رژیم ایران در وضعیت بدی است-۲۰دقیقه

 رژیم ایران در وضعیت بدی است-۲۰دقیقه-۲۳آبان




کارشناسان و متخصصان امور ایران در جلسه یی در مؤسسه هادسون واشینگتن سیاست آمریکا در قبال رژیم ایران را بررسی کردند:

گزارش





رژیم ایران در وضعیت بدی است

جی سولومون Jay Solomon ، از مؤسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک: حرف من این است که رژیم ایران در حال حاضر در وضعیت بسیار بدتری به نسبت سال‌ 2012 است. در آن سال که احمدی‌نژاد بر سر قدرت بود آنها درآمد نفتی عظیمی داشتند.

ری تکیه Ray Takeyh، از شورای روابط خارجی: ما از دنیای جان کری به دنیای جان بولتون نیامده‌ایم . مشکل خود کاراکتر رژیم است و کارهایی که فراتر از مرزهایش انجام میدهد که ناشی از سرچشمه ایدئولوژیکی آن است. وزیرخارجه پمپئو 12 ماده مطرح کرده که رژیم ایران باید به آن تن بدهد. فکر میکنم ماده سیزدهم باید پیشبردن دمکراسی باشد. استفاده از ضعف‌های داخلی در ایران در زمانی که این ضعف‌ها خیلی روشن شده...

ما میخواهیم رژیم ایران غنی‌سازی را کنار بگذرد، از حزب‌الله حمایت نکند و تبدیل به یک کشور مسئول شود. خوب اگر جمهوری اسلامی همة این کارها را بکند دیگر جمهوری اسلامی نیست! چیز دیگری است. این معمایی است که کسانیکه می‌خواهند از تغییر رژیم در بروند خود را در آن می‌یابند. آنها دنبال یک جمهوری اسلامی هستند که وجود خارجی ندارد...

گفته میشود که ما دنبال تغییر رفتار رژیم و نه تغییر رژیم هستیم. خوب این رژیم اینگونه رفتار میکند چون رژیم همین است!

...جمهوری اسلامی یک ایده فرا ملیتی است... اگر شما این چیزها را نمی‌خواهید خوب جمهوری اسلامی را نمی‌خواهید؛ اما اینرا نمی‌توانید بگویید.

سولومون: جان کری بزرگترین امتیازی که بود را قبل از آنکه مذاکرات شروع شود به رژیم ایران داد. هنگامیکه جان کری هنوز در سنا بود از طریق هیلاری کلینتون، به ایرانی‌ها، قبل از شروع مذاکرات، گفت که اگر وارد گفتگوها شوید، شما می‌توانید غنی‌سازی را داشته باشید. و لذا قبل از اینکه مذاکرات بطور واقعی شروع شود، این امتیاز داده شد که البته می‌توان بخشی از دلیلی باشد که آنها به پای میز مذاکره آمدند.

ری تکیه: چیزی که دولت ترامپ اثبات کرده این است که قدرت آمریکا بقدری عظیم است که می‌تواند تحریم‌های اقتصادی را بدون رضایت دولت‌های اروپایی چندجانبه نماید. این درس بزرگی است... دولت ترامپ ثابت کرد که یک سیاست تهاجمی آمریکا می‌تواند بخش تجاری اروپا را از همکاری با رژیم ایران بازدارد اگرچه دولتهای اروپایی خوششان نیاید.

 

https://www.hudson.org/events/1624-iran-sanctions-mounting-pressure-or-concessions-to-europe-112018 
لطفا به اشتراک بگذارید: