واکسن ایبولا.پایان یک ویروس مرگبار-۲۰دقیقه

واکسن ایبولا.پایان یک ویروس مرگبار-۲۰دقیقه-۳۰ آبان




تجربه مواجه شدن با بیماری ابولا، تجربه‌ای ماندگار است. ایا پایانی بر این ویروس مرگبار گذاشته شده است؟





یکی از بازماندگان بیماری ایبولا درباره شایعات پیرامون این بیماری می‌گوید: «بیماری ابولا واقعی است. اگر کسی به شما بگوید که ابولا ساخته ذهن انسان است باید بگویید نه! ابولا یک بیماری ویروسی واقعی است. من شاهد عواقب ابولا در این کشور بودم و مردمی را دیدم که با ابتلا به این ویروس از بین رفتند.»

یکی دیگر از بازماندگان درباره روزهای تلخ بیماریش می‌گوید: «من به مدت دو هفته در قرنطینه بستری بودم. نفر یازدهم بودم و مدتی را آنجا سپری کردم. هشت نفر از ما جان خود را از دست دادند و تنها سه نفر زنده ماندیم».

حتی پزشکان نیز در امان نبودند: «در همان دو هفته، یازده پزشک جان خود را از دست دادند. ما کمتر از ۲۰۰ پزشک در این کشور داشتیمk

برخی از پزشکان از نزدیک شاهد از بین‌رفتن همکارانشان بودند: «دیدن اینکه یک همکار قربانی بیماری ابولا می‌شود بسیار تجربه تلخی است. تنها در طی چند روز او دیگر وجود ندارد و تو مسئول عفونت‌زدایی جسد همکارت هستی.»

ما در سیرالئون قلب شروع همه‌گیری بیماری ابولا هستیم. ابولا به کشورهای آفریقای غربی همچون لیبریا و گینه نیز شیوع یافت و از دسامبر ۲۰۱۳ تا ماه مه ۲۰۱۶ از ۲۸ هزار نفری که به این ویروس آلوده شدند حداقل ۱۱ هزار و سیصد نفر جان خود را از دست دادند. فراگیری بیماری ابولا، بحران سلامتی بی‌سابقه‌ای بود که منجر به آغاز تحقیقات علمی گسترده‌ای به منظور یافتن واکسن امن و موثری شد. محققان این کلینیک هنوز در این زمینه مشغول تحقیق هستند و معتقدند تلاش‌ها به زودی به نتیجه خواهد رسید.

بیش از ۱۰۰۰ داوطلب سالم که شامل بزرگسالان و کودکان بین ۱ تا ۱۷ ساله می‌شود در مطالعات بالینی بر روی واکسن ابولا شرکت کرده‌اند.

تمام داوطلبان در قبل و بعد از تزریق واکسن تحت معاینه قرار می‌گیرند. پزشکان نیز داوطلبان را مرتبا در جریان وضعیت واکسنی که قرار است جلوی این بیماری را بگیرد، قرار می‌دهند.

مورالای کامارا پزشک مرکز دانشگاه سیرالئون درباره اثرات آلودگی به ویروس ابولا می‌گوید: «ابولا یکی از تب‌های خونریزی‌دهنده است و می‌تواند هر عضوی در بدن انسان را درگیر بیماری کند. به عنوان مثال می‌تواند چشم، گوش، رگ‌های خونی یا پوست و حتی دستگاه تناسلی را درگیر خود کند.»

تحقیقات درباره واکسن ابولا ادامه خواهد یافت. آزمایش‌های بالینی قرار است به صورت گسترده‌تری صورت پذیرد. تمام این اقدامات و برنامه‌ها بخشی از تلاش بی‌وقفه‌ایست برای امید دادن به نسل‌های جدیدی که در معرض این ویروس زندگی می‌کنند.
لطفا به اشتراک بگذارید: