در خاطره روزها ۲۵ آبان ۱۳۹۷- ۱۶ نوامبر



[caption id="attachment_181191" align="alignleft" width="250"]آغاز قیام وینتام علیه فرانسه آغاز قیام وینتام علیه فرانسه[/caption]

۲۵ آبان – ۱۶نوامبر « ۱۹۴۵ میلادی» آغاز قیام ویتنام علیه فرانسه


جنگ‌های ویتنام بین فرانسویان و انقلابیون ویتنامی به رهبری هوشی مینه طی نه سال ادامه یافت. فرانسوی‌ها پس از تحمل چند شکست، حاضر به مذاکره شدند و جنگ‌های دو طرف پس از امضای قرار داد ژنو در اول نوامبر ۱۹۵۴پایان یافت.





[caption id="attachment_181192" align="alignleft" width="250"]در گذشت ستار خان سردار ملی در گذشت ستار خان سردار ملی[/caption]

۲۵ آبان « ۱۲۹۳خورشیدی» ۱۶ نوامبر در گذشت ستارخان سردار ملی


ستارخان در جوانی با نام «ستارقره‌داغی» در جنگاوری درخشید و پس از به توپ بستن مجلس توسط «محمدعلی شاه»، مقاومت درخشانی را در برابر استبداد رهبری کرد. ستارخان در شرایطی که برخی پرچم سفید بر سردر خانه‌ها زده بودند، فضای تسلیم را شکست و انقلاب مشروطه را به پیروزی رساند.





[caption id="attachment_181193" align="alignleft" width="250"]کشتار ارامنه کشتار ارامنه[/caption]

۲۵ آبان – ۱۶نوامبر « ۱۹۴۵ میلادی» کشتار ارامنه


نظامیان دولت عثمانی که نسبت به وفاداری ارامنه تردید داشتند، در این روز، در منطقة کردستان، بیش از ۶هزار ارمنی و سایر مسلمانان و مسیحیانی که مورد ظن بودند را کشتار کردند.





[caption id="attachment_181194" align="alignleft" width="250"]رمز‌گشایی سنگ نبشته رمز‌گشایی سنگ نبشته[/caption]

۲۵ آبان – ۱۶نوامبر « ۱۸۴۶ میلادی» رمزگشایی سنگ‌نبشته


«سرهنری راولینسون» بعد از ۱۶سال تلاش، موفق شد خطوط میخی سنگ‌نبشتة «داریوش» در «بیستون» را بخواند و آن را ترجمه کرد. این سنگ‌نبشته مربوط به سال ۵۱۹ پیش از میلاد است و حدود جغرافیایی ایران در آن مشخص شده است.





[caption id="attachment_181195" align="alignleft" width="250"]نبرد قادسیه نبرد قادسیه[/caption]

۲۵ آبان – ۱۶نوامبر « ۱۸۴۶ میلادی» نبرد قادسیه


نبرد «قادسیه» میان اعراب مسلمان و «ایران» در این روز آغاز شد. این نبرد که به تصرف «تیسفون» و شکست نیروهای «ایران» انجامید دو روز بعد هم ادامه داشت. «یزدگرد» ابتدا به «خراسان» گریخت و بعد در «مرو» ترور شد.



لطفا به اشتراک بگذارید: