تصویری از دردهای جامعه - مجله اجتماعی، اقتصادی شماره۴۸

 مجله اجتماعی، اقتصادی شماره۴۸ -۲۲آبان۱۳۹۷


با سلام و آرزوی سلامتی برای همه بینندگان عزیز مجله اجتماعی –اقتصادی. مجله ای که تصویری از وضعیت خراب زیرساختها و زندگی مردم از یکسو و غارت چپاول حاکمان رو از سوی دیگه نشون میده. تصویری که فلش اعتصاب و اعتراض رو به عنوان شروع درمان این دردها ترسیم می‌کنه.

برنامه امروز مجله را ابتدا با اخبار تقدیم حضورتان میکنیم در ادامه به ترتیب هوای نفس گیر خوزستان .آیا سیستان خالی از سکنه متصور است؟ وسرانجام گزارشی به عنوان نظام آموزش در سیطره مافیای ثروت وقدرت ازنظرتان میگذرد . با هم اخبارو ببینیم

اخبار


غارت ۱۴۰ هزار میلیارد تومان از سرمایه های مردم ایران فقط در چند ماه


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ارتجاع: «بیش از ۳۰ میلیارد دلار ارز در طول ماه‌های پایانی سال ۹۶ از کشور خارج شده، ۲۰ میلیارد دلار ارز هم خارج از شبکه بانکی نگهداری می‌شود». اگر مبنای محاسبه را به طور متوسط برای هر دلار و در پایین ترین رقم ۴۶۰۰ تومان هم در نظر بگیریم نتیجه میشود خروج نزدیک به ۱۴۰ هزار میلیارد تومان ظرف چند ماه.

تورم بخش خوراکی و غیر خوراکی به طور میانگین ۵۰ درصد افزایش یافته است


خبرگزاری حکومتی ایلنا: قیمت بالای ارز بر تمام متغیرهای اقتصادی تاثیر می‌گذارد. رکود اقتصادی را تعمیق می‌‌بخشد و بر شدت تورم می‌افزاید. برای نمونه تورم خوارکی‌ها را به بیش از ۵۰ درصد رسانده است. به همین ترتیب تورم در بخش غیرخوراکی‌ها به طور متوسط بیش از ۵۰ درصد به نسبت مدت مشابه در سال ۹۶، افزایش یافته است.

کاهش تولید ۱۸ قلم محصول صنعتی


خبرگزاری حکومتی تسنیم: مطابق جدیدترین آمار از میزان تولید کالاهای منتخب صنعتی و معدنی در 5 ماهه نخست امسال بخش تولید شاهد افت تولید18 محصول صنعتی بوده است.
براساس این آمار میزان تولید انواع تلویزیون منفی 24.7 درصد، یخچال و فریزر منفی 12.8 درصد، ماشین لباسشویی منفی 32.3 درصد ، انواع خودروی سواری منفی 11.5 درصد، وانت منفی 10.8 درصد و کمباین منفی 66.1 درصد اعلام شده است. معنای کاهش تولید داخلی افزایش بیکاری و اخراج کارگران از کارخانه هاست.

استان فارس دارای بیشترین واحدهای تولیدی در معرض تعطیلی


عضو جامعه کارگری رژیم: ۴۹۸ واحد تولیدی درگیر بحران در سطح کشور وجود دارد. استان فارس با ۱۹ درصد درصدر استانهای دارای واحدهای تولیدی درگیر بحران است.

افزایش ۲۷.۵۵ درصدی قیمت مرغ و تخم مرغ


مرکز آمار رژیم: گروه مرغ و تخم مرغ به ترتیب با ٢٧,٣٥ و ٥٥.٢٨ درصد افزایش، موجب افزایش ٣٣.٦١ درصدی شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل شده‌‌اند.

پرواز مرغ بر فراز نرخ ١١ هزار و ٤٠٠ تومان


خبرگزاری حکومی مهر: رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از افزایش قیمت مرغ هرکیلو به ١١ هزار و ٤٠٠ تومان در مراکز خرده فروشی خبر داد.

کارگران اسوه ایران برای خرج زندگی چغندر می‌چینند


کارگران کارخانه اسوه ایران که به دلیل متوقف بودن روند تولید این واحد صنعتی از ابتدای سال جاری تاکنون معطل و سرگردانند، برای تامین معاش خانواده‌هایشان چغندرچینی می‌کنند.

وزارت بهداشت رژیم دشمن محرومان و تهیدستان


نایب رئیس ارگان حکومتی اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری: وقتی وزیر بهداشت مملکت، در مورد بیمارانِ مبتلا به «ام‌اس» می‌گوید "چه لزومی دارد کلی خرج بیماری کنیم که در آستانه احتضار است و مرگ او را فقط برای شش ماه به تعویق بیاندازیم"، دیگر چه توقعی دارید؟! همین نگرش و رویکرد است که به خروج داروهای سرطان از شمول بیمه می‌انجامد. استراتژی‌های وزارت بهداشت به ضرر محرومان و فرودستان تدوین شده است.

غارت حقابه کشاورزان قهدریجان توسط ارگانهای حکومتی مردم را به خاک سیاه کشانده است


عضو ارگان حکومتی شورای اسلامی استان اصفهان از شهرستان فلاورجان: بدلیل عدم ارائه حقابه کافی « در حال حاضر، در قهدریجان اکثر مردم دچار بیکاری و قطع درآمد شده‌اند«. اکنون برخی از همان افرادی که روزگاری ثروتمند و مستضعف‌پرور بودند آن‌چنان دچار فقر و محرومیت شده‌اند که نیازمند کمک هستند.

خشک‌شدن منابع زیرزمینی یزد تا 15 سال آینده


بنابر اعلام کارشناسان، ادامه روند برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی، سبب می‌شود تا منابع زیرزمینی آب یزد تا 15 سال آینده خالی و کاملا خشک شود. این امر زنگ خطر را برای وضعیت بحران آبی در استان به صدا درآورده است.

گزارش اول « هوای نفس گیر خوزستان »


گویی درختان نقاب خاکی بر چهره خود زده‌اند و از رنج مردم ستم دیده خاک بر سر و صورت ریخته‌اند نکبت حاکمیت آخوندی بر هرجا که سایه گسترده باشه حتی بر غنی ترین استان وطنمون ، بوی مرگ و نابودیه که به مشام میرسه . هوای نفس گیر خوزستان عنوان گزارشیه که با هم می بینیم:

گزارش دوم « آیا سیستان خالی از سکنه متصور است؟»


بی پناه و بی‌دفاع ماندن مردم ایران در مقابل تهدیدهای زیست‌محیطی، یکی از پیامدهای حاکمیت آخوندی شده . این تهدیدها گاه با زندگی روزانه مردم عجین می‌شن که آسیب‌های روحی و روانی و اجتماعی به‌بار می‌آرن. نمونه‌یی بارز از این وضعیت اسفبار و دردناک در مورد گرد و غبار شهر زابله: «داستان این روزهای منطقه سیستان بسیار غم‌انگیزتره؛ زیرا مردم این منطقه، این روزها علاوه بر این‌که باید با خشکسالی ۲۰ساله و بیکاری ناشی از آن دست و پنجه نرم کنن، هر روز با هجوم توفان و ریزگردهای بی‌رحم آن نیز مواجه هستند.

طوفان ۱۱۲کیلومتری درساعت در شمال سیستان وبلوچستان این طوفان‌که از پریروز شروع شده ذرات معلق در هوا را به ۴۲برابر حد مجاز رسانده وباعث تعطیلی ادارت ومدارس شهرستان شده. طوفانهای سیستان در تابستان بوده اما الان متاسفانه توی فصل پاییز هم ما این مشکل را داریم. به تنگ آمدیم خدایا زندگی دیگه غیر ممکن گشته است ریگان‌کرمان هم وضع بهتری نداره. برای ما نفس‌کشیدن مشکله مخصوصا بچه‌کوچک یا خردسال ها ویا بزرگترها با این گردوخاک حالشان خیلی خرابه

گزارش سوم « نظام آموزش در سیطره مافیای ثروت وقدرت »


آش دزدی و غارت اونقدر شور شده که هرکسی در این رژیم به گوشه‌هایی از دزدیهای این رژیم اعتراف می‌کنه. دزدیهایی که البته دودش توی چشم مردم میره و سودش توی جیب مافیای حکومت آخوندی. یک نمونه کوتاهش رو براتون میگم. فردی که تلویزیون رژیم از اون به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نام میبرد قبل از اینکه به مافیای کنکور و چپاولگری تلویزیون رژیم در این رابطه تلنگری بزنه میگه : " چه دلیلی دارد ما به یک معلم در سیستان پانصدوهشتاد و پنج هزار تومان حقوق بدهیم و شخصی که فرزند سفیر است اجازه داشته باشد از دانشگاه خارجی به دانشگاه داخلی منتقل شود و پزشکی بخواند و پنجاه درصد هزینه هایش را نیز دولت ایران بدهد؟

وی گفت:" با این شرایط ما از معلمانمان چه توقعی برای آموزش خلاقیت به فرزندانمان داریم؟ معلمی که برای درآمد بهتر مجبور است سرویس دانش آموزان خود باشد چگونه رویش می شود به آنها درس بدهد؟ " موضوع مهم دیگری که این کارگزار رژیم به آن اعتراف کرد، موضوع جالب توجه "مافیای کنکور" بود که با گردش مالی هشت هزار میلیاردتومان در کشور دست در جیب خانواده‌های دانش آموزان کرده. ببینیم و بشنویم:
لطفا به اشتراک بگذارید: