رویتر‌ز: هیچ کشور اروپایی حاضر به میزبانی سازوکار تجارت با رژیم ایران نیست

رویتر‌ز: هیچ کشور اروپایی حاضر به میزبانی سازوکار تجارت با رژیم ایران نیست


در پی تحریم های آمریکا علیه رژیم ایران و هر کشوری که بخواهد با آن همکاری اقتصادی داشته باشد، کشورهای اروپایی قصد داشتند با تشکیل سامانه تبادلات مالی با این رژیم تحریم ها را دور بزنند ولی به گزارش خبرگزاری رویتر‌ز هیچ کشور اروپایی حاضر به میزبانی سازوکار تجارت با رژیم ایران نیست. بنا بر این گزارش اروپا در تلاش است سازوکار ویژه‌ای برای تجارت غیر دلاری با رژیم ایران راه‌اندازی کند، اما هیچ کشور اروپایی از ترس تحریمهای آمریکا حاضر نیست میزبان چنین نهادی باشد.

رویترز روز چهارشنبه ۲۳ آبان از قول شش دیپلمات نوشت که عدم آمادگی کشورهای اروپایی برای میزبانی نهاد سازوکار تجاری با ایران ممکن است برنامه اروپا برای حفظ تجارت با رژیم ایران بعد از تحریم‌های آمریکا را با شکست روبرو کند.

پیشتر کشورهای اروپایی از اتریش خواسته بودند که میزبان این نهاد شود ولی این کشور درخواست آنها را رد کرد.

رویترز از قول دیپلمات‌ها نوشته است که هم اکنون قدرهای بزرگ اروپایی شامل فرانسه، انگلستان ، آلمان و چند کشور کوچک در شمال اروپا را تحت فشار قرار خواهند داد تا میزبانی این نهاد را بپذیرند.

بسته اروپا چیست


بسته اروپا یک حساب ویژه است که درآمد‌های رژیم ایران از صادرات فروش نفت به‌ صورت متمرکز در آن نگهداری می شود . در حالی‌ که این رژیم به‌ دنبال دریافت ضمانت کمّی برای فروش نفت است، اروپا در بسته پیشنهادی به کمیت خرید نفت اشاره‌ای نمی کند .

اتحادیه اروپا تلاش می کند کانال‌های بانکی، ادامه صادرات نفت‌ و گاز ایران و سرمایه‌گذاری مطلوب آنها ادامه داشته باشد . در همین راستا بسته آنها دو محور عمده دارد .یکی نقل‌وانتقال مالی و روابط بانکی و دیگری تجارت و به‌ طور خاص فروش نفت رژیم به کشورهای دیگر.

در ارتباط با نقل‌وانتقال مالی ، اروپا به‌ دنبال ایجاد کانالی است که از طریق آن امکان ارتباط بانکی با رژیم ایران فراهم باشد. با توجه به تحریم‌های آمریکا و محرومیت رژیم ایران از نقل‌وانتقال دلاری، کانال طراحی شده باید از طریق یک حساب مخصوص باشد .

حساب مخصوص هم حسابی است که در یک یا چند بانک مرکزی اروپایی باز می‌شود و درآمدهای رژیم در آن نگهداری خواهد شد.

در حوزه نقل‌وانتقال مالی و بانکی نیز موضوع تجارت بدون استفاده از دلار است . در این رابطه کشورهای آلمان ، انگلستان و فرانسه رضایت داده اند که تبادلات مالی خود با رژیم ایران را بدون استفاده از دلار انجام دهند .

مشکل رژیم چیست


اولین مشکل رژیم فروش نفت بدون دست یابی به دلار و دومین مشکل او نداشتن تضمین در فروش نفت است.

اروپا در بسته خود ضمانت نمی دهد که روزانه چند هزار بشکه نفت رژیم را خرید کند.

این درحالی است که با عقب‌نشینی توتال فرانسه و شرکت انی ایتالیا صادرات نفت رژیم به کشورهای اروپایی به حداقل خود رسیده است ،این در حالی است که دولت ترامپ هشدار داده کشورهای عمده خریدار نفت رژیم باید تا ماه نوامبر میزان واردات نفت از ایران را به صفر برسانند. او همچنین به عربستان فشار آورده تا با افزایش تولید نفت به ۱۲ میلیون بشکه در روز، کسری موجود در بازار را برای جلوگیری از رشد قیمت جهانی نفت جبران کند.

 
لطفا به اشتراک بگذارید: