عضو مجلس ارتجاع:‌ در صورت پیوستن ایران به FATF برای دور زدن تحریمها دچار مشکل می‌شویم

 

عضو مجلس ارتجاع:‌ در صورت پیوستن ایران به FATF برای دور زدن تحریمها دچار مشکل می‌شویم


آخوند ذوالنور عضو مجلس ارتجاع در یک درگیری باندی با پیوستن به FATF

مخالفت کرد و گفت:‌ در صورتی که FATF را بپذیریم برای دور زدن تحریم ها دچار مشکل می شویم، دولت به صورت قانونی نمی تواند تحریم ها را دور بزند، نباید تحریم کنندگان سرنخ راهکار های دور زدن تحریم ها را داشته باشند.

وی افزود:‌ ایرادات بیست و دوگانه شورای نگهبان به لایحه سی.اف.تی قابل رفع نیست.

آخوند ذوالنور گفت: اساس FATF بر پایه KYC استوار است که به معنای «بشناس مشتری خودت را» است. بانک مرکزی و وزارت خارجه معتقدند FATF بر پایه KYC از ایران اطلاعات خواهد گرفت و طبق این کنوانسیون دقیقا باید برای آمریکا مشخص باشد که ایران با چه کشور هایی ارتباط دارد به آن ها نفت می فروشد و منابع حاصل از فروش نفت را از چه راهکارهایی به کشور وارد می کند. بنابراین در صورت پیوستن ایران به FATF تمام سر پل های دور زدن تحریم ها را خودمان به آمریکا معرفی می کنیم.

 

وی لاعلاجی رژیم در موضوع FATF را بیان کرد و افزود: موافقان FATF می گویند باید به FATF بپیوندیم و بعد در عمل اجرا نکنیم این در حالی است که اگر بعد از پیوستن به FATF این معاهده را اجرا نکنیم مجددا در لیست سیاه FATF قرار می گیریم. پس پیوستن به FATF با این همه مشکلات چه ارزشی دارد. اگر قرار است در لیست سیاه FATF باشیم بهتر است بدون تعهد در این لیست قرار بگیریم.

 

بیشتر بخوانید


FATF و عواقب آن برای رژیم


FATF چیست؟ و چرا این همه اظهارنظرهای متناقض و ضدونقیض در درون این رژیم بر سر آن وجود دارد؟

FATF، گروه ویژه اقدام مالی (Financial Action Task Force)، یک سازمان بین‌دولتی است که در سال ۱۹۸۹ با ابتکار جی ۷ با توجه به سیاست‌های توسعه برای مبارزه با پول‌شویی تأسیس شده است. در سال ۲۰۰۱ به‌ عمل در مبارزه با تأمین مالی تروریسم گسترش یافت. دبیرخانه FATF مستقر در مقر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در پاریس است.

نهایتاً در سال ۲۰۱۲ مقابله با تأمین مالی فعالیت‌های اشاعه‌ای نیز به مأموریت این گروه اضافه شد.

کارگروه اقدام مالی FATF که وظیفه آن نظارت بر مبادلات مالی کشورها است تا مهر امسال(اکتبر) به رژیم برای پیوستن به ۲کنوانسیون بین‌المللی و اصلاح ۲قانون داخلی مهلت داده بود.

دولت روحانی ۴لایحه برای عمل به این خواسته‌ها به مجلس رژیم فرستاد:

لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی

لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم - تنها لایحه‌ای که تاکنون از شورای نگهبان تأیید شده

لایحه الحاق به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم

لایحه الحاق به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی(یا قرارداد پالرمو)

نهایتاً در روز ۱۵مهر مجلس رژیم پس از ۴ماه تأخیر و تمدید لایحه پیوستن به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم(CFT) را تصویب کرد. برای رژیم این مهمترین گام در مسیر پیوستن به FATF می‌باشد.

باند روحانی سر تصویب CFT هیاهوی زیادی به‌راه انداخت، ظریف آن را تصمیم تاریخی نامید و ابوطالبی مشاور روحانی گفت: «نمایندگان مجلس نشان دادند امنیت ملی کشور و ‌منافع مردم ایران در اولویت تصمیمات آنان قرار داشته».

تصویب CFT در حالی صورت گرفت که خامنه‌ای به صراحت گفته ‌بود با این قانون مخالف است.

‌ در یک نمونه خامنه‌ای در خردادماه ۹۷ در دیدار با نمایندگان مجلس رژیم با پیوستن به کنوانسیونهای بین‌المللی مخالفت کرده بود.

خامنه‌ای: «همین جا من اشاره کنم به این مسائل کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی ببینید این معاهدات در اصل در یک نقطه‌ای پخت‌وپز می‌شه... اگر یه دولت مستقلی هم پیدا بشه مثل جمهوری اسلامی که مثلاً بگه آقا من این رو قبول ندارم کنوانسیون و این معاهده بین‌المللی را قبول ندارم سرش می‌ریزن... کنوانسیون‌ها غالباً اینه حالا چکار بکنیم... گفتم مجلس مستقلاً خودش قانون بگذراند. فرض کنید مبارزه‌ٔ با تروریسم است یا پولشویی است. خیلی خب مجلس شورای اسلامی یک مجلس رشید و عاقل و بالغی است بنشینند یک قانون بگذرانند».

خامنه‌ای حتی در پیج رسمی خودش FATF را به چاه تشبیه کرده بود.

خامنه‌ای همچنین در سیرکی که در ورزشگاه آزادی راه انداخته بود گفت: «تا وقتی جان در بدن دارم اجازه‌ٔ تسلیم‌شدن نمی‌دهم».

در حالی که همگان می‌دانند این تسلیم‌شدن رژیم می‌باشد.

طبق معمول بنا بر سوابق خامنه‌ای وقتی او روی ایستادگی پافشاری می‌کند، دارد به زبان معکوس به نیروهایش اجازه عقب‌نشینی می‌دهد.

عقب‌نشینی خامنه‌ای را علی لاریجانی برملا کرد:

لاریجانی: «آنچه که من در دیدار با نمایندگان راجع به لوایح چهارگانه و کنوانسیون‌ها گفته‌ام مربوط به اصل کنوانسیون‌ها بود و نه کنوانسیون خاص. لذا با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم تا مسیر قانونی خود را طی کند.»

به این ترتیب خامنه‌ای حرف خودش را پس گرفت و توپ را به زمین مجلس رژیم انداخت.

اما مشکل چیست که حتی خامنه‌ای هم نمی‌تواند، به‌قول خودش حرف نهایی را بزند و بندبازی می‌کند. جواب این سؤال را جواد ظریف در مجلس رژیم داد:

جواد ظریف: «چین از لحاظ بین‌المللی مواضعی بسیار شبیه جمهوری اسلامی داره. چین شریک راهبردی جمهوری اسلامیه. ما با روسیه شریک راهبردی هستیم. اما رئیس بانک مرکزی روسیه ۳روز پیش به آقای دکتر همتی گفته بدون FATF ما نمی‌توانیم کار شمار رو انجام بدیم. چینی‌ها بارها به ما گفتند بدون FATF نمی‌توانیم».

جواد ظریف: «نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین بدهیم که با پیوستن به لایحه‌ٔ عدم حمایت مالی از تروریسم مشکلات ما حل خواهد شد اما می‌توانیم تضمین بدهیم که با نپیوستن به این لایحه آمریکا بهانه‌ٔ مهمی را برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد».

از سال ۹۰ این بحث روی میز رژیم بوده که تا الآن کش دادند، این کش دادن به‌دلیل وحشت رژیم از FATF می‌باشد، چون که رژیم با پذیرش FATF دیگر نمی‌تواند با دست باز به حزب ‌الله و گروه‌های تروریستی در عراق و یمن و سوریه کمک مالی کند و این یعنی شلیک به خود. از طرفی اگر هم نپذیرد و نتواند نظر FATF را جلب کند، سازوکار اروپا و کشورهایی هم‌چون چین و روسیه برای تعامل بانکی و مالی با رژیم دچار مشکل جدی می‌شود. این امر آنجا ضریب می‌خورد که تحریم‌های آبانماه ۹۷ توسط آمریکا هم در راه است و مشکلات ارتباطی مالی آن با این کشورها را بسیار بیشتر خواهد کرد. و این برای رژیم خفه‌کننده است.

البته دقیق‌ترین تعریف همان است که خود نمایندگان مجلس رژیم کردند، خودکشی از ترس مرگ.

این ترجمه و نمود بارز بن‌بست در این رژیم است که از هر راهی برود تبعات مرگباری در انتظارش می‌باشد.

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: