چین قصد فروش هواپیمای مسافربری به ایران را ندارد-۲۰دقیقه

چین قصد فروش هواپیمای مسافربری به ایران را ندارد-۲۰دقیقه-۲۰آبان




خبرگزاری رویترز از قول مدیر یک شرکت هواپیماسازی دولتی چینی گزارش داده است این شرکت قصد فروش هواپیمای مسافربری به ایران را ندارد. یک مقام اجرایی روسیه نیز گفته است که درباره فروش هواپیما به ایران باید احتیاط کرد. گزارشی از خبرگزاری رویترز

آمریکا اردیبهشت ماه سال جاری مجوز فروش هر نوع هواپیما توسط هر شرکتی به رژیم ایران را که در تولیدات خود بیش از ۱۰ درصد تکنولوژی و محصولات آمریکایی استفاده می‌کند، لغو کرد.





رویترز می‌نویسد شرکت ایران‌ایر چهارشنبه در بزرگ‌ترین نمایشگاه هواپیمایی چین اعلام کرد جمهوری اسلامی از پیشنهاد فروش هواپیما توسط شرکت‌هایی که از تکنولوژی و محصولات آمریکایی استفاده نمی‌کنند و مجوز آمریکا را برای فروش هواپیما نیاز ندارند، استقبال می‌کند.

آمریکا از روز ۱۴ آبان شرکت هواپیمایی ملی ایران موسوم به «ایران‌ایر» را به فهرست تحریم‌های خود بازگرداند. در چارچوب تحریم ایران‌ایر همچنین ۶۷ فروند هواپیمای متعلق به این شرکت تحریم شده‌اند.

زائو یوورانگ مدیر عامل شرکت دولتی «کوماک» سازنده هواپیماهای تجاری چینی در پاسخ به سوال رویترز درباره احتمال همکاری با رژیم ایران برای کمک به ناوگان هوایی آن گفت: «نه، ما نمی‌توانیم (هواپیما) به ایران بفروشیم. گزینه ایران روی میز نیست».

ایران‌ایر گفته است خرید «سوخو سوپرجت ۱۰۰» روسیه را نیز در نظر دارد. اما ویکتور کلادوف مدیر شرکت دولتی هواپیمایی روسیه «روس تک» در رابطه با مذاکرات فروش هواپیما به ایران، به رویترز گفت که «این موضوع حساسی است».

وی گفت «دلیل آن واضح است، ما نمی‌توانیم کل برنامه تجاری خود را به خطر بیندازیم... بایستی در معاملات با ایران محتاط عمل کرد. ما نمی‌توانیم کل برنامه سوپرجت خود را به مخاطره بیندازیم».

منبع:‌خبرگزاری رویتر16آبان

https://www.reuters.com/article/us-china-airshow-iran/china-wont-sell-jetliners-to-iran-state-aero-executive-idUSKCN1NC266
لطفا به اشتراک بگذارید: