اعتصاب کارگران هفت‌تپه، فرازی درخشان در تداوم قیام

گزارش و گفتگو با رضا هفت برادران-اعتصاب کارگران هفت‌تپه، فرازی درخشان در تداوم قیام – ۲۷آبان۱۳۹۷


 

هم‌میهنان عزیز، دوستان و بینندگان گرامی سیمای آزادی، از طرف خودم و همکارانم بهترین سلامها و درودها رو تقدیم شما می‌کنم. خیلی خوشحالم که در برنامة امروز تیک تاک در خدمت شما هستم. موضوعی که امروز اون رو مورد بررسی و بحث قرار می‌دیم، تداوم اعتصاب قهرمانانة کارگران نیشکر هفت‌تپه و هراس رژیم از پیامدهای آن است

اعتصابی که امروز ، دومین هفتة خود را پشت سر گذاشت، تداوم این اعتصاب و گسترش دامنة آن و پیوستن سایر اقشار از معلمان تا بازاریان و کسبه و از دانش‌آموزان تا زنان خانه‌دار به این اعتصاب و همچنین اعلام همبستگی کارگران فولاد اهواز که آنها هم امروز نهمین روز اعتصاب خود را پشت سر گذاشتند و استعداد گسترش این حرکتهای اعتصابی و به هم پیوستن آنها موجب شده تا سردمداران رژیم وحشتزده شده و به رژیم هشدار بدن که اگر این مسأله را حل نکند، عواقب وخیمی در پی خواهد داشت و در همین رابطه سایت محسن رضایی به دولت روحانی نصیحت کرده بود که تا دیر نشده، صدای اعتراض کارگران را بشنوید. ابتدا گزارشی در این باره:

گزارش


کارگران نیشکر هفت تپه روز یکشنبه۲۷آبان۹۷ چهاردهمین روز اعتصاب و تجمع خود را در شرایطی آغاز کردند که نیروهای سرکوبگر یگان ویژه می‌خواستند مانع از این تجمع شود. اما کارگران بی اعتنا به این اقدامات سرکوبگرانه وارد شهر شوش شدند و مقابل فرمانداری رژیم در این شهر تجمع کردند. کارگران شعار می‌دادند: نه زندان نه تهدید دیگه فایده نداره ، نترسید نترسید ما همه با هم هستیم. یکی از زنان کارگر طی سخنانی در جمع کارگران، خشم و آگاهی آنها را به نمایش گذاشت.

واقعیت بسیار مهم و چشمگیر در استمرار دو هفته‌یی حرکت اعتراضی کارگران آگاه هفت‌تپه، پیوستن و اعلام حمایت سایر اقشار از معلمان و دانش‌آموزان و زنان خانه‌دار تا کارگران فولاد اهواز است. تداوم و اوج و گسترش اعتصاب کارگران هفت‌تپه، کارگزاران و سردمداران رژیم را وحشتزده کرده و به فکر چاره‌جویی یا در واقع فریبکاریهای تازه انداخته است.

روزنامة ایران ارگان دولت روحانی امروز نوشت:، قائم مقام معاونت اقتصادی استانداری خوزستان به نام مهرعلیزاده با اشاره به اینکه «موضوع شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در سطح معاونان رئیس جمهوری در دست بررسی است» گفت: دولت در تلاش است تا 2 ماه از حقوق عقب افتاده کارگران این شرکت طی هفته جاری پرداخت شود. به گفتة وی، جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری طی تماسی از استاندار خوزستان خواستار ادامه پیگیری‌ها در پایتخت شده. وعدة پرداخت تنها دو ماه از حقوق معوقه در حالی است که حقوق کارگران هفت تپه حداقل 4ماه است پرداخت نشده، مضافاً این که آنها مطالبات دیگری نیز دارند و خواهان افزایش دستمزد نیز هستند.

مهرعلیزاده سپس وقیحانه از کارگران خواست که قبل از اینکه محصولات از بین بروند به سر کار خود بازگردند تا از این طریق بخش عمده‌ای از مطالبات آنها (و نه همة مطالبات) تأمین و پرداخت شود. درخواستی که از طرف کارگران رد شده است. «چرا روی ما اسلحه گرفتین؟ مگه ما چی گفتیم». «آقایون الان اگر از شما میخوایم با ماشینامون بریم جلو فرمانداری اگر به حرفهامون توجه کردند که کردند وگرنه می‌ریم جاده رو می‌بندیم».

از سوی دیگر نقوی حسینی از اعضای باند خامنه‌ای در مجلس ارتجاع به خبرنگاران به نقل از آخوند اژه‌ای معاون اول دستگاه قضاییه پتة وعده‌های دروغ مقامات دولت را روی آب انداخت و گفت « مدیرعامل کشت و صنعت هفت تپه فراری است، اصلا زندان نیست که فرصت به او داده شود تا مشکلات را حل کند». گفته می‌شود که او از نزدیکان جهانگیی معاون اول روحانی است و مصائب و مشکلات کارگران محروم هفت‌تپه از زمانی که این شرکت در جریان خصولتی سازی به این فرد واگذار شده شدت پیدا کرده است .

در همین حال محمد کیانوش راد از نمایندگان ادوار سابق مجلس ارتجاع از اهواز نسبت به شرایط انفجاری جامعه هشدار داد و گفت: «تکرار اعتراضات آرام و نجیبانه کارگران در خوزستان، ظاهرا مسولان را پوست کلفت کرده است. تا اتفاق ناگواری نیفتاده است چاره‌ای بیابند. کارگران جانشان به لب رسیده است. در صورت عدم حل ریشه ای و فوری این اعتراضات و تداوم اعتراضات کارگران گروه ملی فولاد و نیشکر هفت تپه در آینده می تواند ابعاد غیرقابل پیش‌بینی را در پی داشته باشد».

گفتگوی سیاسی


همون طور که در این گزارش دیدیم، اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه، از صورت یک اعتصاب محلی و محدود به یک شهر خارج شده و استان ملتهب خوزستان و بلکه همة ایران رو تحت تأثیر قرار داده. در این مورد سؤالات زیادی مطرح هست؛ این که خواستة کارگران اعتصابی چیه؟ علت استمرار این اعتصاب چیه؟ چرا رژیم تا الان توجهی به این خواسته‌ها نکرده؟ و چرا الان این مسأله موجب هرس و وحشت شده؟ و این که بالاخره رژیم با این اعتصابها می‌خواد چه کار بکنه؟

امیدوارم در گفتگوی امروز خودمون با رضا هفت برادران بتونیم در مورد این سؤالها به جواب برسیم.

س: گزارشی که پخش شد را دیدید نشون میده که کارگزاران رژیم به خاطر اعتراضات کارگران هفت تپه که در شوش جریان داره به شدت نگرانند . این در حالی است که سردمداران رژیم از جمله خود روحانی گفته اند اینکه مردم خواسته هایشان را مطالبه کنند هیچ اشکالی نداره. پس چرا اینقدر نگرانند؟


ج: قبل از هرکس خود سردمداران رژیم خیلی خوب می دانند که این اعتراضات در سطح صنفی باقی نمونه و این خواسته‌های کارگران سرانجام به خواسته‌ براندازی راه می بره. کمااینکه بارها سردمداران و کارگزارن رژیم از فضای انفجاری جامعه تحت عنوان بی اعتمادی ابراز نگرانی کرده اند. همین اخیرا روحانی گفت تلاش دشمن اینه که مردم را نسبت به نظام نا امید کنه. در همین گزارش شما از کیانوش راد عضو سابق مجلس ارتجاع نقل شد که گفته«تکرار اعتراضات آرام و نجیبانه کارگران در خوزستان، ظاهرا مسولان را پوست کلفت کرده است. تا اتفاق ناگواری نیفتاده است چاره‌ای بیابند. کارگران جانشان به لب رسیده است.

در صورت عدم حل ریشه ای و فوری این اعتراضات و تداوم اعتراضات کارگران گروه ملی فولاد و نیشکر هفت تپه در آینده می تواند ابعاد غیرقابل پیش‌بینی را در پی داشته باشد». یا حسین کمالی وزیر اسبق کار رژیم دیروز در گفتگو با روزنامة حکومتی آرمان گفته بود:« یک بار به آقای رئیس‌جمهور گفتم که دچار اعتمادسوزی شده‌ایم. اعتماد بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی است. مسئولان ما حرف زدند اما طور دیگری عمل کردند» بعد هم گفته بود:« کجای دنیا وقتی مسائل و مشکلاتی پیش می‌آید و اعتراضات صورت می‌گیرد به پایه ایدئولوژیک آن کشور می‌رسد».

خودشون بارها از این خطر اسم برده اند. الان هم می دانند این اعتراضات از علائم همون چیزیه که بهش «ناامیدی مردم» می گفتن. خوب می دونند همین اعتراضات را اگه یه لایه نازک از روش برداریم کاملا سیاسی و ضد رژیمه و به سرنگونی رژیم راه می بره.

س: ولی در اعتراضات کارگران در این 14 روزی که گذشته شعار سرنگونی دیده نشده


ج: ببینید شعارهایی مثل یا حجت ابن الحسن ریشة ظلمو بکن، یا نصرمن الله و فتح قریب مرگ بر این دولت مردم فریب. و یا شعار پشت به دشمن رو به میهن. که این شعارها آشکارا در لبة سیاسی است. یکی از کارگران در پیامش می گفت اشکی که از چشم کودکان ما جاری می شود تفنگی خواهد شد که شمارا هدف قرار می دهد. بقیه شعارهاشون حتی شعارهایی که ظاهرا صنفی است چون برای خود کارگران هم روشنه که در این رژیم به جواب نمی رسه خواه و ناخواه به سرنگونی رژیم راه می بره. ضمن اینکه ابعاد این تظاهرات از جهات مختلف هر روز داره گسترده تر میشه.

س: به هر حال کارگران معترض جمعیت مشخصی هستند، همه شون هم که به صحنه بیایند نمی توانند در حدی باشند به لحاظ شمارنفرات باعث نگرانی رژیم شوند.


ج: قبل از هر چیز مهم پیوندشون با سایر اقشاره. حتی اقشار حامی رژیم. اینها دیروز رفتند نمایش جمعه شوش را بهم ریختند و فضای شهر نسبت به اونها سمپاتیک بود. علاوه براین الان سایر کارگران، بازاریها، معلمان، کارگران کاغذسازی پارس، فولاد اهواز، زنان و دانش آموزان هم از اونها حمایت کردند. و اگه توجه داشته باشید خانم رجوی هم درپیامشون با درود به این اقشار روی این همبستگی تاکید کرده بودند. این یک چیز بسیار خطرناکی است برای رژیم که اگه خاطرتون باشه در زمان شاه وقتی همیستگی اقشار شکل گرفت دیگه رژیم حریف هیچ گروه اعتصاب کننده‌یی نبود.

الان هم شهر شوش تحت الشعاع این اعتراضاته و بسیج نیروهای رژیم هم کاری از پیش نمی بره. یک دلیلش این وجهه ملی و مردمیه که این اعتراض به خودش گرفته. در مورد جمعیت مشخص کارگران گفتید که نمی تونه باعث نگرانی رژیم بشه، دیدیم در عمل همین جمعیت در پیوند با سایر اقشار یک نیروی فشار بیشتری ایجاد کرد و خودش هم کم نبود با پیوستن خانواده ها و اهالی محل شعارهاشون رادیکال تر شد امروز هم جاده شوش هفت تپه را بستند و نیروی انتظامی جرئت دخالت نداشت. چون خوب می دونه این پتانسیل انفجاری خیلی زود تبدیل به کازرون میشه.

س: رژیم که میدونه اوضاع اینقدر بحرانی میشه خب چرا حقوق اینارو نمیده تا قضیه تموم بشه؟


ج: رژیم اگه می خواست اینا به حقوقشون برسن که کشت و صنعت نیشکر هفت تپه را خصولتی نمی کرد و نمی داد دست ایادیش که صدها هکتار زمین زیر کشت نیشکر را به غارت ببرند و بفروشند. و یا مدیریت آونجا دست فامیلهای جهانگیری نمی داد که کاری جز پر کردن کیسه خودشون ندارن. بنابراین رژیم نه می خواد نه میتونه پاسخگوی حقوق به یغما رفته کارگران و سایر اقشار باشه.

الان سالهاست که همین آش و همین کاسه است. تا کارگران بلند نشوند و دست به اعتراض و اعتصاب نزنند و رژیم را به وحشت نیندازند از رسیدن به حق وحقوق خبری نیست. رژیم اگر در فکر حقوق کارگران بود طی چند دهه قوانین نیمه بندی که برخی حقوق کارگران را به رسمیت می شناخت را تبدیل به قوانین شبه برده برداری نمی کرد. بنابراین آنچه که از اعتراضات روزهای اخیر می شود دریافت این است که این اعتراضات گسترده تر عمیق تر و پیوسته تر خواهد شد.
لطفا به اشتراک بگذارید: