در خاطره روزها ۷آذر ۱۳۹۷- ۲۸ نوامبر


در خاطره روزها ۷ آذر ۱۳۹۷  


[caption id="attachment_185730" align="alignleft" width="250"]در گذشت دکتر حمید مصدق در گذشت دکتر حمید مصدق[/caption]

۷آذر ۱۳۷۷- ۲۸ نوامبر در گذشت حمید مصدق


«حمید مصدق» شاعر بلند آوازه ایرانی در ۵۹ سالگی در گذشت. منظومة بلند «آبی، خاکستری، سیاه» معروف‌ترین اثر «حمید مصدق» است. در شرایطی که استبداد حاکم، تخم یآس و نا امیدی در جامعه می‌پاشید، او شورید و فریاد کرد: « من اگر برخیزم، تو اگر برخیزی، همه بر می‌خیزند».





[caption id="attachment_185731" align="alignleft" width="250"]کنفرانس تهران کنفرانس تهران[/caption]

۷ آذر«۱۳۲۲ خورشیدی» ۲۸ نوامبر کنفرانس تهران


به دنبال «کنفرانس مسکو» که با شرکت وزرای خارجة متفقین برگزار شد، سران ۳ دولت « آمریکا». « شوروی» و « انگلستان»، جهت هماهنگی علیه دولتهای محور، در تهران ملاقات کردند. در این دیدار به گشایش جبهة دوم و چگونگی تقسیم اراضی « آلمان» بعد از پایان جنگ پرداختند.





[caption id="attachment_185732" align="alignleft" width="250"]خود‌سوزی یک زن ایتالیایی خود‌سوزی یک زن ایتالیایی[/caption]

۷ آذر – ۲۸نوامبر « ۱۹۸۱ میلادی» خود‌سوزی یک زن ایتالیایی


در این روز یک بانوی فداکار ایتالیایی به نام « آما دالفونو» در اعتراض به اعدام کودکان و نوجوانان در زندانهای « خمینی» در ایتالیا دست به خودسوزی زد. اعدامهای جنایتکارانه « خمینی» از سوی مجامع حقوق بشری و دفتر سازمان ملل در ایتالیا محکوم شده بود.





[caption id="attachment_185733" align="alignleft" width="250"]زادروز آلبرتو موراویا زادروز آلبرتو موراویا[/caption]

۷ آذر – ۲۸نوامبر « ۱۹۰۷ میلادی» زادروز آلبرتو موراویا


روزنامه‌نگار و داستان نویس بزرگ ایتالیایی که از مخالفان حکومت «موسولینی» بود، در این روز به دنیا آمد و ۸۳ سال زندگی کرد. وی که بسیاری از داستان‌هایش زمینة فیلم‌های سینمایی شد، آخرین داستانش با نام «آشیانه» چند ماه پس از فوتش در سال ۱۹۸۱ منتشر شد.





[caption id="attachment_185734" align="alignleft" width="250"]زادروز فیلسوف سوسیالیست آلمان زادروز فیلسوف سوسیالیست آلمان[/caption]

۷ آذر – ۲۸نوامبر « ۱۸۲۰ میلادی» زادروز فیلسوف سوسیالیست آلمان


« فردریک انگلس» که زندگیش را وقف پیشبرد جنبش سوسیالیسم کرد، در این روز به دنیا آمد. انگلس پس از مطالعة انواع سوسیالیسم به « مارکس» پیوست و به اتفاق هم «مانیفست کمونیست» را نوشتند. وی سال ۱۸۴۸ به آلمان بازگشت و در انقلاب کشورش شرکت کرد.
لطفا به اشتراک بگذارید: