فراگیری فقر و معیشت رو به سقوط مردم - گفتگو با علیرضا معدنچی

فراگیری فقر و معیشت رو به سقوط مردم – ۷آذر۱۳۹۷

گزارش و گفتگو با علیرضا معدنچی


بینندگان عزیز سیمای آزادی خدمت شما سلام میکنم و براتون آرزوی سلامتی، و موفقیت دارم. امروز هم در برنامة تیک تاک در خدمت شما هستم تا نگاهی داشته باشیم به مهمترین موضوع سیاسی روز که عبارت است از اوضاع انفجاری جامعه و شرایط اقتصادی که روز به روز وخیمتر می‌شود.

به رغم ادعاهای مسخرة روحانی که گویا تحریمها هیچ تأثیری بر رژیم نداشته و حتی فرصتهایی را هم برای آن فراهم می‌کند، اما اکنون در سرفصل ارائة بودجة سال آینده به مجلس ارتجاع، هم مقامات دولت و هم مجلس و دستگاه تبلیغاتی رژیم پی در پی از شرایط تحریمی بودجه و به عبارت روشنتر وعدة وارد آوردن فشار باز هم بیشتر بر مردم را میدهند. این در شرایطی است که به گفتة اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی جامعه همچون اتاق پر از گاز منتظر یک جرقه است تا همه چیز را به آتش بکشد. گزارشی در این باره:

خبر و نظر


«9روز تا مهلت قانونی دولت برای ارائة لایحة قانونی بودجة کل کشور به مجلس باقی مانده، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته بودجة سال آینده متناسب با شرایط تحریمی بسته شد». نوبخت: ما داریم خودمان را آماده می‌کنیم برای لایحة‌بودجة سال 1398، از الان ما برای شرایط تحریمی پیش‌بینی بکنیم که چقدر نفت خواهیم فروخت و قیمت هر بشکه نفت چقدر خواهد شد. با توجه به تموجات و تلاطمی که در فضای بین‌الملل وجود داره، کار دشواری باشه، ما تلاش می‌کنیم تا اونجایی که امکانمون هست با دقت ارزیابی بکنیم.

گوینده:‌ دولت می‌گوید هنوز رقم بودجه قطعی نشده، اما رویکرد بوجه در سال آینده متفاوت‌تر از سالهای پیش در حال تنظیم است». آثار درماندگی در تنظیم بودجه در حرفهای رئیس سازمان برنامه و بودجة دولت روحانی نمایان‌تر از آن است که نیازی به توضیح داشته باشد، از روند نزولی قیمت نفت و این که اصلاً معلوم نیست رژیم چقدر بتواند نفت بفروشد و امثالهم موجب شده که نامبرده اعتراف کند که هنوز رقم بودجه قطعی نیست که در این صورت معلوم نیست دولت روحانی چگونه از تنظیم و ارائة بودجه دم می‌زند.

روشن است که رژیم نه تنها از بودجة سرکوب و صدور تروریسم کم نخواهد کرد، بلکه در شرایط انفجاری کنونی آنها را بیش از پیش افزایش خواهد داد. بنابراین برای تأمین هزینه‌های حفظ و نگهداری این رژیم لرزان بیش از پیش بر فشار بر مردم خواهد افزود که حاصل آن تشدید و تعمیق بیش از پیش فقر و فلاکت عمومی است. در همین رابطه برخی مهره‌ها و رسانه‌های رژیم اعترافات تکان‌دهنده‌یی دارند:

ابرار اقتصادی: دولت آمار غلط ندهد؛ نرخ بیکاری در برخی مناطق؛ ۷۸درصدجهان صنعت 6آذر: افزایش 87درصدی هزینه خانوار ایرانی در یک سال گذشته؛ پیشروی فقر ادامه دارد. کارون6آذر: مرکز آمار: تورم نقطه‌ای اقلام خوراکی در آبان ماه از 40 تا 9/99درصد نوسان بوده است؛ تورم 40 تا 100درصدی در سفره مردم. کیهان6آذر:‌ با وجود تورم 34 درصدی افزایش 25 درصدی دستمزدها دردی را دوا نمی‌کند.

حمیده زرآبادی عضو مجلس ارتجاع (6آذر):‌ نرخ بیکاری در برخی از مناطق بین 50 تا 63 درصد است و این موضوع در خصوص زنان جوان تحصیلکرده بین 63 درصد تا 78 درصد است... روزنامة‌ جهان صنعت در شمارة 6آذر خود با عنوان «پیشروی فقر ادامه دارد».

از یک پدیدة فاجعه‌بار در ساختار جامعة ایران، یعنی از میان رفتن طبقة متوسط و پیوستن این طبقه به طبقات فقیر خبر داده و می‌نویسد: «افزایش در هزینه سبد معیشت خانوارها به کاهش شدید قدرت خرید دهک‌های مختلف درآمدی دامن زده و بیش از نیمی از دهک‌های درآمدی جامعه را به سمت دهک‌های پایین و ضعیف درآمدی سوق داده است. شاید از این پس بتوان دهک‌های درآمدی را تنها در دو گروه با درآمد بالا و پایین جای داد که هم‌اکنون دهک‌های متوسط تماما در حال حرکت به سمت دهک‌های ضعیف و کم‌درآمد جامعه هستند».

این تایید همان واقعیتی است که قالیباف در جریان مناطره‌های انتخاباتی به آن اعتراف کرد و گفت جامعه به دو بخش 96درصدی فقیر و یک اقلیت محض بسیار ثروتمند 4درصدی که پا در حاکمیت دارند تقسیم شده است. اما اکنون مردم محروم و کارگران غارت شده و گرسنه در ابعاد قیامی به صحنه آمده‌اند و با شعار هیهات مناالذله حق خود را فریاد می‌زنند و مصممند آن را از حلقوم غارتگران بیرون بکشند.

در این راهپیمایی سخنان تکان دهندة یک زن آگاه کارگر، سایر کارگران را به تحسین وامی‌دارد. همین شرایط انفجاری و قیامی است که موجب شده فریاد هشدار و اعلام خطر از همه جا به گوش برسد. روز گذشته یکی از اعضای مجلس ارتجاع نسبت به انفجاری که همه چیز را به آتش خواهد کشید هشدار داد. اگر رسیدگی به محرومان فراموش شود ثروتها در یک قطب جمع خواهد شد اکثریتی محروم و بی نوا بوجود می آیند دیری نخواهد گذشت که انفجاری در اجتماع نفوس و اموال سرمایه داران را به آتش می سوزاند.

امروز هم روزنامةحکومتی جهان صنعت این گونه آژیر خطر را به صدا درآورد: «گرانی و به تبع آن کاهش وحشتناک قدرت خرید مردم و افزایش طبقه ملقب به «ساکنان زیر خط فقر» کار را به جایی رسانده که جایی حتی برای گوش دادن به شعار و وعده و خط و نشان کشیدن باقی نگذاشته است».

گفتگوی سیاسی


با دیدن این گزارش سؤالات مختلفی مطرح می‌شه، از جمله با شرایط بسیار سخت اقتصادی اجتماعی که روز به روز هم وخیمتر می‌شود، رژیم میخواهد چه کار کند؟ روحانی با اتکا به چه داده‌‌هایی وعده می‌داد که دولت فکر همه چیز را کرده و از این شرایط به خوبی عبور خواهد کرد. معنی بودجة تحریمی که در توصیف بودجة سال آینده گفته شده چیه و... سؤالات دیگری که امیدوارم در گفتگویی با علیرضا معدنچی داریم به اونها جواب بدیم

س: در این گزارش نکاتی که از وضعیت اقتصادی و اجتماعی رسانه‌های رژیم بیان کردند و آنچه که ما در روزهای اخیر در اهواز و هفت‌تپه و در سراسر کشور شاهدش هستیم، شرایط خیلی سختی رو ترسیم می کنه، در حالی که روحانی در همة سخنرانیهای روزهای اخیر با اطمینان صحبت از این کرده که مسائل داره به خوبی حل می‌شه؛ آیا واقعاً در همین بودجة سال 98 که الان صحبتش هست، چنین فضایی دیده می‌شه؟ آیا این بودجه متضمن راه حلی هست؟


ج: خود رژیم که در این مورد توضیحی نداده است که دقیقا میخواهد چه کار کند؛ اما مگر از این رژیم چنین انتظاری هست؟ شب گذشته تلویزیون رژیم در ادامة همین خبری که بخشی از آن در این گزارش پخش شد، تعدادی از اعضای مجلس حرفهایی گفتند از جمله این که به جای نفت خام فرآورده‌های نفتی را می‌فروشیم؛ صادرات سایر کانیها و معادن را افزایش می‌دهیم؛ درآمد توریسم و گردشگری را افزایش می‌دهیم، مالیاتها را افزایش می‌دهیم و جلو فرار مالیاتی را می‌گیریم، صرفه جویی می‌کنیم و از تعداد سمینارها و نمایشگاههای بی‌خاصیت کم می‌کنیم و امثالهم...

اما اینها بیشتر بیان آرزوهاست تا طرح و نقشة واقعی بنابراین واقعی نیست، اگر بخواهند واقعیت را بگویند چهرة کریه واقعیت خیلی وحشتناک است. مثلا روزنامة جهان صنعت دیروز نوشته است: « موضوعی که مهم به نظر می‌رسد، بلایی است که افزایش‌های اتفاق افتاده در نرخ ارز توانسته بر شاخص بهای تولیدکننده وارد آورد. بر این اساس افزایش 1/82 درصدی تورم نقطه به نقطه بهای تولیدکننده صنعتی می‌تواند با اثرگذاری بر دیگر بخش‌های اقتصادی و کالاهای تولید داخل، به تورم‌های لجام‌گسیخته‌ای منجر شود که احتمال شکل‌گیری ابرتورم در اقتصاد را نیز تقویت می‌کند.

از آنجا که روند ۱۰ ماهه افزایش هزینه سبد خوراکی خانوار کارگری نشان می‌دهد که فاصله مجموع دستمزد و مزایا تا هزینه ماهانه معیشت خانوار به 5/3 میلیون تومان رسیده است، به نظر می‌رسد امروز خط فقر اقتصادی در سطح متوسط سه میلیون تومان قرار دارد. از سویی گزارش رسمی مرکز آمار ایران حاکی از آن است که تورم نقطه‌ای اقلام خوراکی و آشامیدنی در آبان‌ماه امسال از ۴۰ تا 9/99 درصد در نوسان بوده است».

س: شما جنبه‌های منفی و مشکلاتی رو که در زمینة اقتصادی هست، توضیح دادید، ولی یک واقعیتی هم که وجود دارد این است که این روزها دلار که خودش یک شاخص مهم محسوب می‌شه، این روزها روند نزولی دارد. روحانی هم گفته که تورم آبان ماه یک سوم ماههای گذشته بوده؛ در این مورد چه می گویید؟


ج: در مورد بازی دولت با نرخ ارز قبلا خیلی صحبت شده و باندهای خود رژیم و حتی کارشناسان همسو با دولت روحانی دست دولت را در این زمینه رو کرده‌اند که به چه مکانیسمی و با چه هدفی دولت نرخ ارز را با ترفندهایی تا نزدیک 20هزار تومن بالا برد تا بتواند در شروع تحریمها ان را با ترفندهای معکوس پایین بیاورد و مدعی پیروزی شود. بنابراین نرخ ارز در حال حاضر تابع قانونمندیهای اقتصادی نیست.تابع نیازهای سیاسی و تبلیغاتی رژیم است.

ضمن این که پایین آمدن نرخ ارز هیچ تاثیری در کاهش قیمت سایر کالاها نداشته و در همین برنامة دیشب تلویزیون رژیم مردم می گفتند که قیمت دلار پایین می‌اید اما قیمت اجناس بالا می‌رود. و هر کی هر کیست! حرف روحانی در مورد کاهش نرخ تورم هم آن قدر مسخره است که توسط باندخودش هم مورد اعتراض قرار گرفته چرا که آمار مرکز آمار حاکی است که نرخ تورم در آبان 34.9 درصد یا تقریباً 35درصد بوده و یک سوم شدن آن به این معنی است که نرخ تورم در ماههای قبل 105درصد بوده است. معلوم است که اینها فریبکاری است آن هم از نوع بسیار نازل و مبتذل آن.

س: اگر چنان که می‌گویید رژیم راه حل اقتصادی ندارد، معنی‌اش این است که تنها راهش سرکوب است، آیا با سرکوب می‌تواند اوضاع را مهار کند؟


ج: اجازه بدهید که جواب را در وهلة اول از مشاهدات میدانی و از آنچه در شهرهای کشور جریان دراد بگیریم. آیا امروز که 24مین روز اعتصاب و تظاهرات کارگران هفت تپه و 19مین روز اعتصاب کارگران فولاد اهواز است، رژیم توانسته جلو آن را بگیرد یا این حرکتها روز به روز گسترده تر و نیرومندتر شده؟ دیروز سرکردة نیروی انتظامی شوش گفته بود که فردا نمی‌گزاریم تظاهرات بشود و جلو آن را میگیریم، ام مگر توانست؟جرا نمی‌تواند چون سرکوب نفت روی آتش است. و می‌داند که سرکوب نتیجه‌یی مثل کازرون به بار می‌آورد با این تفاوت که اهواز کلان شهر است.

همین جواب را از مشاهدة رسانه‌های رژیم می‌توان دریافت. روزنامة جهان صنعت امروز نوشته است: « واقعیت این است که در کنار همه مسائل داخلی و خارجی سیاست‌ورزی و سیاستمداری و دعواها و تسویه‌حساب‌های داخلی و خارجی، اوضاع معیشت مردم غیر از درصدی خاص، بد است، خراب است، گرانی می‌خواهد سفره مردم را برچیند و در اینجاست که باید از شعار به عمل رسید، چراکه آمارهای داخلی از شرایط زندگی مردم هم دست رد به سینه ‌شعار‌ و وعده زده‌اند.سفره مردم واقعیتی است که برای شناخت آن نیاز به رمل و اسطرلاب ندارد، کافی است مسوولان‌ سری به کوچه و خیابان و بازار و سوپرمارکت و بقالی بزنند تا دریابند شکایت، اعتراض و ناامیدی مردم نسبت به شرایط معیشتی و فردایی که در راه است، اصلا ربطی به معاند بودن ندارد».

گزارش خبری:علت اصلی فقروگرسنگی مردم ایران

از ادعا تا واقعیت
لطفا به اشتراک بگذارید: