گزارش خبری: بی‌سرانجامی «ساز و کار اروپایی»-۸آذر

گزارش خبری: بی‌سرانجامی «ساز و کار اروپایی»-۸آذر


: «ساز و کار اروپایی» که به اختصار SPV نامیده می‌شود و مکانیسم اروپا برای حفظ برجام است و برخی از آن به عنوان ساز و کار اجرایی نفت در برابر غذا یاد می‌کنند، سرنوشتی مبهم پیدا کرده و به جایی نرسیده است. ابتدا قرار بود که این مراتب اجرایی این ساز و کار قبل از اعلام تحریمهای آمریکا اعلام شود،

اما با گذشت 20روز از این قضیه هنوز هیچ نشانه‌یی از آن دیده نمی‌شود؛ این وضعیت ابهام معلول چند عامل است، از طرفی پیوستن رژیم به کنوانسیون fatf به خاطر جنگ و جدال درونی رژیم به حالت تعلیق در آمده،

از طرف دیگر با افشای طرحها و شبکه‌های تروریستی رژیم در کشورهای مختلف اروپا، کشورهای اروپایی رغبت خود را از دست داده‌اند، بخصوص که شرکتهای اروپایی نیز به دلیل ترس از تحریمهای آمریکا حاضر به حضور در ایران نیستند.

از همین رو سفیر اخیراً به ایتالیا سفر کرد تا شاید در آنجا راهی برای نجات ساز و کار اروپایی پیدا کند. توجهتون رو به گزارشی از آخرین تحولات مربوط با این موضوع جلب می‌کنم:

ظریف که برای نجات «ساز و کار اروپا» به ایتالیا رفته بود، در بدو ورود خود به رم گفت که در ایتالیاعلاوه بر موضوع ساز و کار اروپا، دربارة مسائل منطقه نیر صحبت خواهد کرد.





ظریف: در گفتگوهایی که با ایتالیایی ها خواهیم داشت صحبت میشه البته قرار بود خانم موگرینی هم در این اجلاس باشه که سفر غیر منتظره ای به ترکیه ایشون دارند و حضور نخواهند داشت احتمالا هفته آینده در حاشیه اجلاس افغانستان که در ژنو تشکیل خواهد شد با ایشون هم دیدار میکنیم.
گوینده: آقای ظریف افزود علاوه بر برجام مسائل منطقه نیز از جمله محورهای رایزنی هاست».ه

منظور از رایزنی دربارة مسائل منطقه در واقع صحبت دربارة یکی از شروط اتحادیة‌اروپا مبنی بر عدم دخالت رژیم در کشورهای منطقه و بیرون کشیدن نیروهایش از سوریه می‌باشد؛ که یکی از شروط اروپا برای برقراری رابطه با رژیم و اجرایی شدن ساز و کار اروپاست. ظریف در یک سخنرانی دیگر ملتمسانه از کشورهای اروپایی خواست که برای نجات برجام دست به اقدام بزنند.

«اروپا باید هزینه بده، ایران زیر بار زور نمی‌ره؛ وزیر خارجة کشورمون در نشست کشورهای مدیترانه‌یی در رم با تاکید بر این که اگز پای تعامل و استقلال ایران در میان باشد، حتماً برای استقلال ایران ایستادگی می‌کنیم، به طرف اروپایی توصیه کرد دیپلوماسی یک بازی نیست و برای حفظ برجام باید هزینه کند».

صادق خرازی سفیر پیشین رژیم در فرانسه که نزدیک به باند روحانی است از ساز و کار اروپا قطع امید کرده و طی یادداشتی که در رسانه‌های حکومتی منتشر شده می‌نویسد: «رفته رفته روشن می شود که دیگر نمی توان روی قول و قرارهای اروپایی ها برای حفظ برجام و ایجاد سازوکار ویژه مالی برای ایران که به اختصار آن را SPV می نامند، حساب کرد. تا حالا نزدیک به 18 روز از اعمال تحریم های یکجانبه امریکا علیه ایران گذشته و اروپایی ها هنوز نتوانسته اند، کاری از پیش ببرند. اروپایی ها می گویند کار آن قدر پیچیده است که به آسانی نمی توان آن را اجرایی کرد».

خرازی پس از اشاره به امتناع دولتهای اروپایی از گشایش دفتر این ساز و کار در کشور خود می‌افزاید: «سازوکاری که هنوز عملیاتی نشده، این قدر مشکل آفرین شده و اروپایی ها را آشفته کرده است حالا اگر عملیاتی شود و با واکنش های تند امریکا مواجه شود، چگونه عمل خواهد کرد؟! آیا چنین سازوکاری می تواند به سود ایران عمل کند در حالی که از هم اکنون بعضی از شرکت ها اعلام کرده اند در هیچ حالتی حاضر به همکاری با این سازوکار نیستند؟!»

صادق کوشکی از مهره‌های باند ولی فقیه، تقصیر شکست ساز و کار اروپا را به گردن ظریف انداخته و طی مقاله‌یی می‌نویسد: در این وضعیت که آقای ظریف به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، کشور را متهم به پولشویی کردند، بدون این که به نهاد خاص و یا شخصی اشاره کرده باشند باعث خواهد شد اتحادیه اروپا در این برهه حساس که به دنبال ایجاد ساز و کار ویژه برای حمایت از ایران است، دیگر حاضر به حمایت از ما نباشد.
لطفا به اشتراک بگذارید: