ـ مقامهای آمریکایی: فروپاشی حکومت ایران نزدیک است-۲۰دقیقه

 مقامهای آمریکایی: فروپاشی حکومت ایران نزدیک است-۲۰دقیقه-۲۳آبان




شبکه ان بی سی می گوید: مسئولان آمریکایی فروپاشی حکومت ایران را نزدیک می‌دانند

گزارش





مقامهای آمریکایی: فروپاشی حکومت ایران نزدیک است

مسئولان بلند پایه در دولت دونالد ترامپ بر این باورند رژیم ایران در برابر تحریم‌های سخت اقتصادی تاب نخواهد آورد و به فروپاشی نزدیک‌ خواهد شد.

چند مقام پیشین دولت آمریکا و چند دیپلمات غیر آمریکایی این موضوع را مطرح کردند. شبکه ان‌بی‌سی روز شنبه ۱۹آبان همچنین نوشت که شخص دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا نیز تردید دارد که رژیم ایران بتواند در برابر تحریم‌های تازه مقاومت کند و به زانو در نیاید.

ترامپ در ماه اوت گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه بلومبرگ گفته بود: «زمانی که من به اینجا (کاخ سفید) رسیدم، مسئله این بود که رژیم ایران چه زمانی تمام خاورمیانه را می‌گیرد، اما حالا کار این رژیم تلاش برای حفظ بقای خود است. در فاصله یک سال و نیم وضعیت بسیار متفاوت شده است»

تعدادی از دیپلوماتهای خارجی گفته اند:‌ مایک پمپئو، وزیر امور خارجه و جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در دیدار با برخی مقام‌های خارجی بر شکنندگی رژیم ایران در برابر مشکلات اقتصادی و مردم ناراضی تأکید کرده‌اند. آنها از تورم رو به رشد، اعتصاب‌ها و اعتراض‌های خیابانی گسترده به عنوان تهدیدهای فزاینده برای رژیم ایران یاد کرده و گفته‌اند تحریم نفتی ایران که چند روز پیش آغاز شده، می‌تواند ضربه کاری را بر پیکر جمهوری اسلامی وارد کند. به باور آنها این ضربه به حدی است که می‌تواند رژیم ایران را از ماجراجویی نظامی در خاور میانه منصرف کرده یا حتی به فروپاشی آن منجر شود

در این نکته متفق‌القولند که تحریم با هدف کاهش درآمد نفتی ایران دردسر جدی و بزرگی برای این کشور به وجود آورده است.

 

یک مقام وزارت خارجه آمریکا می‌گوید: «طبعا ما این رژیم را دوست نداریم زیرا یک دیکتاتوری مذهبی و شدیدا دوروست که از مردم خود دزدی می‌کند. اما در نهایت به عهده خود مردم ایران است که تصمیم بگیرند تحت چه حاکمیتی می‌خواهند زندگی کنند.»

https://fa.euronews.com/2018/11/10/nbc-news-us-officials-collapse-iranian-regime-nearing-sanctions-opposition
لطفا به اشتراک بگذارید: