ـ وضعیت جولیان آسانژ در سفارت اکوادور در لندن-۲۰دقیقه-۱۷ اذر

 وضعیت جولیان آسانژ در سفارت اکوادور در لندن-۲۰دقیقه-۱۷ اذر


رئیس جمهور اکوادور خواستار خروج آسانژ از سفارت کشورش در لندن شد

گزارش

وضعیت جولیان آسانژ در سفارت اکوادور در لندن





 لنین مورنو، رئیس جمهوری اکوادور روز پنجشنبه اعلام کرد شرایط برای خروج جولیان آسانژ، بنیانگذار سایت ویکی‌لیکس از سفارت این کشور در لندن فراهم شده است.

مورنو در گفتگو با خبرنگاران ضمن اشاره به تضمین های انگلستان برای عدم استرداد این تبعه استرالیا به کشوری که جانش در آن در خطر باشد تصریح کرد: «شرایط به گونه ای رقم خورده که آقای آسانژ می تواند برای خروج نسبتا آزادانه از سفارت تصمیم گیری کند.»

رئیس جمهوری اکوادور در ادامه گفت: «از عبارت نسبتا آزادانه استفاده کردم زیرا وی خود را به دادگاه های انگلستان معرفی نکرده و بایست برای اینکار مجازاتی نه چندان طولانی را تحمل کند. این بر عهده دستگاه قضایی انگلستان است که در این مورد تصمیم گیری کند.»

جولیان آسانژ از شش سال پیش تاکنون از بیم استرداد و محاکمه در این کشور به سفارت اکوادور در لندن پناه برده است.

بر اساس گزارش های منتشر شده برغم آنکه پیگرد قضایی آسانژ در سوئد سال ۲۰۱۷ برداشته شده اما دستگاه قصایی انگلستان همچنان قرار بازداشت وی را به دلیل عدم رعایت شرایط آزادی تحت وثیقه در سال ۲۰۱۲ لغو نکرده است.

 موسس سایت ویکی‌لیکس همچنین به دلیل انتشار صدها سند محرمانه نظامی و سیاسی دولت آمریکا با احتمال محاکمه در این کشور روبرو است. این تبعه ۴۷ ساله استرالیا بیم آن دارد که پس از خروج از سفارت توسط مقامات امنیتی انگلستان دستگیر و سپس برای محاکمه به آمریکا مسترد شود.

لنین مورنو در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه کشورش در طول شش سال گذشته حقوق بنیانگذار سایت ویکی‌لیکس را محترم شمرده، به صراحت خاطرنشان کرد که راضی به ادامه حضور جولیان آسانژ در ساختمان سفارت اکوادور در لندن نیست.

رئیس جمهوری اکوادور پیشتر اعلام کرده بود که در حال رایزنی با مقامات انگلستان است و بر اساس نتایج گفتگوها سفارت کشورش در لندن جولیان آسانژ، بنیانگذار وبسایت افشاگر ویکی لیکس را بزودی اخراج خواهد کرد.

 

https://fa.euronews.com/2018/12/06/ecuador-s-moreno-says-wikileaks-assange-can-leave-embassy-if-he-wants
لطفا به اشتراک بگذارید: