جوشش پایان ناپذیر خون شهیدان قتل‌عام ۶۷ – ۱۹آذر۱۳۹۷

جوشش پایان ناپذیر خون شهیدان قتل‌عام ۶۷ – ۱۹آذر۱۳۹۷

گزارش و گفتگو با خسرو شکرالهی

هم‌میهنان عزیز، دوستان و بینندگان گرامی سیمای آزادی، از طرف خودم و همکارانم بهترین سلامها و درودها رو تقدیم شما می‌کنم. خوشحالم که در برنامة امروز تیک تاک در خدمت شما هستم. موضوعی که امروز اون رو مورد بررسی و بحث قرار می‌دیم، مطرح شدن مجدد موضوع قتل‌عام67 توسط دانشجویان و تلاشهای زبونانة آنها برای توجیه و فرار از پاسخگویی می‌باشد.

تازه‌ترین مورد اظهارات آخوند دژخیم ابراهیم رئیسی از اعضای هیأت مرگ است که به دستور خمینی جلاد، حکم اعدام 30هزار زندانی سیاسی مجاهد و مبارز را صادر کرد. توجه شما را به گزارشی در این باره جلب می‌کنیم

گزارش


آخوند رئیسی روز گذشته طی یک سخنرانی در دانشگاه ملی سابق (موسوم به بهشتی) در جواب دانشجویی که از وی خواست جریان اعدام هزاران زندانی سیاسی در سال67 را شرح دهد، در دست و پا زدن زبونانه برای توجیه این بزرگترین جنایت سازمان یافته علیه بشریت پس از جنگ جهانی دوم، ناچار از برملا کردن خوی اهریمنی خمینی و دم و دنبالچه‌های او شد. در فایل تصویری کوتاهی که از قسمت محدودی از اظهارات رئیسی که در فضای مجازی منتشر شده، او در پاسخ به یکی از دانشجویان چنین می‌گوید:

چنان که ملاحظه کردید آخوند دژخیم رئیسی چگونه با سوز و گداز علیه مجاهدین که در سال 60 ، روزانه 100 تا 120عملیات می‌کردند و غیره... تلاش می‌کند از پاسخگویی به جنایت اعدام 30هزار زندانی سیاسی در 7سال بعد بگریزد. رسانه‌های رژیم به طور جسته گریخته‌یی به قسمتهایی از اظهارات آخوند جلاد رئیسی اشاره کرده‌اند. از جمله خبرگزاری حکومتی ایسنا در گزارشی از این جلسه ضمن اعتراف تلویحی به تلاش آخوند رئیسی برای فرار از پاسخگویی می‌نویسد: « رئیسی در پاسخ به اصرار دانشجویی که می خواست مسائل سال 67 به روشنی توسط رئیسی بیان شود، گفت: در آن مقطع افرادی بودند که پرونده های آنها مورد رسیدگی قرار گرفته بود ودادگاه عالی هم احکام دادگاه بدوی را تایید کرده بود.

این افراد در رده هایی بودند که اجرای احکام برای آنها ضرورت نداشت، بنابراین در زندان ماندند، حکم امام (ره)مبنی بر این بود که پرونده کسانی که اثبات شده است، محارب بودند و قطعا با سازمان منافقین همکاری داشتند، ولی حکم آنها اجرا نشده بود، بررسی شود،هیاتی هم به این پرونده ها رسیدگی کرد که باید حکم آنها اجرایی شود یا نه . اتهام و حکم این افراد در دادگاه صالحه قطعی شده بود، اما متاسفانه این مسائل به صورت روشن بیان نشده است، من حتی به دفتر نشر آثار امام(ره) گفتم مبانی فقهی نظر امام(ره) را برای مردم روشن کنند».

رئیسی در ادامه تلاشهای مذبوحانه خود با اشاره به اینکه این اقدام خمینی موجب تامین امنیت نظام شد و این کار قابل تقدیر و منطبق بر موازین شرعی و قانونی بود. تلاش کرد خود را از این که یکی از اعضای هیأت مرگ بوده مبرا جلوه دهد و در این رابطه گفت: «این هیأت شامل دادستان، قاضی شرع و نماینده اطلاعات بود و من آن مقطع معاون دادستان بودم، مسائلی را در این زمینه مطرح کردم که افتخار من این است در جایگاه مدعی مدافع حقوق مردم بودم اما کسانی که حقوق دان هستند باید بداند بین قاضی و دادستان فرقی وجود دارد».

آخوند رئیسی که همچنان از شکست خود در نمایش انتخاباتی سال 96 به خاطر مطرح شدن سابقة او و مشارکت در صدور احکام اعدام زندانیان سیاسی مجاهد و مبارز می‌سوزد و می‌گدازد، در قسمت دیگری از اظهارات خود گفت: « آیا این درست است که همه خطوط امنیتی نظام شکسته شود که رای عده ای را جذب کنند ؟ چرا با این کار خواستند رای ضد انقلاب را بگیرند؟». شایان ذکر است که در جریان رقابتهای انتخاباتی اردیبهشت ماه سال گذشته، آخوند روحانی با تلاش شیادانه برای جدا کردن حساب خود از جنایتهای خمینی و 38سال گذشته با طعنه به آخوند رئیسی گفت: «ملت آنهایی را که در طول 38سال فقط اعدام و زندان بلد بودند، قبول ندارند».

شایان ذکر است که جنبش دادخواهی که مرحلة جدید آن از مرداد سال 95 با فراخوان خانم مریم رجوی آغاز شد در صحنة بین‌المللی نیز به دستاوردهای ارزشمندی دست یافت و از جمله آنتونیو گوترز دبیرکل سازمان ملل متحد سال گذشته آن را در گزارش خود در رابطه با وضعیت حقوق بشر پس از 29سال مطرح کرد و خواستار تحقیقات مستقل و مؤثر درباره این جنایت و افشای حقایق مربوط به آن شد.

سازمان عفو بین‌الملل نیز روز ۱۲آذر با انتشار یک گزارش مشروح 200صفحه‌یی درباره قتل‌عام سال ۶۷اعلام کرد مقامهای رژیم ایران با پنهان نگه‌داشتن سرنوشت و محل دفن هزاران زندانی سیاسی که ۳۰سال قبل به‌صورت قهری ناپدید شده و در زندانها اعدام شدند، هم‌چنان در حال ارتکاب جنایت علیه بشریت هستند. عفو بین‌الملل در این گزارش از سازمان ملل خواسته است تحقیقاتی مستقل درباره این اعدامهای فراقضایی، به‌عنوان جرایمی که به مدت سه دهه بدون مجازات مانده‌اند، انجام دهد. اعدام فراقضایی به‌قتل‌ عامدانه افراد به دستور مقامات دولتی و بدون طی شدن مراحل قضایی گفته می‌شود.

گفتگوی سیاسی


این گزارش از نظرتون گذشت، با این گزارش سؤالهایی به نظر می‌رسه، از جمله این که دینامیسم فوق‌العادة این جنایت قتل‌عام 67 از کجاست که هر وقت سر وکلة جلادان بعد از 30سال جایی پیدا می‌شه، مردم اونها رو مورد بازخواست قرار می‌دن؟
چرا با این وجود آخوند رئیسی دوباره آفتابی شده؟ و چرا در توجیه این جنایت به این توجیهات سخیف که رژیم رو بیش از پیش در معرض منفوریت و محکومیت قرار می‌ده متوسل می‌شه و... سؤالات دیگری حول انعکاس جهانی و بین المللی جنبش دادخواهی که سعی می‌کنیم در گفتگوی امروز خودمون با خسرو شکراللهی به اونها جواب بدیم.

س: اجازه بدین سؤالی رو که در مقدمه گفتم مجدداً تکرار کنم؛ چطوره که خون قتل‌عام شدگان67 هنوز این طور تازه است و با این که رژیم سعی کرده با حاکم کردن فضا حداکثر اختناق و سکوت در این باره، باز هم هر وقت یکی از جلادان اون قتل عام در جایی در معرض مردم و بخصوص نسل جوان قرار می‌گیرند این طور آماج نفرت و بازخواست قرار می‌گیرند؟


ج: این جنایتی مربوط به گذشته که به تاریخ پیوسته باشد، نیست. جنایتی است که همچنان ادامه دارد. همان جلادان و همان قاتلان بر سر کارند و بر جان و هستی مردم، دستی گشاده دارند. هنوز خانواده‌های شهیدان نه تنها از مزار عزیزان خود خبر ندارند. بلکه رژیم مستمراً تلاش می‌کند که گورهای جمعی و محل دفن پیکرهای شهیدان را که سند این جنایت هستند نابود کند.

هنوز حرف زدن و سوال دربارة آن جرم و خطرناک است. عفو بین‌الملل در گزارشی که هفتة گذشته (12آذر) منتشر کرد به این موارد اشاره کرده و از جمله یکی از مسئولان آن گفت:‌ « «این‌که مقامات و مسئولان حکومتی ایران تا به امروز از به‌رسمیت شناختن این کشتار گسترده امتناع می‌کنند و از اطلاع‌رسانی به بستگان قربانیان درباره زمان، نحوه و علت اعدام عزیزانشان و شناسایی و استرداد اجساد آنان سر باز می‌زنند، به این معنا است که جرم "ناپدید کردن قهری" قربانیان هم‌چنان ادامه دارد.

رنج و عذابی که مقامات با این اقدامات به خانواده‌های کشته شدگان تحمیل کرده‌اند در حکم نوعی شکنجه یا اقسام دیگر رفتارهای بیرحمانه، غیرانسانی و ترذیلی است. تا زمانی که مقامات ایران از خود شفافیت نشان ندهند و به شکل علنی سرنوشت و محل دفن قربانیان را افشا نکنند، هم‌چنان به ارتکاب " جنایت علیه بشریت" ادامه می‌دهند».

بجز این مگر مردم ایران از خون 30هزار تن از بهترین فرزندان خود می‌گذرند، مگر ممکن است نسل جوان این سرفرازترین قهرمانان آزادی در تاریخ ایران که جان خود را فدای یک کلمه کردند، فراموش کند و در قبال آن احساس مسئولیت نکند؟
بنابراین این زخم همچنان تازه و خونچکان است و با هر تحریکی سر باز می‌کند و قاتلان را افشا می کند کما این که این عامل اصلی در شکست پروژة خامنه‌ای برای روی کار آوردن آخوند رئیسی در نمایش انتخاباتی سال96 بود و تعادل رژیم را به هم زد.

س: توجیهات ضد و نقیض آخوند رئیسی در توجیه این جنایت را شما چطور تعبیر می‌کنید؟ چرا متوسل به این اباطیل می‌شه که رژیم رو بیش از پیش رسوا می‌کنه؟


ج: خب رژیم به مدت نزدیک به 30سال تلاش کرد این جنایت رو هم از چشم مردم ایران و هم از چشم دنیا مخفی بکنه، در داخل کشور این موضوع رو به صورت تابو درآورد و تلاش می کرد که نگذارد هیچ کس حتی خانواده‌های شهیدان قتل عام هم دراین باره حرف نزنند. کما این که جرم شهید قهرمان علی صارمی که رژیم او را در دی ماه 89 و در تلافی قیام 88 اعدام کرد، ایراد سخنرانی در خاوران در بزرگداشت شهیدان قتل عام بود. اما این تابو در سال 95 با اعلام فراخوان خانم مریم رجوی برای دادخواهی خون شهیدان شکست و بر اثر آن یک موج عظیم اجتماعی با پیامدها و انعکاسات بین المللی برخاست و رژیم را دچار بحران و تلاطمی کرد که هنوز ادامه دارد.

بنابراین رژیم تمام تلاش خود را کرده و می‌کند که این را مسکوت بگذارد، در همین گزارش هم دیدیم که آخوند رئیسی در قبال سؤالی که از او شد، ابتدا تلاش کرد از آن طفره برود و به اعتراف خبرگزاری ایسنا بر اثر اصرار دانشجویان مجبور به توضیح شد. اما واقعیت این است که هر توضیحی دربارة این جنایت همچون تف سر بالا بر صورت خمینی و کل این رژیم برمی گردد و تنها بر سر خودش خراب می‌شود.

از طرفی این جنایت دیگر قابل کتمان و پرده‌پوشی نیست. دستخط خود خمینی در دست است و بخصوص پس از افشای فایل صوتی آقای منتظری، این موضوع در سطح جامعه افشا شد. آخوند رئیسی از یک طرف می‌گوید این افتخار خمینی است و منطبق با موازین قانونی و شرعی است. اگر این طور است چرا تا به حال سعی می‌کردید و هنوز هم سعی می‌کنید آن را پنهان کنید؟ چرا اطلاعات مربوط به آن را در اختیار عموم و در اختیار مراجع بین‌المللی قرار نمی‌دهید؟

چرا حتی همین رئیسی تلاش می‌کند عضویت خود در هیأت مرگ را انکار کند و بسیاری سؤالات دیگر. ضمن این که آفتابی شدن این دژخیم در یک محیط دانشجویی چه بسا تستی باشد که خامنه‌ای ببیند آیا می‌تواند یک بار دیگر او را رو بیاورد و مطرح کند یا نه؟

س: همون طور که می‌دونیم در سالهای اخیر جنایتهای زیادی در دنیا اتفاق افتاده‌اند، از قتل‌عامی که در رواندا جان 800هزار نفر را گرفت تا نسل کشی تامیلها در سریلانکا و تا کشتار روهنگیا در میانمار، اما چطور است که سر جفری رابرتسون، قاضی پیشین دادگاه سازمان ملل در مورد سیرالئون، قتل عام67 ‌را به‌عنوان یکی از بدترین جنایات علیه بشریت بعد از جنگ جهانی دوم توصیف کرده؟ ویژگی و راز این جنایت چیه؟


ج: بله جنایت و قتل عام زیاد در دنیا اتفاق افتاده و متاسفانه همچنن اتفاق می‌افتد. اما قتل عام67 یک ویژگیهای منحصر به فرد در میان همة آنها دارد.
- این قتل عامی است که با حکم صریح و مکتوب شخص اول حکومت صورت گرفته.
- در حکم صریح خمینی تنها دلیل برای اعدام، سر موضع بودن ذکر شده یعنی تنها جرم آنها اعتقادشان به یک آرمان بوده است.
- قتل عام در مورد زندانیان بی‌دفاع و دست بسته‌یی صورت گرفته که سالها در زندان رژیم بوده‌اند و توسط محاکم همین رژیم محکوم شده و بسیاری از آنها پس از گذراندن مدت محکومیت خود در آستانة آزادی بودند.
- این خونها صاحب دارد، خونخواه دارد. مجاهدین و مقاومت ایران با پرچمداری خانم مریم رجوی به نمایندگی از مردم ایران دادخواه این شهیدان هستند و تا وقتی که آمران و عاملان آن را به پای میز محاکمه نکشند از پای نخواهند نشست و جهانی را علیه جلادان خواهند شوراند.
- اما بسیار برجسته‌تر از بعد جنایی این واقعه، بعد حماسی آن است. پایداری 30هزار زندانی بر سر اعتقاداتشان در حالی که با یک کلمه می‌توانستند آزادی خود را به دست بیاورند. نه تنها در تاریخ ایران بلکه در تاریخ جهان نظیر و مانندی ندارد و تا ابد بر تارک افتخارات مردم ایران خواهد درخشید. و همچنان که حماسة عاشورا هرگز از تاریخ محو نشده و روز به روز بر تلألؤ و درخشش آن افزوده می‌شود، حماسة67 نیز در رفیع‌ترین قله‌های فدای انسان برای کلمة مقدس آزادی هر روز درخشش بیشتری خواهد یافت و یکی از بزرگترین سرمایه‌های مردم ایران برای نیلی به آزادی است.

رئیسی، در واکنش به قتل عام ۶۷، گفت حکم را خمینی داده و اسمی از من نیست

سی ان اس نیوز: بسیاری از زندانیان اعدام شده سی سال پیش از هواداران سازمان مجاهدین خلق بودند
لطفا به اشتراک بگذارید: