در خاطره روزها ۱۶ آذر ۱۳۹۷ – ۷ دسامبر


در خاطره روزها ۱۶ آذر ۱۳۹۷  


[caption id="attachment_189140" align="alignleft" width="250"]آزمایش اولین لوکوموتیو جهان آزمایش اولین لوکوموتیو جهان[/caption]

۱۶ آذر ۷ دسامبر «۱۸۰۴ میلادی» آزمایش اولین لوکوموتیو جهان


ریچارد تروی تیک، یک مهندس معدن انگلیسی برای نخستین بار، موتوری بخاری را برای کشاندن وسائط نقلیه به کار گرفت. این موتور توانست باری به وزن ۲۰ تن را به فاصله ۱۶ کیلومتر حمل کند. تروی تیک در سال ۱۸۰۸ میلادی راه آهن کوچکی در شهر لندن درست کرد.





[caption id="attachment_189142" align="alignleft" width="250"]روزی که به نام «دانشجو» ثبت شد روزی که به نام «دانشجو» ثبت شد[/caption]

۱۶ آذر «۱۳۳۲ خورشیدی» ۷ دسامبر روزی که به نام «دانشجو» ثبت شد


۴ماه پس از کودتای ننگین ۲۸ مرداد، نخستین خروش اعتراض و مقاومت مردم ایران در برابر دیکتاتوری شاه از دانشگاه برخاست. در جریان آن حرکت اعتراضی ۳ دانشجوی مبارز به نامهای «بزرگ نیا»، «قندچی»، و «شریعت رضوی» به شهادت رسیدند، از آن پس ۱۶ آذر به‌عنوان روز دانشجو شناخته شد.





[caption id="attachment_189143" align="alignleft" width="250"]ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم[/caption]

۱۶ آذر ۷ دسامبر «۱۹۴۱ میلادی» ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم


نیروهای ژاپن در این روز به پایگاه آمریکایی‌ها در بندر «پرل هاربر» در اقیانوس آرام شبیخون زدند. در نتیجة این عملیات، ۲۴۰۳ نفر کشته، ۱۸۸ هواپیما منهدم و ۸ ناو جنگی از دور خارج شد. روز بعد آمریکا به طور رسمیوارد جنگ شد.





[caption id="attachment_189144" align="alignleft" width="250"]زمین لرزة ارمنستان زمین لرزة ارمنستان[/caption]

۱۶ آذر ۷ دسامبر «۱۹۸۸ میلادی» زمین لرزة ارمنستان


دهها هزار تن در زمین لرزة ۷ ریشتری ارمنستان جان باختند. ۲ روز پس از زمین لرزه، مقامات جمهوری ارمنستان اعلام کردند: این حادثه نزدیک به ۲۵۰ هزار کشته بر جای نهاده است.





[caption id="attachment_189145" align="alignleft" width="250"]اختراع گرامافون اختراع گرامافون[/caption]

۱۶ آذر ۷ دسامبر «۱۸۷۸ میلادی» اختراع گرامافون


«توماس ادیسون» نخستین گرامافونی را که ساخته بود، در میان شگفتی همگان به نمایش گذاشت. اسم اولیة گرامافون «جعبة ساز» بود. جعبة شگفتی که می‌شد در آن صداهای گوناگون را حفظ و نگهداری کرد. آن شگفتی امروز به عتیقه‌یی در موزه‌ها تبدیل شده.



لطفا به اشتراک بگذارید: