در خاطره روزها۳۰ آبان ۱۳۹۷- ۲۱ نوامبر


در خاطره روزها ۳۰ آبان ۱۳۹۷  


[caption id="attachment_183034" align="alignleft" width="250"]لقب سردار ملی برای ستارخان لقب سردار ملی برای ستارخان[/caption]

۳۰ آبان «۱۲۸۸ خورشیدی» – ۲۱ نوامبر لقب سردار ملی برای ستارخان 


مجلس شورای ملی در این روز به پاس فداکاری و جان‌فشانی‌های «ستارخان» و «باقرخان» و به منظور احیای مشروطیت، به «ستارخان»‌ لقب «سردار ملی» و به «باقرخان» لقب «سالار ملی» اعطا کرد.





[caption id="attachment_183035" align="alignleft" width="250"]نخستین روزنامه پر تیراژ جهان نخستین روزنامه پر تیراژ جهان[/caption]

۳۰ آبان – ۲۱ نوامبر «۱۸۸۶ میلادی» نخستین روزنامة پرتیراژ جهان


در این روز تیراژ روزنامة «لوپتیت ژورنال» چاپ پاریس از مرز یک میلیون گذشت. این تیراز تا آن زمان در جهان بی‌سابقه بود. اما در سال ۲۰۰۰، جهان دارای ۱۰۷۱ روزنامه با تیراژ‌ بیش از یک میلیون بود. با ورود اینترنت تیراژ روزنامه‌ها کاهش یافت.





[caption id="attachment_183036" align="alignleft" width="250"]قتل عام پورت آرتور قتل عام پورت آرتور[/caption]

۳۰ آبان – ۲۱ نوامبر «۱۸۹۴ میلادی» قتل عام پورت آرتور


در این روز ارتش ژاپن که به قصد تصرف شمال شرقی چین و جنوب شرقی «سیبری» از مرز کره گذشته بود، وارد چین شدند و بندر «لوشونکو» - پورت آرتور – را تصرف کرده و ۶۰ هزار تن از مردم را قتل عام کرد.





[caption id="attachment_183037" align="alignleft" width="250"]زادروز ولتر زادروز ولتر[/caption]

۳۰ آبان – ۲۱ نوامبر «۱۶۹۴ میلادی» زادروز ولتر


«فرانسوا ماری آروئه»‌معروف به «ولتر» نویسنده، فیلسوف و طنزپرداز بزرگ فرانسوی در این روز به دنیا آمد. وی که در ۲۳ سالگی به خاطر نوشتن مطلب طنزی ۱۱ ماه را در زندان «باستیل» گذرانید، در سال ۱۷۲۶ به انگلستان تبعید شد.





[caption id="attachment_183038" align="alignleft" width="250"]پایان جنگ سرد پایان جنگ سرد[/caption]

۳۰ آبان – ۲۱ نوامبر «۱۹۹۰ میلادی» پایان جنگ سرد


در این روز اعلامیة پایان «جنگ سرد» در پاریس امضا شد. اصطلاح «جنگ سرد» پس از جنگ جهانی دوم در مورد مناسبات خصمانه شوروی سابق با جهان غرب به کار می‌رفت و با فروپاشی «شوروی» پایان یافت.

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: