برجام درشرایط بسیاربد-۱۴آذر

گزارش خبری:برجام درشرایط بسیاربد-۱۴آذر


پس از سفر دو روزة ظریف به ایتالیا و بازگشت او در روز جمعة‌گذشته، بلافاصله روز شنبه معاون او عراقچی و صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی به بروکسل رفتند. هدف و محور اصلی این سفرها، به‌گفتة عراقچی نجات برجام بود که این روزها حال خوشی ندارد. گزارشی در این باره:

تلویزیون رژیم ضمن آن که تلاش می‌کرد، رنگ و روی عتاب و اتمام حجت به دریوزگی زبونانة مقامات رژیم از کشورهای اروپایی بدهد، گزارش داد:

مواخذة اروپا در قلب سیاسی قارة سبز»

عراقچی معاون وزارت خارجه و صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی که برای حضور در نشست همکاریهای هسته‌یی ایران و اتحادیة اروپا به بروکسل رفته‌اند از کند بودن این اتحادیه در تلاش برای نجات توافق هسته‌یی برجام انتقاد کردند.

عراقچی در این نشست گفت اروپا میگه برجام داره کار می‌کنه اما این فقط ایران است که به تعهداتش عمل میکنه و مزایای این توافق برای کشورمون محقق نشده.

معاون وزیر خارجه با اشاره به این که نجات برجام یک مسئولیت بین‌المللی است گفت: واقعیت این است که اروپا هنوز نتوانسته ساز و کاری ایجاد کنه که بازگشت تحریمهای آمریکا نتونه این توافق رو نابود کنه.

عراقچی هشدار داد متأسفانه توازن در توافق از دست رفته و اگر ایران از برجام نفع نبره، این توافق نمی‌تونه دوام بیاره.


رئیس سازمان انرژی اتمی هم بعد از این نشست در جمع خبرنگاران گفت: اگر وعده و وعیدهای اروپاییها عملی نشه، وضعیت مصیبت باری پیش می‌اد و شرایط غیرقابل پیش بینی می‌شه».

 

سایتهای حکومتی خیلی صریحتر از تلویزیون حکومتی هراس و نگرانی صالحی، عراقچی و دولت روحانی را از وضعیت مبهم برجام و مشارکت با اروپا منعکس کرده‌اند.

بر اساس نوشتة این سایتها عراقچی با ناامیدی هشدار داده است: «حقیقت این است که برجام در خطر است و در شرایط بسیار بدی قرار دارد».

بنا به نوشتة‌این رسانه‌ها، عراقچی با قدردانی از تلاش‌های اتحادیه اروپا اعلام کرد: ما بابت مواضع آن‌ها و بیانیه‌هایی که صادر کرده‌اند قدردانیم...

اما حقیقت این است که هیچ راهکار عملی ارائه نشده است. آن‌ها نتوانسته‌اند سازوکاری را توسعه دهند تا ما بتوانیم از توافق سودی ببریم».

اظهارات صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی که همراه با عراقچی در این دریوزگی از اروپاییها شرکت دارد نیز به طور تیزتری در رسانه‌های حکومتی آمده است.

او نیز عاجزانه از اروپاییها خواسته است ک«من امیدوارم مواضع سیاسی ابراز شده توسط اتحادیه اروپا، چین و روسیه به عمل تبدیل شوند.».

صالحی سپس با وحشت‌زدگی هشدار داده است:


«اگر این توافق فروبپاشد، اوضاع مطمئناً تغییر خواهد کرد و همه چیز به آشوب کشیده می‌شود.»

در مقابل به تک و تا افتادن مقامهای دولت روحانی برای نجات برجام، باند رقیب چنین وانمود می‌کنند که گویا از نفی برجام استقبال می‌کنند و بر حملات خود به دولت روحانی افزوده‌اند تا در جواب بدعهدیهای اروپا، رژیم هم از تعهدات برجامی شانه خالی کند.

در همین رابطه روزنامة‌جوان به اظهارات زبونانة عراقچی تاخته و در شمارة امروز خود می‌نویسد:

«، جای جای سخنان معاون ظریف مملو از جملاتی بود که «خوف» از دست رفتن برجام در آن نمایان بود، توافقی که عراقچی و تیم دیپلمات‌های همراهش دست‌کم دو سال مداوم، برای دستیابی به آن تلاش کرده‌اند».

نبی حبیبی سرکردة باند مؤتلفه نیز با حمله به وزارت خارجه رژیم که برای نجات برجام به اروپا آویخته‌اند گفت:


«اروپا با چه زبانی بگوید که دنباله‌روی آمریکا در نقض برجام و افزایش مطالبات زیاده‌خواهانه است».وی افزود: «اقدام متقابل طبق مصوبات مجلس و اختیارات دولت تنها راه است. دولت هرچه زودتر باید بخشی از تعهدات برجامی را متوقف کند تا غرب تاوان بدعهدی خود را بدهد».
لطفا به اشتراک بگذارید: