در خاطره روزها ۵آذر ۱۳۹۷- ۲۶ نوامبر

در خاطره روزها ۵ آذر ۱۳۹۷  


[caption id="attachment_184901" align="alignleft" width="250"]کاهش بودجة در باره محمد‌علی شاه کاهش بودجة در باره محمد‌علی شاه[/caption]

۵ آذر«۱۲۸۶ خورشیدی» - ۲۶ نوامبر کاهش بودجة در باره محمد‌علی شاه


مجلس شورای ملی ضمن کاهش بودجة دربار به ۵۰۰ هزار تومان، شهریة زنان ناصرالدین شاه را حذف کرد. «محمد‌علی شاه» از شدت خشم به تهدید نمایندگان پرداخت، همچنین رئیس مجلس را که جهت شکایت به او مراجعه کرده بود شلاق زد.





[caption id="attachment_184902" align="alignleft" width="250"]حکم صلاحیت دادگاه اسپانیا حکم صلاحیت دادگاه اسپانیا[/caption]

۵ آذر – ۲۶نوامبر « ۲۰۰۹ میلادی» حکم صلاحیت دادگاه اسپانیا


دادگاه مرکزی تحقیق شماره ۴ دادگاه ملی اسپانیا، در حکمی بر اساس اصل صلاحیت بین‌المللی که در کنوانسیونهای ژنو پایه‌ریزی شده، صلاحیتش را برای تحقیق پیرامون جنایات روزهای ۲۸ و ۲۹ ژوئیه علیه ساکنان اشرف اعلام کرد.





[caption id="attachment_184903" align="alignleft" width="250"]تآسیس المپیک نوین تآسیس المپیک نوین[/caption]

۵ آذر – ۲۶نوامبر «۱۸۹۴ میلادی» تآسیس المپیک نوین


بازی‌های «المپیک» بعد از ده‌ها قرن تعطیلی دوباره آغاز شد. «المپی» نام شهری قدیمی در «پلوپونز» واقع در یونان قدیم بود و بازی‌های معروف «المپیک» در آنجا برگزار می‌شد. در این روز «کمیتة بین‌المللی المپیک» در «پاریس» با شرکت ۱۵ عضو تشکیل شد.





[caption id="attachment_184904" align="alignleft" width="250"]انتشار اثر مهم دکارت انتشار اثر مهم دکارت[/caption]

۵ آذر – ۲۶نوامبر «۱۶۳۷ میلادی» انتشار اثر مهم دکارت


مهم‌ترین اثر فیلسوف و ریاضیدان فرانسوی، «رنه دکارت» به نام «گفتار در روش به کاربردن عقل» که روش تازة یافتن حقیقت را نشان می‌دهد، در این روز منتشر شد. او با شک در همه چیز به یک اصل تردید ناپذیر رسید: «من می‌اندیشم، پس هستم».





[caption id="attachment_184905" align="alignleft" width="250"]پایان حکومت مسلمانان در اسپانیا پایان حکومت مسلمانان در اسپانیا[/caption]

۵ آذر – ۲۶نوامبر «۱۴۹۱ میلادی» پایان حکومت مسلمانان در اسپانیا


محاصرة «گرانادا» آخرین شهر مسلمان نشین اسپانیا توسط نیروهای متحد اسپایایی (آراگون و کاستیل) آغاز شد. «گرانادا» یک سال بعد سقوط کرد و حکومت مسلمانان در اسپانیا پس از ۷۱۲ سال پایان یافت. نام این شهر در تاریخ اسلامی «غرناطه» است.





 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: