ظریف: کل نظام را آمریکاییها تحریم کرده‌اند. از ترس مرگ نباید خودکشی کرد

ظریف: کل نظام را آمریکاییها تحریم کرده‌اند. از ترس مرگ نباید خودکشی کرد


تشدید تحریمها و انزوای رژیم از یکسو و بحران شدیداقتصادی و فوران اعتراضاتمردمی سبب تشدید بحران رژیم آخوندی بر سر تن دادن به اف ای تی اف و رد شدن لایحه سی.اف.تی توسط شورای نگهبان رژیم شده است.

کل نظام را تحریم کرده اند – نباید خود را تحریم کنیم


جواد ظریف، در مصاحبه رادیویی برنامه «پارک شهر» در مورد لوایح اف.ای.تی.اف گفت: «موضع مادرمورداف.ای.تی.اف روشناست. جمهوری اسلامی باید بتواند با بانکها تعامل داشته باشد و ما در این زمینه نباید خود را تحریم کنیم. صدها ساعت کار کارشناسی در آنها صورت گرفته است».

وزیر خارجه رژیم در مورد این که بسیج و سپاه پاسداران از سوی آمریکا به عنوان گروه تروریستی شناخته شده‌اند و پیوستن به اف.ای.تی.اف به معنای تحریم آنهاست، گفت: «این موضوع ربطی به سیستم اف.ای.تی.اف ندارد. کل نظام را آمریکاییها تحریم کرده‌اند. ما می‌گوییم از ترس مرگ نباید خودکشی کرد».

 

لایحه سی. اف. تی غیرقابل اصلاح است


از سوی دیگر، کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان رژیم روز شنبه ۱۹ آبان گفت: بر اساس فرضیه این شورا، سی.اف.تی، غیرقابل اصلاح است»

روزنامه حکومتی ابتکار در این‌باره نوشت: کدخدایی آب پاکی روی دست خبرنگاران ریخت و حتی در اقدامی بی‌سابقه نسبت به احتمال رفع نشدن ایرادات شورای نگهبان در مجلس نسبت به سی.اف.تی اظهار نظر کرد و گفت: «فرض ما این است که لایحه غیرقابل اصلاح است و با این فرض، گفته شده خلاف منافع (نظام) است و اگر این ایرادات رفع شود، این مساله هم مبنایی حل می‌شود».

رحیمی، عضو کمیسیون امنیت مجلس رژیم در واکنش به اظهارات کدخدایی گفت: «اینکه سخنگوی شورای نگهبان گفته است اصلاح آن لایحه در مجلس وجود ندارد! به کاربردن این عبارت یک اتفاق کم نظیری است و تا کنون سابقه نداشته است که شورای نگهبان نسبت به مجلس و درباره یک لایحه یا کنوانسیون بین المللی اینگونه اظهارنظر کند. این سخنان این شائبه را ایجاد می‌کند که نگاه غالب شورای نگهبان نگاه رد کردن لایحه بوده است و با این نگاه آن را به مجلس فرستاده است.

 

آویختن موافقان سی. اف. تی به مجمع تشخیص مصلحت نظام آخوندی


در همین حال، موافقان تصویب سی.اف.تی از هر دو باند رژیم با قطع امید از شورای نگهبان، به مجمع تشخیص مصلحت نظام آخوندی چشم دوخته‌اند.

جمالی نوبندگانی، عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت مجلس آخوندی گفت: «تایید این موضوع در شورای نگهبان امکان ندارد ولی مجمع تشخیص به دلیل حضور روسای سه قوه، روسای برخی کمیسیون‌های مربوطه یعنی قضایی و امنیت ملی و یکسری افراد حقیقی، فضا متفاوت‌تر از شورای نگهبان است. در آنجا مصالح نظام را مدنظر قرار می‌دهند... برخی اعضای موافق CFT در مجمع از جمله آقایان توکلی و باهنر وغیره با اشاره به یکسری شروط اظهار امیدواری کرده‌‌اند که برخی ایرادات را بتوانند در راستای منافع (نظام) رفع کنند».

 

حشمت الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت مجلس رژیم درباره اظهارنظر کدخدایی گفت: «کدخدایی گفته بود شورای نگهبان برای رفع این ایراد‌ها به مجلس کمک می‌کند، ولی این کار را نکرد و مصوبه مجلس را رد کرد و در فضایی واضح‌تر اعلام کرده است که غیر قابل اصلاح است.»

پیش از این فلاحت پیشه گفته بود: «شورای نگهبان بندی را آورده که از نظر ما به معنای رد لایحه کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم است.»

هشدار نسبت به عواقب رد سی.اف.تی


روزنامه حکومتی ابتکار با هشدار نسبت به عواقب رد سی.اف.تی نوشت: با توجه به رد (سی.اف.تی در شورای نگهبان) و تاکید به غیرقابل رفع شدن ایرادات در مجلس، باید دید که تا چه اندازه امکان تصویب آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود دارد. چرا که در صورت عدم تصویب آن و نپیوستن ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی و نپذیرفتن لوایح 4 گانه اقدامات ویژه مالی، حتی کشورهای دوست از جمله روسیه و چین هم نمی‌توانند از ایران حمایت کنند و مبادلات مالی با ما داشته باشند و این در شرایط تحریم یعنی تشدید تحریم و خودتحریمی است.

 

سرخوردگی رژیم آخوندی از برجام اروپایی و نتایج انتخابات میاندوره ای آمریکا


درباره سرخوردگی رژیم از برجام اروپایی، روزنامه حکومتی وطن امروز، از باند خامنه‌ای با تیتر «برجام را به خاطر بسپار» نوشت: تصویر اروپا نزد افکار عمومی مدتهاست دفرمه شده و تلاش دولتمردان ما برای تغییر و حتی اصلاح این تصویر نیز راه به جایی نبرده و نمی‌برد! تجربه برجام به خوبی نشان داد اروپای واحد نمی‌تواند گرانیگاه و نقطه ثقل محکم و قابل اعتمادی برای حفظ این توافق باشد.

 

در همین حال، یک روزنامه باند روحانی با سرخوردگی از تأثیر نتایج انتخابات میاندوره‌ای آمریکا در سیاست آن علیه حکومت آخوندی نوشت: در ارتباط با ایران نمی‌توان اذعان کرد که تغییرِ محسوسی حاصل شود.

این روزنامه حکومتی افزود: نقش مجلس نمایندگان نسبت به مجلس سنا در سیاست خارجی کمتر است. نقش سنا در سیاست خارجی و مسائل مهم سیاسی بین‌المللی و امنیتی بسیار مهم است و تصمیمات مهم در این زمینه‌ها در مجلس سنا انجام می‌شود و در حال حاضر مجلس سنا در دست جمهوریخواهان است ».

 

بیشتر بخوانید:


ایران درمحورگفتگوها - بررسی راههای برخوردبافعالیتهایبدخواهانهرژیمایران


سیگال مندلکر: بانکهای رژیمایرانبایدبهدلیل سرکوبداخلیوماجراجوییخارجیازسیستممالیبینالمللی قطعشوند


آتشتهیه جنگبرسرFATF


از معافیتبندرچابهارازتحریمها، به رژیمچهمیرسد؟


 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: