در خاطره روزها ۱۷ آذر ۱۳۹۷ – ۸ دسامبر

در خاطره روزها ۱۷ آذر ۱۳۹۷  


[caption id="attachment_189476" align="alignleft" width="250"]به رسمیت شناختن کشور فلسطین به رسمیت شناختن کشور فلسطین[/caption]

۱۷ آذر ۱۳۹۳ ۸ دسامبر به رسمیت شناختن کشور فلسطین


مجلس ملی فرانسه کشور مستقل فلسطین را با ۳۳۹ رأی موافق و ۱۵۱ رأی مخالف به رسمیت شناخت. این اقدام به دنبال اقدامات مشابه توسط انگلستان و اسپانیا بود که بیانگر افزایش ناامیدی اروپائیان از بن‌بست مذاکرات صلح خاورمیانه است.





[caption id="attachment_189477" align="alignleft" width="250"]سقوط گیلان به دست مغوله‌ها سقوط گیلان به دست مغوله‌ها[/caption]

۱۷ آذر ۶۸۵ خورشیدی ۸ دسامبر سقوط گیلان به دست مغول‌ها


۸۵ سال پس آغاز حملة «چنگیزخان مغول» به ایران، سرانجام گیلان هم به دست «ایلخان» ‌مغول افتاد. مغول‌ها در چند منطقة گیلان دست به کشتار وسیع مردم زدند و سلطان «محمد خدابنده» به تصرف و غارت شهرها پرداخت.





[caption id="attachment_189479" align="alignleft" width="250"]سه‌شنبة خونین بغداد سه‌شنبة خونین بغداد[/caption]

۱۷ آذر ۸ دسامبر «۲۰۰۹ میلادی» سه‌شنبة خونین بغداد


به دنبال مجموعة انفجارهایی که به منظور ناامن کردن بغداد در آستانة انتخابات انجام می‌شد، در این روز ۵ خودرو بمبگذاری شده به طور همزمان در بغداد منفجر گردیدند و بیش از ۳۰۰ تن کشته و مجروح شدند.





[caption id="attachment_189480" align="alignleft" width="250"]جمهوری یونان و پایان حکومت نظامی جمهوری یونان و پایان حکومت نظامی[/caption]

۱۷ آذر ۸ دسامبر «۱۹۷۴ میلادی» جمهوری یونان و پایان حکومت نظامی


مردم یونان در این روز طی یک همه پرسی به رژیم سلطنتی نه گفتند و حکومت جمهوری را برای خود برگزیدند. این رفراندوم نه تنها به سلطنت بلکه به ۷ سال دیکتاتوری نظامیان هم پایان داد.





[caption id="attachment_189481" align="alignleft" width="250"]در گذشت هربرت اسپنسر در گذشت هربرت اسپنسر[/caption]

۱۷ آذر ۸ دسامبر «۱۹۰۳ میلادی» درگذشت هربرت اسپنسر


«هربرت اسپنسر» فیلسوف و جامعه شناس معروف انگلیسی که فلسفه را بازنویسی کرد، در ۸۳ سالگی درگذشت. اسپنسر از مدافعان حقوق طبیعی بشر بود. وی در آخرین اثرش تأکید کرده است که فلسفه نهایتاً باید راه به اخلاق و مناسبات متعالی انسانی ببرد.

لطفا به اشتراک بگذارید: