خبرفوری - محکومیت نقض حقوق بشر رژیم در مجمع عمومی سازمان ملل

تصویب شصت و پنجمین قطعنامه


محکومیت رژیم آخوندی به خاطر نقض فاحش حقوق بشر


در کمیته سوم مجمع عمومی ملل متحد


 

مریم رجوی: پرونده نقض حقوق بشر توسط فاشیسم دینی حاکم بر ایران


باید به شورای امنیت احاله شود


و سردمدارانش به خاطر جنایت علیه بشریت محاکمه شوند


 

روز پنجشنبه ۲۴ آبان‌ماه ۱۳۹۷، اجلاس کمیته سوم مجمع عمومی ملل متحد در نیویورک، شصت و پنجمین قطعنامة محکومیت دیکتاتوری آخوندی از سوی ارگان‌های ملل متحد به خاطر نقض حقوق بشر و اعدامهای وحشیانه را به‌رغم تمامی تشبثات این رژیم ضد بشری و همدستان و حامیانش، با۸۵ رأی موافق به تصویب رساند.

قطعنامة مصوب کمیتة سوم مجمع عمومی نقض حقوق اولیه انسانی و آزادیهای اساسی و شمار بالای اعدامها و به ویژه اعدام نوجوانان و هم چنین شکنجه و رفتار بیرحمانه در زندانها در عمل و درقوانین فاشیسم مذهبی حاکم برایران را محکوم کرده است.

درقطعنامه مصوب کمیته سوم مجمع عمومی که توسط کانادا و با حمایت ۸۵ کشور دیگر ارائه و تصویب شد، جامعه بین المللی«نگرانی جدی خود را نسبت به تعداد بالای اعمال و اجرای مجازات اعدام توسط حکومت آخوندی جمهوری اسلامی.از جمله اعمال مجازات اعدام علیه افراد زیرسن قانونی و اعدام علیه افراد براساس اعترافات اجباری را که بانقض قوانین بین المللی صورت می گیرد» ابراز کرده و خواستار لغو اعدام‌های وحشیانه در ملاء عام شده است.

قطعنامة مصوب کمیتة سوم مجمع عمومی هم‌چنین از رژیم می‌خواهد «چه در قانون و چه در عمل، هیچ‌کس مورد شکنجه یا سایر رفتارهای بیرحمانه، غیر انسانی یا اهانت‌آمیز» قرار نگیرد و «استفاده گسترده و سیستماتیک از بازداشت‌های خودسرانه، از جمله استفاده از این عمل برای هدف قرار دادن افراد دو تابعیتی و شهروندان خارجی» را متوقف کند و «در قانون و در عمل، تضمین‌های رویه‌یی برای اطمینان از استانداردهای دادرسی عادلانه را حفظ کند».

قطعنامة مصوب کمیته سوم مجمع عمومی ملل متحد، به موارد قتل بازداشت شدگان در زندانها و استفاده مفرط از زور و قهر علیه معترضان اشاره می کند و دیکتاتوری آخوندی را به آزاد کردن کسانی که به‌خاطر «استفاده از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی» بازداشت شده‌اند، از جمله «کسانی که تنها به‌خاطر شرکت در اعتراضات » دستگیر شده‌اند فرا می‌خواند.

این قطعنامه هم‌چنین رژیم را به رسیدگی به شرایط بد زندان‌ها، توقف محروم‌کردن عمدی زندانیان از دسترسی به درمان پزشکی مکفی فرا می‌خواند و خواهان پایان‌بخشیدن به «محدودیت‌های گسترده و جدی در مورد حق آزادی عقیده و بیان و حق آزادی اجتماعات» و توقف «آزار و اذیت و ارعاب» مخالفان سیاسی، مدافعان حقوق بشر، مدافعان حقوق اقلیت‌ها و زنان، رهبران کارگری، مدافعان حقوق دانشجویان، فعالان محیط زیست، دانشگاهیان، فیلم‌سازان، روزنامه نگاران، بلاگرها و کاربران رسانه‌های اجتماعی می‌شود.

در این قطعنامه لزوم از بین‌بردن تمامی اشکال تبعیض و سایر نقض‌های حقوق بشر علیه زنان و دختران ایران و افراد متعلق به اقلیت‌ها در قانون و در عمل مورد تأکید قرار گرفته است.

در بخش پایان قطعنامة مصوب کمیتة سوم مجمع عمومی ملل متحد ضمن تأکید بر لزوم بازدید گزارشگر ویژة سازمان ملل از ایران تحت حاکمیت آخوندها، آمده است: «(مجمع عمومی) تصمیم دارد تا بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران را در جلسه هفتاد و چهارم خود ادامه دهد».

منبع: سایت سازمان ملل: ۱۵نوامبر۲۰۱۸

در اطلاعیه دبیرخانة شورای ملی مقاومت که به‌دنبال تصویب قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در ایران در کمیتة سوم مجمع عمومی ملل متحد صادر شد آمده است: خانم مریم رجوی، رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت ایران، ضمن استقبال از تصویب این قطعنامه گفت: تصویب شصت و پنجمین قطعنامة‌ ملل متحد در محکومیت نقض سیستماتیک و وخیم حقوق بشر در ایران، ضرورت ارجاع پرونده نقض حقوق بشر توسط فاشیسم دینی حاکم برایران به شورای امنیت ملل متحد را ایجاب می کند.

خانم رجوی افزود: دیکتاتوری آخوندی که رکورد دار اعدام در جهان به نسبت جمعیت است باید از جامعه جهانی طرد شود و سردمداران آن که در قتل عام ۳۰هزار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ مرتکب جنایت علیه بشریت شده اند، باید محاکمه شوند.

منبع : اطلاعیه دبیرخانه – ۱۵ نوامبر۲۰۱۸

 
لطفا به اشتراک بگذارید: