در خاطره روزها ۱۹ آبان ۱۳۹۷- ۱۰ نوامبر

 


[caption id="attachment_179020" align="alignleft" width="250"]ساختن آبراه میان دریای سرخ و رود‌نیل ساختن آبراه میان دریای سرخ و رود‌نیل[/caption]

۱۹ آبان – ۱۰نوامبر « ۵۱۸ پیش از میلاد» ساختن آبراه میان دریای سرخ و رود‌نیل


ساختن آبراه میان دریای سرخ و رود‌نیل به منظور عبور کشتی‌ها از دریای سرخ به مدیترانه تکمیل شد. سنگ‌ نبشته‌های به دست آمده در طول این آبراه نشان می‌دهد که پس از اتمام کار هر قسمت از این آبراه، جزئیات کار بر سنگ حک و در محل نصب می‌شد.





[caption id="attachment_179021" align="alignleft" width="250"]تبدیل نیو آمستردام به نیویورک تبدیل نیو آمستردام به نیویورک[/caption]

۱۹ آبان – ۱۰نوامبر « ۱۶۷۴ میلادی» تبدیل نیو آمستردام به نیویورک


در سازشنامه وست مینستر میان هلند و انگلستان، نیو آمستردام به انگلستان تعلق گرفت . مهاجران هلندی سالها پیش از آن زمینی را به مبلغی معادل ۲۴ سکه طلا از سرخپوستان خریداری کرده و بندری به نام نیو آمستردام ساخته بودند. انگلیسی‌ها آن را «نیویورک» نامیدند.





[caption id="attachment_179023" align="alignleft" width="250"]شهادت دکتر حسین فاطمی شهادت دکتر حسین فاطمی[/caption]

۱۹ آبان «۱۳۳۳خورشیدی» ۱۰ نوامبر شهادت دکتر حسین فاطمی


دکتر«حسین فاطمی» قهرمان نهضت ملی ایران، به دستور مستقیم «شاه» تیرباران شد. وی گفت، «تنها آتش مقدسی که باید از سینه هر جوان ایرانی زبانه بکشد این آرزو و ایده‌آل بزرگ و پاک است که جان خود را در راه رهایی جامعه و ملت بگذارد».





[caption id="attachment_179024" align="alignleft" width="250"]زادروز توپولف، مخترع هواپیما زادروز توپولف، مخترع هواپیما[/caption]

۱۹ آبان – ۱۰نوامبر « ۱۸۸۸ میلادی» زادروز توپولف، مخترع هواپیما


در این روز «اندری توپولف» طراح و مخترع بیش از یکصد نوع هواپیما در روسیه به دنیا آمد. او با ساختن بمب افکن دور پرواز توپولف ۹۵ که قادر بود کره زمین را دور بزند شهرت جهانی یافت.





[caption id="attachment_179025" align="alignleft" width="250"]زادروز شیلر زادروز شیلر[/caption]

۱۹ آبان – ۱۰نوامبر « ۱۷۵۹ میلادی» زادروز شیلر


«فریدریش فون شیلر» فیلسوف، مورخ، نویسنده و شاعر بلند آوازة آلمان در ۱۸ سالگی تحت تآثیر افکار آزادیخواهانه، فعالیتهای ادبی‌اش را با درام «سارقین» آغاز کرد. «شیلر» تنها ۴۶ سال عمر کرد، زندگی او کوتاه اما بسیار پر فراز و نشیب بود.



لطفا به اشتراک بگذارید: