گزارش خبری:جدال برسر بی ثمری رابطه با اروپا-۲۸آبان

گزارش خبری:جدال برسر بی ثمری رابطه با اروپا-۲۸آبان


تا کنون این باند خامنه‌ای بود که بر واهی بودن امید به اروپا و ساز و کار آن تاکید می‌کرد و باند روحانی و بخصوص وزارت خارجه از آن دفاع می‌کردند. اما اکنون دیگر اینها هم دیگر چندان دفاع نمی‌کنند؛ بلکه گلایه و اعتراف می‌کنند که تعامل با اروپا و ساز و کار آن جز حرف تقریباً هیچ دستاوردی نداشته است.



عراقچی معاون وزارت خارجه رژیم طی مصاحبه‌یی که در رسانه‌های رژیم منعکس شده، با اذعان به آنچه آن را کندی اروپا در اجرایی کردن ساز و کار ویژه می‌نامید، در توجیه آن گفت: «متاسفانه به دلیل سیطره ای که دلار و سیستم مالی آمریکا برنهاد های اروپایی دارد، ایجاد مکانیزمی که با این سیطره دلار سروکار نداشته باشد و آمریکایی ها نتوانند آنرا در چمبره تحریم های خود قرار بدهند کار آسانی نیست.

عراقچی:سازوکار ویژه مالی اروپا از نظر فنی، مالی و حقوق جزئیاتی دارد که رسیدن به آنها زمان بر است. امیدوار هستیم در آینده بسیار نزدیک این سازوکار اعلام و در اروپا رسما ثبت شود و بعد از آن به تدریج عملیاتی خواهد شد، البته اینکه اروپایی ها بسیار آهسته تر از تصور ما حرکت کردند یک واقعیت است... آنها هنوز به راهکار های عملیاتی نرسیده اند و انتظارات ما را برآورده نکرده اند».

ظریف هم ضمن تلاش برای ادامة رابطه با اروپا برای حفظ برجام و تاکید بر این که در موضوع برجام کسی نقش پلیس خوب و بد را بازی نمی‌کند» اما اذعان کرد: « کشورهای اروپایی برای حفظ برجام در حال تلاش هستند گرچه ما معتقدیم روند آنها در این زمینه کند است و باید سرعت بیشتری به آن ببخشند».





آصفی سخنگوی وزارت امور خارجه در دولت خاتمی هم به واهی بودن امید بستن به شکاف بین اروپا و آمریکا اشاره کرده و افزود: اروپا و آمریکا از لحاظ تقسیم‌بندی در یک بلوک یعنی در بلوک غرب قرار می‌گیرند و این اشتباه است که فکر کنیم اروپا و آمریکا از لحاظ آرمانی از همدیگر جدا شده‌اند... این شرایط در اروپا سبب شده اروپایی‌ها در خصوص تعهدات و وعده‌های خود در زمینه برجام زمان بخرند و وعده‌های خود را عملی نکنند. ما نباید خیلی دلخوش به اروپایی‌ها باشیم».

در این شرایط باند خامنه‌ای یا به عبارت درست‌تر باند دلواپسان حملات خود به دولت روحانی به خاطر سرمایه‌گذاری بی‌حاصل بر روی رابطه با اروپا را تشدید کرده‌اند و بر خروج از برجام اصرار می‌ورزند. آخوند نبویان، عضو سابق مجلس ارتجاع با اشاره به خروج آمریکا از برجام و عدم عمل اروپا به تعهدات خود، خاطرنشان می‌گویند: اروپایی‌ها به ما می‌گویند شما باید یکطرفه به برجام ادامه بدهید و موظف به عمل به تعهدات خود هستید؛ عاقلانه نیست در شرایطی که طرف مقابل، تعهدات خود را اجرایی نمی‌کند، ما کماکان به توافق پایبند باشیم».

میرسلیم از سردمدران بان مؤتلفه نیز با ابراز تأسف از این که «پیشرفتی را که (از رابطه با اروپا) داشتیم به دست نیامده» گفت: «پیگیری برجام را به قیمت ذلیل شدن ایران در مقابل آمریکا هیچ سیاستمدار با وجدان و باشرفی برنمی‌تابد».

یکی از کارشناسان باند خامنه‌ای به نام خوش چشم در همین رابطه می‌گوید:

«از آنجا که از چهار مورد وعده‌داده‌شده اروپا پس از خروج آمریکا از برجام، تنها همین یک مورد یعنی ایجاد یک کانال مطمئن بانکی باقی مانده، واضح است که در ادامه روند موجود، انجام کامل همین وعده نیز دچار نقصان و گرفتگی‌های بسیار خواهد بود و احتمالاً بازگرداندن درآمد‌های ارزی کشور با، اما و اگر‌ها و درخواست امتیازات بیشتر، از جمله در حوزه‌های منطقه‌ای و موشکی، توأم می‌شود.»

خوش‌چشم سپس تصریح کرد تا وقتی رژیم، اقدامی برای متعادل‌سازی این موازنه انجام ندهد، وضعیت بر همین منوال خواهد بود».

اما نکتة جالب این که در حالی که دلواپسان و بخشی از باند خامنه‌ای خواستار بیرون کشیدن رژیم از برجام هستند و بر طبل پایان دادن به تعامل با اروپا می‌کوبند، خامنه‌ای کمال خرازی از مشاوران نزیکش را به اروپا فرستاده تا ملتمسانه از آنها بخواهد به هر نحو شده برجام را حفظ کنند.

خرازی که از او با عنوان «رئیس شورای راهبردی روابط خارجی» یاد می‌شود، طی یک سخنرانی در جلسه‌یی در اتریش با عنوان «اتحادیه اروپایی، بازیگر اصلی امنیتی و دفاعی» از جمله گفته است: «متاسفانه سازوکار‌های چندگانه‌ای که توسط اتحادیه اروپا در حال شکل گیری است با کندی روبروست، ولی ضروری است هرچه سریع‌تر اجرایی گردد؛ چرا که در صورت عدم تحقق آن مشکلاتی پدید خواهد آمد که ضرر و زیان‌های فراوانی را در پی خواهد داشت...

خرازی سپس با وحشتزدگی هشدار داد: «مرگ کامل برجام و خروج ایران از آن پیامد‌های بسیار خطرناکی را دربر خواهد داشت؛ لذا همکاری اروپا با ایران و تحقق حقوق ایران براساس برجام امری حیاتی است».
لطفا به اشتراک بگذارید: