دسترسی کلیه بانک‌های تحریمی رژیم ایران به شبکه سوئیفت کاملا قطع می‌شود

دسترسی کلیه بانک‌های تحریمی رژیم ایران به شبکه سوئیفت کاملا قطع می‌شود


پنج روز بعد از اجرایی شدن تحریم‌های ایالات متحده علیه رژیم ایران، امروز جمعه ۱۸ آبان ۹۷، وزیر خزانه‌دارایی آمریکا گفت که شبکه تبادلات بین بانکی سوئیفت به زودی کلیه خدمات خود به بانک مرکزی و سایر نهادهای مالی تحریمی از سوی آمریکا را به طور کامل قطع خواهد کرد.

استیون منوشن روی توئیتر خود نوشت: «می فهمم که سوئیفت، ارائه سرویس به بانک مرکزی و نهادهای مالی ایران که تحریم شده‌اند را قطع می‌کند».

منوشین افزود: سوئیفت در حال اتخاذ تصمیم درستی برای حفاظت از یکپارچگی نظام مالی بین‌المللی است.

خاطرنشان میگردد که مرحله نهایی تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه رژیم ایران از بامداد دوشنبه ۱۴ آبان رسما اجرایی شد. این تحریم‌ها شامل صنایع پتروشیمی، نفت و گاز، کشتیرانی، بانک و بیمه و موسسات مالی، و همچنین صدها فرد و شرکت ایرانی می‌شود.

چهار بانک، بدلایل انسان‌دوستانه از فهرست تحریم‌های ثانویه آمریکا خارج شدند


العربیه بنقل از خزانه داری آمریکا نوشت: چهار بانک خاومیانه، بانک حکمت ایرانیان، بانک مهر ایران و موسسه مالی توسعه را از فهرست تحریم‌های ثانویه ایالات متحده خارج شدند.

تحریم‌ها از حیث کسانی که ملزم به رعایت آن می‌باشند به تحریم‌های اولیه و یا ثانویه تقسیم می‌شوند. تحریم‌های اولیه به تحریم‌هایی گفته می‌شود که فقط بین دو کشور تحریم شونده و تحریم کننده است. اما در تحریم ثانویه، کشور تحریم کننده، کشورهای دیگر را نیز مجبور به رعایت این قوانین تحریمی می‌کند.

هم‌زمان با آغاز اجرای بسته دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعلام شده بود که 50بانک و زیرمجموعه‌های آن‌ها مورد تحریم ثانویه قرار داده بود که بنا بر تصمیم جدید، ۴ بانک فوق الذکر تنها شامل تحریمهای اولیه قرار میگیرند لذا کشورهای ثالث میتوانند مطابق ضوابط خزانه داری آمریکا در کادر امور انسانی محدود اقدام کنند .

جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی معروف به(سوئیفت)اعلام کرد که اجرای تحریم‌های آمریکا علیه بانک‌های ایرانی را از راه منع این بانک‌ها از رسیدن به سامانه حواله‌های بین‌المللی بین بانکی آغاز کرده است.

نقش و وزن سوئیفت در تبادلات بانکی


آشنایی با سوئیفت «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی» - Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication، یک انجمن تعاونی غیرانتفاعی است که در ۱۹۷۳ میلادی برای تسهیل معاملات مالی در جهان راه‌اندازی شد و در حال حاضر مهمترین نهاد مبادلات مالی جهان محصوب میگردد؛ گفته می شود در سال ۲۰۱۸ از طریق سیستم سوئیفت روزانه ۲۸ میلیون پیام در سطح جهان مبادله شده است.

دوشنبه هفته جاری، برخی اعضای جمهوریخواه کنگره آمریکا از دولت انتقاد کردند که چرا فشار بیشتری برای قطع خدمات سوئیفت به ایران انجام نمی دهد. این خدمات برای بانک های رژیم ایران حیاتی است.

کاخ سفید و مقام‌های دولت دونالد ترامپ در روزهای اخیر اعلام کردند که از ۱۴ آبان با اجرایی شدن تمام تحریم‌های هسته‌ای که پیش از برجام وضع شده بود، قصد دارند رژیم ایران را به تغییر رفتار وادارکنند.

کاخ سفید روز جمعه ۱۲ آبان بیانیه‌ای، اعلام کرد: «تحریم‌ها بخش‌های زیادی از اقتصاد ایران از جمله انرژی شامل نفت و گاز و پتروشیمی، داد و ستد و گروه های مالی را در بر می‌گیرد.»

دارو، غذا، محصولات کشاورزی و تجهیزات پزشکی شامل تحریم نخواهند شد


کاخ سفید تاکید کرد که دارو، غذا، محصولات کشاورزی و تجهیزات پزشکی همچنان از تحریم معاف هستند و تجارت آنها مانند گذشته ادامه خواهد داشت.

پیشتر وزیر خارجه آمریکا، با اعلام راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران، ۱۲ شرط ایالات متحده برای توافق با این رژیم را برشمرد که در واقع فهرست خواسته‌های ایالات متحده و به عبارتی جزئیات تغییر رفتار رژیم ایران است.

یکی از شروط دوازده گانه آمریکا شامل توقف حمایت رژیم ایران از تروریسم و خودداری از اقدامات مخرب در منطقه نظیر حمایت از حزب الله لبنان و دخالت در کشورهای منطقه است.

ساعاتی قبل از آغاز رسمی همه تحریم‌ها، استیون منوشن، در یادداشتی در روزنامه «فایننشال تایمز» نوشت که آمریکا اعمال فشار بیشتر برای مهار رژیم ایران را لازم می‌داند.

منوشین همچنین در روز یکشنبه ۱۳ آبان در یادداشت خود نوشت: از روز دوشنبه، شدیدترین فشارهای اقتصادی آمریکا علیه رژیم ایران اعمال می شود. این تلاش تنها بخشی از راهبرد دولت آمریکا برای تغییر رفتار حکومت ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

 

مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده نیز روز شنبه در پیامی توئیتری بار دیگر تاکید کرد هدف تحریم ها مردم ایران نیست بلکه هدف، مجبور کردن رژیم ایران به توقف برنامه‌های مخرب‌ است.

وی یک روز پیش از آغاز تحریم ها نیز در گفت و گو با شبکه تلویزیونی سی بی اس، با تاکید بر تاثیرگذاری تحریمها گفت که پیش از تکمیل تحریم‌ها علیه ایران، صدها شرکت اروپایی از این کشور خارج شده‌اند.

بیشتر بخوانید:



· دونالد ترامپ فرمان وضعیت «اضطراری ملی در قبال رژیم ایران» را تمدید کرد


· برایان هوک: ‌هدف ما این است که صادرات نفت رژیم ایران را به صفر برسانیم


 
لطفا به اشتراک بگذارید: