تحولات خروج از برجام، استارت غنی سازی اورانیوم و ساز و کار اروپایی

درحالیکه کارشناسان تلاشهای تازه اروپا با مشارکت آلمان و فرانسه برای راه اندازی سازوکار تبادلات مالی با رژیم آخوندی را برای حل مشکلات رژیم در مقابله با تحریمهای نفتی و بانکی آمریکا، ناکافی می دانند، علی اکبرصالحی در دیدار با موگرینی باردیگر تهدید به خروج از برجام و راه اندازی غنی سازی بیست درصد کرد و گفت: صبر ما در مورد وعده‌های اتحادیه اروپا به ادامه معاملات نفتی با وجود تحریمهای آمریکا رو به اتمام است. اگر ما نتوانیم نفت بفروشیم و از نقل و انتقال پول در شبکه مالی استفاده کنیم حفظ برجام به نفع نظام نخواهد بود و ممکن است غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۲۰درصدی را از سر بگیرد.


از سوی دیگر فدریکا موگرینی، پس از دیدارش با صالحی در مصاحبه با رویتر گفت: اتحادیه اروپا نسبت به مسائلی مانند نقش رژیم ایران در منطقه نگران است.

درهمین حال آصفی سفیر سابق رژیم در فرانسه گفت: تصور دستیابی به سازوکار مالی با اروپا ساده‌انگاری است... اروپایی‌ها در صورتی که لازم باشد بین ما و آمریکا یکی را انتخاب کنند قطعا آمریکا را انتخاب خواهند کرد... آنها با یکدیگر اختلاف بنیادین و کلان ندارند...

وی افزود: اروپا مصمم است بدون پرداخت هزینه‌ای برجام را حفظ کند و برای حفظ برجام دارای اراده‌ای حداکثری نیست.

مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیته هسته‌ای مجلس نیز با سوز وگدازنسبت به اجرایی نشدن سازو کار اروپا برای تعاملات مالی با رژیم، گفت: دولت نباید معطل اروپا شود و باید بنا را بر عدم همکاری آنها بگذارد.

کیهان خامنه‌ای نیز درباره چشم انداز مبهم سازو کار مالی اروپا، به این گفته عراقچی که مزایای برجام نزدیک به صفر شده است، اشاره کرد و نوشت: این روند که از اولین روز اجرای برجام آغاز شد، موجب شد تا تقریباٌ هیچ دستاوردی از این توافق عاید نظام نشود. بر همین اساس بر طبق بند 36 برجام دولت ایران این حق را دارد که توقف کلی یا جزی به تعهدات خود بدهد.

این منبع افزود: اتفاقات چند ماه اخیر بیش از پیش ثابت کرد که اروپا با بازی در پازل آمریکا به دنبال خرید زمان و مقدمه‌چینی برای اجرای برجام‌های بعدی است.... برجام امتیازاتش برای طرف مقابل و محدودیت‌هایش برای ایران است.
لطفا به اشتراک بگذارید: