال ایران» را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد. این اقدام در حالی است که ۳۰۰ شخص حقیقی و حقوقی جدید به فهرست تحریم‌های آمریکا علیه رژیم اضافه شده‌اند و مقا‌م‌های ارشد آمریکا روز دوشنبه ۱۴ آبان از بازگشت تمامی تحریم‌ها علیه صنعت نفت و گاز و همچنین کشتیرانی ایران خبر دادند. برایان هوک رئیس کمیتة اقدام ایران در وزارت خارجه روز چهارشنبه ۱۶آذر در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد:

اکنون که تحریمهای ما علیه رژیم ایران مجددا اعمال شده اند ما میخواهیم به کشورها در خصوص ریسک تجارت با بخش کشتیرانی ایران هشدار دهیم. در صورتی که نفت کشهای ایران در بنادر شما لنگر بیندازند یا از آبراههای شما عبور کنند، این ریسک بالایی دارد. ایالات متحده از شما میخواهد تا توصیه ای که ما امروز می کنیم را مد نظر قرار بدهند. برایان هوک افزود:‌ بخش انرژی ایران بیش از ۸۰ در صد درآمد کشور از صادرات به حساب می آید. این رژیم از این درآمد استفاده میکند تا از شبه نظامیان تروریست خود پشتیبانی کند، تکثیر موشکها را تأمین مالی کند و کردارهای انقلابی (صدور ارتجاع) که خاورمیانه را بی ثبات میکند را استمرار ببخشد.

دستگاه تبلیغاتی رژیم کوشید این اقدام آمریکا را که تأثیر فلج‌کننده‌یی بر صادرات نفتی رژیم خواهد داشت، حتی‌الامکان کم‌اهمیت جلوه دهد: برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که می کوشد به هر طریقی ناکامی های کاخ سفید را توجیه و جبران کند گفته کشورهای خریدار نفت کشتی های ایرانی را به بندر هایشان راه ندهند چون کشتی های ایرانی خوب نیستند و ممکن است برایشان حادثه رخ دهد. علی اصغر سلطانیه عضو هیئت انرژی هسته‌یی ایران در کنفرانس امنیتی امان در اردن در مناقشه‌یی لفظی با نماینده آمریکا اقدامات غیر قانونی و غیر انسانی آمریکا علیه ایران را مصداق تروریسم خواند.

در این میان مقامهای رژیم همچنان سعی می‌کنند که با سیلی صورت رژیم را سرخ نگه‌دارند : بیژن زنگنه گفته با وجود رجز خوانی‌های اولیه ترامپ و تعدادی از تولید کنندگان منطقه یی نفت سرانجام دولت آمریکا، به کمبود شدید نفت در بازار جهانی و نبود امکان حذف ایران از این بازار اعتراف کرد.

در حالی که وال استریت ژورنال نوشته است«تجارت در ایران حتی برای این شرکت‌های غربی که بطور قانونی در آنجا کار می‌کنند بواسطة تحریم‌های جدید که کانال‌های مالی حیاتی را قطع کرده‌اند بسیار مشکل‌تر شده است» و می افزاید:« با توجه به ابعاد گستردة تحریم‌های جدید، روشن نیست که چگونه این شرکت‌ها این‌بار خود را منطبق خواهند ساخت». یک مقام حکومتی به این بن بست ساختاری اذعان می کند که اقتصاد مبتنی بر بازار نفت رژیم اساسا قابل اتکا نیست: ولی در عین حال ما باید بدونیم که این بازار بازار بسیار پر نوسانی است، درآمدهاش درآمدهای خیلی مطمئنی نیست.

یک روز می بینیم که قیمت نفت می شود ۱۴۰دلار ، یک روز می شود ۳۰دلار. به هرحال ما الان باید به این نتیجه رسیده باشیم که ما باید وابستگی مون را به درآمدهای نفتی کم کنیم. از سوی دیگر وزیر امور خارجة آمریکا گفت:« هدف این است که نفوذ تنش زایی ایران را در منطقه متوقف کنیم همینطور عملیاتش برای ترور در اروپا و حمایت از حزب الله لبنان که آمریکایی ها و اسرائیلی ها را تهدید می کند و استفاده از دارایی مردم ایران برای اینکه دورتادور جهان هراس افکنی کند، مردم ایران چنین چیزهایی نمیخواهند».

واکنشهای جامعة جهانی به تروریسم افسار گسیخته رژیم از دیگر نمودهای انزوای جهانی رژیم است. در جدیدترین نمود سیاستمداران دانمارکی خواستار تحقیقات در مورد«لیست های مرگ» رژیم ایران شدند. سایت کپنهاک پست گزارش داد چندین حزب در دانمارک خواستار تحقیقات در مورد دخالت دیپلمات تروریستهای رژیم در جنایتهای افشاشدة اخیر این رژیم در دانمارک و سایر کشورهای اروپایی شده اند. سلولهای خفتة تروریستی رژیم موضوع دیگری است که این روزها زیر ضرب جامعة جهانی قرار گرفته است.

گفتگوی سیاسی


این گزارش رو دیدیم که حاکی از تشدید تحریمها و تشدید انزوای سیاسی رژیم در عرصة بین‌المللی بود، اما در مقابل دیدیم که رژیم هم مدعی است که توانسته این فشارها را خنثی کند و راههای دور زدن تحریمها را هم پیدا کرده است. در این رابطه سؤالهای زیادی مطرح می‌شه که ما در گفتگوی امروز با خسرو شکراللهی سعی می‌کنیم به اونها پاسخ بدیم.

س: روحانی روز دوشنبة گذشته (۱۴آبان) طی سخنانی که در وزارت اقتصاد و دارایی داشت، گفت که ما "با افتخار تمام" این تحریم‌ها را دور می‌زند و آنها را مهار می‌کنیم؛ رژیم در این زمینه چقدر موفق بوده و آیا توانسته اقدامات جدی در این زمینه به عمل بیاورد؟


ج: تا آنجا که به گزارش منابع معتبر بین‌المللی برمی‌گردد، ایران یک ماه قبل از خروج آمریکا از برجام، روزانه ۲.۸ میلیون بشکه صادرات نفت و میعانات گازی داشت. اما این میزان در حال حاضر به زیر 2میلیون بشکه و بنا به برخی منابع به یک میلیون و 700هزار بشکه کاهش یافته. یعنی بیش از یک میلیون بشکه تا به حال از صادرات نفت ایران کاسته شده است و پیش‌بینی می‌شود این میزان در ۶ماه آینده به زیر یک میلیون بشکه برسد و این روند کاهش همین طور ادامه خواهد یافت.
علاوه بر این آمریکا همة شکافهای بالقوه و بالفعل در سیستم تحریمها را یکی پس از دیگری دارد می‌بندد و باصطلاح آب‌بندی می‌کند.

بر خلاف آن چه در برخی از رسانه‌ها گفته می‌شد که سامانة بانکی سویفت مشمول تحریمها نمی‌شود، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک وزیر خارجه و وزیر خزانه‌داری آمریکا، آنها اعلام کردند که سویفت هم مشمول قانون تحریمهاست و خود سویفت هم طی بیانیه‌یی اعلام کرد که دسترسی برخی بانک‌های ایرانی به این سامانه پیام‌رسان بانکی را معلق کرده است». از طرف دیگر آسوشیتدپرس روز چهارشنبه ۷ نوامبر ۲۰۱۸نوشت: آمریکا هشدار می‌دهد کشورها نباید به نفتکشهای ایرانی اجازه ورود به آبها و بنادر خود را بدهند و می‌گوید این کار آنها نقض تحریم‌های آمریکاست که نه تنها موجب مجازات می‌شود بلکه در صورت وقوع، می‌تواند به فاجعه اقتصادی و ضایعات زیست محیطی بیانجامد.

وزارت‌خارجه آمریکا به کشتیرانی جهانی و صنایع بیمه هم گوشزد کرد که به‌عنوان بخشی از کارزار فشار حداکثری برای مجبور ساختن رژیم ایران به تغییر رفتار، بیمه کردن تانکرهای نفتی ایران موجب مجازاتهایی خواهد شد که آمریکا این هفته آنها را اعلام کرده است. که این تأثیرات بسیار مخربی بر صادرات ایران و مشخصا صادرات نفت خواهد داشت.

س: آیا همین که آمریکا ۸ کشور را از دایرة تحریمها و ممنوعیت خرید نفت ایران مستثنی کرده، در واقع یک عقب‌نشینی از جانب آمریکا و یک شکاف در دیوار تحریمها نیست؟


ج: رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه توضیح داد که برای جلوگیری از افزایش بهای نفت در بازار جهانی به دلیل بازگشت تحریم‌های علیه ایران، واشینگتن به دنبال اعمال تدریجی تحریم‌های نفتی تهران است. ضمناً این معافیت موقت و زماندار است. مثلاً در مورد چین و هند که عمده‌ترین خریداران نفت ایران هستند، طبق معافیت کنونی برای شش ماه پیش‌رو، چین روزانه مجاز به خرید ۳۶۰ هزار بشکه نفت است که نسبت به متوسط واردات سال گذشته نصف شده است.

در مرحله بعدی چین تنها مجاز به واردات روزانه ۲۲۰ هزار بشکه نفت خواهد بود. در مورد هند پالایشگاه‌های هند قرار است در حال حاضر روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت از ایران بخرند. این رقم در سال گذشته ۴۵۰ هزار بشکه بود. به هر حال در یک دورة زمانی خرید آنها به علاوه 6کشور دیگر به صفر خواهد رسید.

س: رژیم در مورد این که خط آمریکا در تحریمها پیش نرفته و در دنیا منزوی شده و بخصوص اروپا در برابر آمریکا قرار گرفته خیلی تبلیغات می‌کند؛ این حرف چقدر واقعیت دارد؟


ج: این تبلیغات مصرف داخلی و نیرویی دارد و بخشی از امیددرمانی است که روحانی می‌گفت و مثل بقیة تبلیغات رژیم، زاویة آن با واقعیت 180درجه است. از قضا پس از رسوایی توطئه‌های تروریستی رژیم دراروپا و آخرین آن در دانمارک، آن شکاف بین آمریکا و اروپا که رژیم به آن چشم دوخته بود، به میزان زیادی هم آمده است، تا انجا که دانمارک که قبلاً یکی از کشورهای اروپایی بود که به شدت مخالف تحریم بود و خواستار مبادلات تجاری با رژیم بود، پس از افشای توطئة تروریستی رژیم در خاک خود رسماً از کشورهای اتحادیة اروپا خواست که اقدامات تنبیهی از جمله تحریمهای تجاری با رژیم را در دستور کار خود قرار دهند و کشورهای نوردیک هم در همین رابطه دست به اقداماتی زدند.

علاوه بر این «ساز و کار اروپایی» که رژیم به آن امید زیاد بسته بود، تا کنون عملاً بجز یک وام ۱۸میلیون یورویی که به رژیم دادند، به گفتة‌ رسانه‌‌های خود رژیم تنها روی کاغذ موجودیت داشته است. سایت حکومتی ساعت۲۴ وابسته به اصلاح طلبان طی مطلبی با عنوان «سوخت سیاسی اروپا ته کشید و کاری انجام نشد» می‌نویسد: «این روزها شاید یکی از افرادی که باید غمگین باشد موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپاست که به رغم پیگیریها و برنامه ریزی گسترده برای انباشت نیروی مادی باهدف مبارزه با تحریم ایران از سوی آمریکا کارش به جایی نرسید».

روزنامة تایمز مالی شکست اروپا و بی‌حاصلی ساز وکار اروپایی را به طور ملموس‌تری مورد اشاره قرار داده و می‌نویسد: « اروپایی‌ها از آمریکا خواسته بودند دست کم یک بانک برای انتقال موارد بشردوستانه باز بماند... اما منوچین هیچ بانکی را برای این منظور معرفی نکرد. اروپایی‌ها از نزدیک شدن به بانک‌های ایرانی با توجه به اینکه آمریکا هیچ بانکی را معرفی نکرده است می‌ترسند. آن‌ها نگرانند که بانکی که انتخاب می‌کنند مد نظر آمریکا نباشد.

س: خامنه‌ای در یکی از سخنرانی‌های اخیرش برای خروج از انزوا و مقابله با تحریمها، سیاست نگاه به شرق را مطرح کرد، این نگاه به شرق چقدر امکان موفقیت دارد؟


ج: این هم نمود دیگری از پروپاگاندایی است که خامنه‌ای می‌گفت و گر نه امامزادة شرق از آن امامزاده‌هایی است که کور می‌کند که شفا نمی‌دهد. نحوة برخورد روسیه با رژیم در سوریه خودش نمونة بارزی است که در آخرین اقدامی که در کنفرانس استانبول برای تصمیم گیری در مورد سوریه با شرکت روسیه، ترکیه، فرانسه و آلمان برگزار شده بود، رژیم به سادگی کنار گذاشته شده بود و به گفتة رسانه‌های رژیم، مسکو همواره از رژیم به عنوان برگی برای معامله با غرب استفاده کرده و در کنار گذاشتن رژیم از کنفرانس استانبول، روسیه نقش تعیین کننده داشت.

چین هم مانند روسیه در همة سرفصلها از جمله در صدور قطعنامه‌های شورای امنیت علیه رژیم رو در روی رژیم و در کنار آمریکا و کشورهای غربی قرار گرفته است. در جریان تحریمها هم به اعتراف ظریف در مجلس ارتجاع، رئیس بانک مرکزی چین به همتی رئیس بانک مرکزی گفته است که اگر نتوانید مسالة خود را با اف‌ای‌تی‌اف و سی‌اف‌تی حل کنید ما نمی‌توانیم وارد هیچ معامله و تبادل بانکی با شما بشویم.بنابراین نگاه به شرق هم تنها به درد شیره مالیدن به سر پاسدار بسیجی‌ها می‌خورد و در خود رژیم هم جدی گرفته نمی‌شود.

کلا و به عنوان نتیجه‌گیری، بن‌بست رژیم در سیاست خارجی، چه از سوی غرب و چه از جانب شرق، محصول و معلول بن‌بست رژیم در داخل و در رابطه با مردم ایران است که پس از قیام دی ماه که به اعتراف روحانی همة‌معادلات را تغییر داد. و بنابراین تا هنگامی که مقاومت مردم ایران هست، که هست و روز به روز هم بیشتر، عمیقتر، سازمان‌یافته‌تر و رادیکالتر می‌شود، نبایستی هیچ گشایشی در سیاست خارجی را انتظار داشت.
لطفا به اشتراک بگذارید: