در خاطره روزها ۲۲ آبان ۱۳۹۷- ۱۳ نوامبر


[caption id="attachment_180124" align="alignleft" width="250"]اختراع ابر مصنوعی اختراع ابر مصنوعی[/caption]

۲۲ آبان – ۱۳نوامبر «۱۹۴۶ میلادی» اختراع ابر مصنوعی


در این روز برای نخستین بار، در آمریکا عمل بارور کردن مصنوعی ابرهای طبیعی بر فراز کوه‌های «گری لاک» ماساچوست آزمایش شد و برف سنگینی بر زمین نشست.





[caption id="attachment_180125" align="alignleft" width="250"]تولید خودرو جیپ تولید خودرو جیپ[/caption]

۲۲ آبان – ۱۳نوامبر «۱۹۴۰ میلادی» تولید خودرو جیپ


کارخانة خودروسازی «ویلیز» آمریکا در این روز نخستین خودرو «جیپ» را ساخت و به معرض تماشا گذاشت. در ابتدا نام این خودرو را چند منظوره و به اختصار «جی پی» گذاردند و به تدریج به نام «جیپ» معروف و به همین صورت هم نوشته شد.





[caption id="attachment_180126" align="alignleft" width="250"]غرق شدن نخستین ناو هواپیما بر غرق شدن نخستین ناو هواپیما بر[/caption]

۲۲ آبان – ۱۳نوامبر «۱۹۴۱ میلادی» غرق شدن نخستین ناو هواپیمابر


ناو هواپیمابر انگلیسی «آرک رویال» که در غرب مدیترانه علیه «آلمان» و «ایتالیا» مأموریت جنگی داشت، بر اثر اصابت اژدری که از زیر‌دریایی آلمانی «یو- بوت۸۱» پرتاب شده بود غرق شد. و به زیر آب رفتن «آرک‌رویال» تدریجی بود و چند ساعت طول کشیده بود.





[caption id="attachment_180127" align="alignleft" width="250"]زادروز نخستین دختر طبیب در آلمان زادروز نخستین دختر طبیب در آلمان[/caption]

۲۲ آبان – ۱۳نوامبر « ۱۷۱۵ میلادی» زادروز نخستین دختر طبیب در آلمان


«دورتی ارکسلبن» نخستین دختری که در آلمان اجازه یافت وارد دانشکدة پزشکی شود و مدرک طبابت بگیرد، در این روز به دنیا آمد و در ۳۳سالگی در گذشت. قبل از او در آلمان به بانوان اجازة تحصیل پزشکی در دانشگاه داده نمیشد و «ارکسلبن» موفق شد این سد را بشکند.





[caption id="attachment_180129" align="alignleft" width="250"]درگذشت دسیکا درگذشت دسیکا[/caption]

۲۲ آبان – ۱۳نوامبر «۱۹۷۴ میلادی» در گذشت دسیکا


«ویتوریو دسیکا»، از پیشگامان جنبش نئورئالیسم سینمای ایتالیا که طی چند دهه فعالیت سینمایی بیش از ۳۰ فیلم را کارگردانی کرد و در ۵۰ فیلم نقش آفرینی داشت، در ۷۰ سالگی در گذشت . معروف‌ترین اثر «دسیکا» فیلم «دزد دوچرخه» محصول ۱۹۴۸ است.



لطفا به اشتراک بگذارید: