در خاطره روزها ۲۴ آبان ۱۳۹۷- ۱۵ نوامبر


[caption id="attachment_180913" align="alignleft" width="250"]درگذشت رهی معیری درگذشت رهی معیری[/caption]

۲۴ آبان ۱۳۴۷ خورشیدی – ۱۵نوامبر درگذشت رهی معیری


«بیوک معیری» متخلص به «رهی» شاعر نامدار ایرانی در ۵۹ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت. او که به مدت ۳۰ سال کار ادبی آثار ارزشمندی خلق کرد، در موسیقی و نقاشی هم مهارت داشت. «رهی» علاوه بر غزل، ترانه هم می‌سرود.





[caption id="attachment_180914" align="alignleft" width="250"]درگذشت فرانسواز اریتیه درگذشت فرانسواز اریتیه[/caption]

۲۴ آبان – ۱۵نوامبر «۲۰۱۷ میلادی» درگذشت فرانسواز اریتیه


فرانسواز اریتیه، مردم شناس و نویسنده فرانسوی در «کولژ دو فرانس» بر کرسی استادی، استاد مردم شناسی فرانسه «کلود لوی اشتراس» نشست و مطالعات مقایسه‌یی جوامع آفریقایی را تدریس کرد. وی در مورد ریشه‌های مردسالاری صاحب نظریه و کتب بسیاری بود. او یار و یاور مقاومت ایران بود.





[caption id="attachment_180916" align="alignleft" width="250"]تظاهرات ۲۵۰ هزار نفری واشینگتن تظاهرات ۲۵۰ هزار نفری واشینگتن[/caption]

۲۴ آبان – ۱۵نوامبر « ۱۹۶۹ میلادی» تظاهرات ۲۵۰ هزار نفری واشینگتن


در این روز بزرگ‌ترین تظاهرات مسالمت‌آمیز علیه جنگ «ویتنام» با شرکت بیش از ۲۵۰ هزار نفر در شهر «واشینگتن» برگزار شد. این تظاهرات انعکاس گسترده‌یی در سطح جهان داشت و برخی خبرگزاری‌ها شمار تظاهرکنندگان را برابر با یک سوم جمعیت شهر واشینگتن اعلام کردند.





[caption id="attachment_180917" align="alignleft" width="250"]نخستین جلسه جامعه ملل نخستین جلسه جامعه ملل[/caption]

۲۴ آبان – ۱۵نوامبر «۱۹۲۰ میلادی» نخستین جلسه جامعة ملل


در این روز نخستین جلسة «جامعة ملل» با شرکت نمایندگان ۴۱ کشور و بدون حضور «آمریکا» و «شوروی» در شهر «ژنو» تشکیل شد. «جامعه ملل» که پس از «جنگ جهانی اول» برای جلوگیری از جنگ ایجاد شده بود نتوانست جلوی «جنگ جهانی‌ دوم» را بگیرد.





[caption id="attachment_180918" align="alignleft" width="250"]درگذشت کپلر درگذشت کپلر[/caption]

۲۴ آبان – ۱۵نوامبر «۱۶۳۰ میلادی» درگذشت کپلر


«یوهان کپلر» یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌شناسان قرن هفدهم میلادی، در این روز در شهر «راتیسبون آلمان» در نهایت فقر درگذشت. «کپلر» پس از اتمام تحصیلات خود، تحقیق در علم نجوم را آغاز کرد. او نظریات «کپرنیک» مبنی بر چرخش سیارات به دور خورشید را تکمیل نمود.



لطفا به اشتراک بگذارید: