تناقض در موضعگیری، سردرگمی در تصمیم‌گیری

 گزارش خبری: تناقض در موضعگیری، سردرگمی در تصمیم‌گیری-۱۹ آذر


آخوند روحانی روز گذشته طی اظهارات ضد و نقیضی در جلسة هیأت دولت ضمن ابراز نگرانی از زلزله‌های سیاسی و اقتصادی پیش رو و از مقطع کنونی، به شیوة امید درمانی مدعی شد که مردم احساس آرامش می‌کنند.

البته این اظهارات و موضعگیریهای ضد و نقیض منحصر به روحانی نیست. این یک پدیدة عام است کما این که خامنه‌ای نیز دیروز در دیدار با سرکردگان ارتش خود خطاب به آنها گفت:

« جمهوری اسلامی قصد آغاز جنگ با کسی را ندارد اما باید آن‌چنان توانایی‌های خود را افزایش دهید تا دشمن نه‌تنها از حمله به ایران بیمناک و هراسان باشد»

این به رغم آن است که قبلاً خود او اطمینان خاطر داده بود که جنگ نمی‌شود. گزارشی دربارة اظهارات و مواضع ضد و نقیض سردمداران رژیم:


سخنان روحانی در جلسه امروز هیئت دولت






خوشبختانه در این یکی دو ماه اخیر تلاش پیگیر بسیار خوبی از طرف مسئولین مربوطه بود مردم تا حدی احساس آرامش می‌کنند اما همانطور که میدانیم هنوز مردم مشکلاتی دارند که امیدواریم در بودجه امسال برای سال آینده به بخش مهم این مشکلات پرداخته بشه و مردم با آرامش بیشتری انشاءالله زندگی روزمره خودشان را داشته باشند و همه در این زمینه همدیگر را یاری و کمک کنیم تا بتوانیم از این مقطع عبور کنیم.

روحانی از طرف دیگر با باید درمانی از لزوم افزایش اشتغال، مهار تورم و یاری اقشار کم‌درآمد سخن گفت، بدون آن که بگوید چگونه؟

هیچ راهی نداریم ما برای سال آینده جز اینکه تولید رو فعال کنیم اشتغال اضافه کنیم با توجه به اینکه خوب این فشارها گاهی اشتغالها رو کم میکنه باید حواسمان جمع باشد تورم رو باید کنترل بکنیم اینها را اینها جزو برنامه های اساسی ما برای سال آینده هست ما باید در کالاهای اساسی همچنان به فکر مردم باشیم اقشار کم درآمد را یاری بکنیم اینها اصول دولت در بحث بودجه خواهد بود».

در حالی که روحانی با شیادی هم صحبت از افزایش اشتغال می‌کند و هم از کاهش اشتغال بر اثر تحریمها خبر می‌دهد و هم از توجه به مردم، نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجة دولت او هشدار می‌دهد که افرادی بی‌خودی به مردم وعده ندهند و انتظارات را بالا نبرند، چون دولت منابع محدودی دارد و اگر سهم یک جا را بیشتر بدهد، ناچار باید از سهم جای دیگر کم کند.


درحاشیه نشست هیئت دولت-نوبخت


راجع به منابع، این نکته را از من فقط داشته باشید منابعمان را تلاش کردیم بدقت انتخاب بکنیم بی جهت یک منابع واهی را معرفی نکنیم که برای او هم هزینه بتراشیم و بعد نتوانیم در طول سال آنرا تحقق ببخشیم

اینها را برحذر می دارم از اینکه بخواهند تحریک بکنند؛ ما یک مقدار پول محدود داریم اینکه بگویند سازمان برنامه و بودجه آنجا پول را کم داده خب ما که از خدامون میخواهد خیلی زیاد بدهیم اما ما یک دستگاه که نداریم دستگاههای مختلف است من استدعا میکنم از رسانه ها تو این شرایط تحریم اجازه ندهند که بعضی از افراد هر چند از روی دلسوزی تحریک بکنند بخشها را که مطالبه بیشتر بکنند



مترادف همین اظهارات ضد و نقیض و دادن وعده‌های توخالی و بدون پشتوانه، در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی در عرصة سیاسی و دیپلوماتیک نیز خود را به صورت بلوف در عین دریوزگی و عجر و لابه نشان می‌دهد.

از جمله علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم


که در مأموریت نجات برجام به اروپا رفته و دست به دامن اروپاییها شده،

در دیدار با موگرینی مسئول روابط خارجی اتحادیة اروپا، باردیگر تهدید به خروج از برجام و راه اندازی غنی سازی بیست درصد کرد و گفت:

صبر ما در مورد وعده‌های اتحادیه اروپا به ادامه معاملات نفتی با وجود تحریمهای آمریکا رو به اتمام است. اگر ما نتوانیم نفت بفروشیم و از نقل و انتقال پول در شبکه مالی استفاده کنیم حفظ برجام به نفع نظام نخواهد بود و ممکن است غنی‌سازی اورانیوم با خلوص 20درصدی را از سر بگیرد.

صالحی در مصاحبه با یورونیوز آن قدر این بلوفهای توخالی را تکرار کرد که مجری مصاحبه از او سؤال کرد:

آیا به بلوف زدن در دنیای روابط بین الملل اعتقاد دارید؟


این بلوفها در حالی است که یکی از محورهای مذاکرات عراقچی و صالحی در سفر به اروپا، موضوع منطقه و رفع نگرانی اروپا از نقش رژیم در منطقه است.

آش ضد و نقیض‌گوییهای صالحی در همین مصاحبه آن قدر شور بود که یکی از مهره‌های باند اصلاح طلب به نام احمد زیدآبادی نوشت:

علی اکبر صالحی مصاحبه‌ای با یورونیوز انجام داده است که محتوای آن هیچ مشخص نمی‌کند که سیاست ایران در برابر سرنوشت برجام و معضل تحریم‌ها چیست.

آقای صالحی حتی سیاست روشنی را در برابر اتحادیه اروپا بیان نمی‌کند.

او در ابتدای مصاحبه تأکید می‌کند: "رابطه ایران با اتحادیه اروپا رابطه بسیار خوبی است"، اما در پاسخ به پرسش بعدی می‌گوید: "مشکلی که بین ما و دنیای غرب از جمله اتحادیه اروپا وجود دارد؛ این است که اعتماد متقابل را در سال‌های گذشته از دست دادیم. یعنی اعتماد متقابلی که باید وجود داشته باشد، متأسفانه از دست رفت."

زیدآبادی نتیجه‌گیری می‌کند: این نوع مصاحبه‌های بدون انسجام، فقط پیام "سردرگمی در تصمیم‌گیری" را به مخاطب القاء می‌کند.
لطفا به اشتراک بگذارید: