گزاریش خبری:بسته معیشتی .مرهم زهر آگین-۳ آذر

گزاریش خبری:بسته معیشتی .مرهم زهر آگین-۳ آذر




وحشت از قیام و انفجار اجتماعی بر اثر فشار تحریمها یکی از دغدغه های این روزهای مقامات و سران حکومتی است که نسبت به اون بهم هشدار میدهند و به مردم وعده. دیروز آخوند روحانی در خوی مدعی شد که اجازه نمی دیم مردم دچار مشکل معیشتی بشن. برای چاره جویی در این مورد، روز یکشنبه ۲۷آبان مجلس ارتجاع جلسه غیر علنی داشت.

رسانه های حکومتی نوشتند که در این جلسه« در خصوص مسائل معیشتی مردم، بر این مسئله تاکید شد که باید تمهیدات لازم برای مقابله با تحریم‌های آمریکا اندیشیده شود».

پاسدار لاریجانی در پایان جلسه غیر علنی گفت:






« راهکارهای رفع مشکلات اقتصادی کشور در کمیته مشترک مجلس و دولت بررسی می شود». سوال اینه که آیا رژیم واقعا قصد رسیدگی به معیشت مردمو داره؟ و حاضر شده از چپاولش کم کنه و در سفرة مردم بگذاره؟ آنچه که تا حالا وعده انجامش را داده اند «بسته معیشتی» یا «بسته حمایتی» است، که در مورد کارایی و چگونگی اجرای آن حرفهای ضدونقیضی گفته شده. گزارش کوتاهی را در این مورد ببینیم:



در حالی که منابع دولتی اذعان می کنند «سبد معیشت خانوار کارگران نصف شد» و تاکید می کنند« نوسانات پیش آمده در حوزه اقتصادی در ماه های اخیر قدرت خرید جامعه کارگری را بشدت کاهش داده که با احتساب هزینه‌های زندگی یک خانوار ۴نفره کارگری که حدود سه میلیون و ۸۰۰هزار تومان می‌شود،

حقوق فعلی کارگران پاسخگوی تنها ۳۰درصد هزینه‌های خانوار است».


در حالی که ناصر چمنی، نایب رئیس کانون عالی انجمن های حکومتی صنفی کارگران، اذعان کرده است کاهش قدرت خرید کارگران از اول فروردین تا اوایل آبان ماه مبلغی حدود یک میلیون و 188هزار تومان برآورد شده است،

در این حال دولت روحانی با اشک تمساح برای حقوق کارگران اعلام کرده است

«آن‌طور که وزیر کار اعلام کرده، برای کمک به وضعیت بهبود معیشت و دستمزد خانوارها در سه مرحله و متناسب با وضعیت خانوار بسته‌های حمایتی بین 100 تا 300 هزار تومان در دولت تعیین شده که به گروه‌های هدف پرداخت خواهد شد»‌ناچیزی این بسته صدای باند های رقیب را درآورد.

روزنامه جوان وایسته به سپاه پاسداران نوشت:


« بسته‌ای که حداکثر ارزش آن ۳۰۰ هزار تومان است و در صورت تخصیص به کارگران در آینده، بعید است دردی از آن‌ها دوا کند».

جهان صنعت همسو با روحانی هم نوشت« کارشناسان بر این باور هستند که با توجه به روند افزایش قیمت کالاها، ارائه بسته‌های حمایتی از سوی دولت نمی‌تواند چندان تاثیری در معیشت مردم داشته باشد».

امیر واعظی آشتیانی از کارگزاران همسو با روحانی با اشاره به ناچیزی بسته حمایتی در برابر تورم افسار گسیخته نوشت« حسن روحانی نه‌تنها مرهمی بر زخم معیشت نمی‌گذارد بلکه نمک بر آن پاشیده و دلواپسی‌های جامعه را چندین برابر می‌کند».

شیادی دولت روحانی این است که پول ناچیزی را که تحت عنوان بسته حمایتی یا معیشتی می خواهد به مردم بدهد بخش بسیار ناچیزی از پولی است که دولت با بالا بردن ساختگی نرخ ارز و کاهش ارزش ریال از جیب و از سفرة مردم ربوده است.

منابع حکومتی یک قلم از 540میلیارد تومان درآمد دولت از عوارض خروج و ۵هزار میلیارد تومان یارانه ارزی برای سفر های خارجی خبر دادند.

رسانه های حکومتی همچنین از یک قلم درآمد 10هزار میلیاردی دولت روحانی از افزایش نرخ دلار تنها در ماه شهریور 96خبر دادند. که باید

مبلغ 9هزار و پانصد میلیارد تومان افزایش در آمد دولت از فروش ارز را به گفته محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارتجاع به آن افزود.

روزنامة حکومتی جهان صنعت همسو با روحانی روز ۲۸آبان اذعان کرد:


« اجرای چنین طرحی در راستای سیاست‌های متناقض دولت برای کنترل نرخ ارز در طول یک سال گذشته است که علاوه بر آشفتگی‌های طولانی‌مدت در بازار ارز، موجب شد با اثرگذاری بر قیمت کالاهای مصرفی، رشد افسارگسیخته قیمت‌ها در اقتصاد را موجب شود و قدرت خرید بخش اعظم خانوارهای جامعه را با چالش عمده‌ای در تامین مخارج معیشتی مواجه کند»‌.
لطفا به اشتراک بگذارید: