در خاطره روزها ۱۳ آذر ۱۳۹۷ – ۴ دسامبر

در خاطره روزها ۱۳ آذر ۱۳۹۷  


[caption id="attachment_188161" align="alignleft" width="250"]انتقال دکتر مصدق به احمدآباد انتقال دکتر مصدق به احمدآباد[/caption]

۱۳ آذر «۱۳۱۹ خورشیدی» ۴ دسامبر انتقال دکتر مصدق به احمد آباد


مصدق که به علت مخالفت‌هایش با رضا شاه در بیرجند زندانی بود، به «احمد آباد» روستایی که ملک خود مصدق در ساوجبلاغ بود، منتقل شد و در آنجا به حالت تبعید و تحت نظر به سر میبرد.





[caption id="attachment_188162" align="alignleft" width="250"]زادروز توماس کارلایل زادروز توماس کارلایل[/caption]

۱۳ آذر ۴ دسامبر «۱۷۵۹ میلادی» زادروز توماس کارلایل


مورخ و نویسندة معروف اسکاتلندی، مولف «تاریخ انقلاب بزرگ فرانسه» روشی را پایه گذاری کرد که به «تاریخ‌نگاری ژورنالیستیک» معروف شد. وی معتقد بود که روزنامه نگار «تاریخ امروز» را می‌نویسد و عناصرش را به دست می‌دهد.







[caption id="attachment_188163" align="alignleft" width="250"]ممنوعیت سوزاندن همسران ممنوعیت سوزاندن همسران[/caption]

۱۳ آذر ۴ دسامبر «۱۸۲۹ میلادی» ممنوعیت سوزاندن همسران


رسم و سنت قدیمی «سوتی» در هند که سوزاندن همسر پس از مرگ شوهر بود، در این روز ممنوع شد. طبق این رسم، زن با جسد شوهر متوفی‌اش در یک زمان و یک محل آتش زده میشدند.







[caption id="attachment_188164" align="alignleft" width="250"]فیلسوف سنه‌کا مشاور امپراطور فیلسوف سنه‌کا مشاور امپراطور[/caption]

۱۳ آذر ۴ دسامبر «۵۴ قبل از میلاد» فیلسوف «سنه کا» مشاور امپراتور


سنای روم بر پایه افکار افلاطون که معتقد بود مردم یا اهل «عمل» هستند یا اهل «فکر» و رئیس کشور باید هر دو هنر را داشته باشد، به این نتیجه رسید که امپراتور مرد «عمل» است باید با یک مشاور از اصحاب «فکر» کامل گردد.





[caption id="attachment_188165" align="alignleft" width="250"]در گذشت تاج اصفهانی در گذشت تاج اصفهانی[/caption]

۱۳ آذر ۱۳۶۰۴ دسامبر در گذشت تاج اصفهانی


«جلال‌الدین تاج اصفهانی» از استادان برجستة آواز و موسیقی ایرانی در ۷۸ سالگی در گذشت و رژیم آخوندی تا سال ۱۳۷۵ به علت آن که موسیقی را حرام می‌دانست اجازه ساختن مقبره به خانواده‌اش نداد. آواز او را معمولا اکبرخان نوروزی با «تار» همراهی میکرد.



لطفا به اشتراک بگذارید: