تحریمها، بی‌تاثیر یا جنایت علیه بشریت؟

گزارش و گفتگو با علیرضا معدنچی- تحریمها، بی‌تاثیر یا جنایت علیه بشریت؟ – ۱۹آبان۱۳۹۷



بینندگان عزیز سلام بر شما، گرمترین درودهای خودم و همکارانم رو تقدیمتون میکنم . امیدوارم در هر جا که هستید سری بلند و دلی پر امید داشته باشید در برنامة تیک تاک امروز می‌پردازیم به تبلیغات ضد و نقیض رژیم در مورد آثار تحریمها و اظهارات امروز روحانی در همین چارچوب. تا به حال تبلیغات رژیم بر این تأکید داشت که تحریمهای آمریکا هیچ تأثیری در اقتصاد کشور و در زندگی مردم ایران نداشته و نخواهد داشت.

اغلب امام جمعه‌های خامنه‌ای دیروز در نمایش‌های جمعة شهرهای مختلف کشور، در همین باب صحبت کردند که آمریکا به اهداف خودش از تحریمها نرسیده و نخواهد توانست هیچ غلطی بکند و غیره... اما روز گذشته وزیر خارجة رژیم حرفی به کلی متفاوت و حتی معکوس این ادعا را مطرح کرد. آیا این به معنی تغییر جهت تبلیغات رژیم در مورد تحریمهای فزاینده و تشدید شونده است؟ گزارشی در این باره:

گزارش


گوینده: «وزیر خارجه در واکنش به اظهارات واهی پمپئو گفت: آمریکا باید برای جنایت علیه بشریت مؤاخذه شود. ظریف با انتقاد از اظهارات وزیر خارجة آمریکا که دولت ایران را مسئول فشار بر زندگی ایرانیها و ادامه یافتن جنگ در یمن توصیف کرده بود، گفت: این آمریکاست که با تحریمهای غیرقانونی‌اش جلو دسترسی مردم ایران به خدمات مالی برای غذا و دارو گرفته اما پمپئو ایران را سرزنش می‌کند. وزیر خارجه تاکید کرد ما با وجود اقدامات خصمانه آمریکا، غذا و دارو برای مردم خود مهیا می‌کنیم.ظریف افزود: آمریکا مسئول جنایت علیه بشریت در ایران، یمن است و باید مؤاخذه شود.

مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا تلاش کرد که با تطهیر چهرة آمریکا، تحریمهای واشنگتن علیه ایران را به نفع ایرانیها جلوه دهد. یکی از مهره‌های باصطلاح اصلاح‌طلب به نام احمد زیدآبادی بر تناقض حرف ظریف با تبلیغات معمول رژیم پیرامون تحریمها تا کنون انگشت گذاشته و نوشت: محمد جواد ظریف تحریم‌های آمریکا علیه ایران را "جنایت علیه بشریت" نامیده است. وقتی که تحریم‌ها به قول اغلب مسئولان کشور، "بی‌نتیجه و فاقد هر نوع تأثیر و کارایی و به راحتی قابل دور زدن است" و بعضاً از آنها به عنوان "الطاف خفیه الهی" (خفیه بر وزن بقیه) و "راهی برای خودکفایی و قطع وابستگی اقتصادی" یاد می‌شود؛ به چه علت آقای ظریف یک مرتبه آنها را تا حد "جنایت علیه بشریت" مهیب و ویرانگر ارزیابی کرده است؟».

اما جدای از این اظهارات متناقض، واقعیت این است که آمریکا هر روز بیش از روز پیش، بر فشارهای خود می‌افزاید و حلقة تحریمها بر گردن رژیم را هر روز تنگتر می‌کند: در همین رابطه جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا روز جمعه گفت تحریم‌های بیشتری علیه (رژیم) ایران محتمل است. بولتون گفت دو دور از تحریم های یکجانبه آمریکا که توسط رئیس جمهور اعلام شدند، تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد ایران و رفتار آن در خارج داشته است.

بولتون که در حال حاضر در پاریس به سر می‌برد، به خبرنگاران گفت شما شاهد تحریم‌های بیشتری به مرور زمان خواهید بود اعمال شدیدتر تحریم‌ها را می بینید. در مورد اینکه تحریمهای ماه های آینده چه مواردی را هدف قرار خواهند داد وی پاسخ داد کارهای دیگری هست که ما می‌توانیم در زمینه تروریسم و ضد تروریسم انجام دهیم. بولتون گفت ما ادامه و تشدید نارضایتی سیاسی در داخل ایران را دیده ایم. این مخالفت ها همچنان بارز می شوند. به لحاظ اقتصادی ارز ایران دارد به کف و صفر میرسد، تورم ۴ برابر شده است و روشن است که کشور وارد رکود اقتصادی می شود.

چشم‌انداز تیره اقتصادی بر اثر تحریمهای نفتی واقعیتی است که کارشناسان حکومتی نیز ناگزیر به آن اذعان می‌کنند. در همین رابطه علی خرم از مهره‌های سابق وزارت خارجه از باند روحانی گفت همین الان ما با فروش دو و نیم میلیون بشکه نفت مشکلات زیادی داریم، شما فرض کنید با ۱/۱میلیون بشکه چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. البته موضوع اصلی میزان فساد و رانت در کشور است. اگر ایران این حجم گسترده از فساد را نداشت قطعا با ۸۰۰ هزار بشکه هم به مشکل برنمی‌خوردیم. اما با توجه به اوضاع فعلی اگر همین روند فروش نفتمان ادامه پیدا کند، حتی اگر به صفر هم نرسد، دردسر‌های بسیاری به همراه خواهد داشت».

گفتگوی سیاسی


خب ما این گزارش رو دیدیم، و دیدیم که تبلیغات رژیم و حرفهای سردمداران حکومت در بارة تحریمها و تأثیرات اون چقدر ضد و نقیضه؛ گفتگوی امروز ما با علیرضا معدنچی به همین موضوع اختصاص دارد.

س: بالاخره برآیند و مضمون واکنشهای رژیم 5، 6روز پس از شروع دور جدید تحریمها چیه؟


ج: فکر نمی‌کنم بشه برآیند مشترکی برای حرفهای کاملاً ضد و نقیضی که می‌زنند پیدا کرد. یک حرفشان این است که این تحریمها هیچ اثری ندارد و نه تنها اثری ندارد، بلکه خیلی خوب هم هست و باعث شکوفایی اقتصاد هم می‌شود این در حرفهای ضد و نقیض امروز روحانی هم بود. یک حرفشان هم، آنچنان که ظریف گفت این است که این جنایت علیه بشریت. یعنی باید موجب قحطی و از بین رفتن شمار زیادی از مردم بشود تا بتوان گفت جنایت علیه بشریت! واقعیت این است که رژیم دچار سردرگمی است.

شما به حرفهای ضد و نقیض امروز روحانی اشاره کردید، قسمتهایی از این حرفها رو همکاران ما انتخاب کردند، اجازه بدین این منتخب را بشنویم تا من سؤالی رو که در این زمینه دارم، مطرح کنم:

منتخب حرفهای روحانی


۱- اینکه گفته می‌شود آمریکا به دنبال فشار آوردن بر مردم نیست و به دنبال فشار بر نظام و حکومت است کاملا ناصحیح و نادرست است و خودشان در عمل این واقعیت را آشکار کردند.

۲- ما دیدیم تحریم‌هایی که ۱۳ آبان اعمال شد هیچ تأثیری بر روند اقتصادی کشور نداشت، چون آمریکایی‌ها هر چه تیر در ترکش داشتند، قبلا علیه ملت ایران رها کرد و چیز جدیدی برای ارائه نداشت.

۳- کاملا از شیوه کار و نحوه اعلامشان مشخص بود که برای اثرگذاری روانی علیه ملت ایران است و هدف دیگری ندارند.

۴- می‌خواستند بگویند موضوع مواد غذایی و مسئله دارو و تجهیزات پزشکی استثنا است، در صورتی که این حرف آنها هم نادرست است. وقتی سیستم بانکی را تحریم می‌کنند، همه چیز را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

۵- ما در زمینه کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم هیچ مشکلی نداریم و انبارهای ما از همیشه بیشتر آمادگی دارد تا ماه‌های طولانی کالاهای اساسی مردم را تامین کرد. برای تولید و واردات کالاهای اساسی و دارو و سایر نیازمندی‌ها مشکلی نداریم.
۶- امروز برای مردم ما روشن شد 13 ابان و 5 نوامبر آنچنان که آمریکایی‌ها تبلیغ می‌کردند، تبلیغاتی برای جنگ روانی

۷- همانطور که مقام معظم رهبری دستور داده بودند این نقشه راه تدوین شود. روحانی ادامه داد: ما امروز در باره این نقشه راه صحبت کردیم و درمورد روابط نزدیک با همسایگان روابط اقتصادی با کشورهای دوست از شرق و غرب صحبت کردیم و مورد بحث قرار دادیم و همچنین مشکلاتی که پیش پای تولید قرار دارد. ۸- همانطور که ملت ایران همواره در خط مقدم مبارزه با تروریسم وجلوگیری از تامین مالی برای گروهک‌های تروریستی بوده امروز هم مصمم‌تر در قوانین و مقررات خودش بر آن تاکید می‌کند و این بهانه‌های واهی را هم از دست دشمنان خواهد گرفت.

س: خب شما از حرفهای روحانی که الان شنیدیم چه نتیجه‌‌یی می‌گیرید؟


ج: ببینید این حرفهای رئیس جمهور نظام است! چقدر مسخره و چه ضد و نقیض گویی رسوایی! خب اگر اثر ندارد، بگو اثر ندارد! اگر هم اثر دارد خب همین را بگو! ببینید گاه در یک جمله حتی دو حرف به کلی ضد و نقیض می‌گوید.
این حرفها بخصوص از این جهت اهمیت دارد که در جلسة سران سه قوه مطرح می‌شود

س: چرا روی این که روحانی این حرفها رو در پایان جلسه و نشست مشترک سران سه قوه مطرح کرده، تأکید می‌کنید؟ این چه اهمیتی دارد؟


ج: برای این که نشان می‌دهد این آشفتگی و سردرگمی فقط روحانی نیست به کل رژیم و به ولی فقیه برمی‌گردد. کما این که در مورد CFT و FATF هم دچار یک چنین ضد و نقیض گویی و سردرگمی هستند. از یک طرف باند خامنه‌ای که بر واهی بودن امید به اروپا و ساز و کار آن تاکید می‌کنند و مداوما آن را در رسانه‌هایشان میگویند و می‌نویسند، اما از طرف دیگر خامنه‌ای کمال خرازی از مشاوران نزیکش را به اروپا فرستاده تا ملتمسانه از آنها بخواهد به هر نحو شده برجام را حفظ کنند.
و او در اتریش با وحشتزدگی هشدار می‌دهد: «مرگ کامل برجام و خروج ایران از آن پیامد‌های بسیار خطرناکی را دربر خواهد داشت؛ لذا همکاری اروپا با ایران و تحقق حقوق ایران براساس برجام امری حیاتی است».

س: روحانی در قسمت پایانی صحبتش از گرفتن بهانه از دست آمریکا حرف زد، منظورش چی بود؟


ج: روحانی گفت:‌ همانطور که مقام معظم رهبری دستور داده بودند این نقشه راه تدوین شود. روحانی ادامه داد: آمریکایی‌ها می‌خواهند ادعا کنند که ایران حامی تروریسم است به دروغ، می خواهند ادعا بکنند ایران حامی مالی تروریسم هست این حرف به دروغ و همانطور که ملت ایران همواره در خط مقدم مبارزه با تروریسم بوده و همیشه در خط مبارزه جلوگیری از تامین مالی برای گروهک‌های تروریستی بوده امروز هم مصمم تر در قوانین و مقررات خودش بر آن تأکید می‌کند و انشاالله این بهانه های واهی را هم از دست دشمنان ما خواهد گرفت انشاالله. از این حرفها به خوبی پیداست که تصویب CFT و پیوستن به FATF خواست خود خامنه‌ای است اما به خاطر ضعف و بیچارگی مفرط قادر نیست همین را صراحتاً بین کند.
لطفا به اشتراک بگذارید: