روحانی FATF و جنجال و بحران جدید در رژیم – ۲۰آذر۱۳۹۷

روحانی FATF و جنجال و بحران جدید در رژیم – ۲۰آذر۱۳۹۷

گزارش و گفتگو با میثم ناهید

هم‌میهنان گرامی، دوستان عزیز بیننده، سلام و درود بر شما. امروز در برنامة تیک تاک در خدمت شما هستم تا نگاهی داشته باشیم بر مهمترین موضوع سیاسی روز؛ که هم امروز و هم دیروز در حرفهای آخوند روحانی نمود داشت. روحانی دیروز در نشستی با شرکت وزیر راه و شهرسازی و مدیران این وزارتخانه، صحبت کرد و در آن بر لزوم تصویب لوایح مربوط به FATF تاکید کرد و مخالفان آن را با شدتی که طی ماههای اخیر سابقه نداشته مورد حمله قرار داد.

روحانی در شرایطی این گونه سخن می‌گوید که مجلس ارتجاع چند روز پیش لایحة cft را با وارد کردن بعضی ملاحظات شورای نگهبان تصویب کرد و به مجمع تشخیص فرستاد. روحانی امروز هم طی سخنانی پس از نشست سران سه قوه و با اشاره به موضوعات مورد بحث در این نشست با اشاره به رهنمود جدید خامنه‌ای، امروز جلسه‌ای داشتیم که این سیاست را چگونه اجرایی و عملیاتی کنیم.

البته جلسات دیگری هم ظرف این هفته خواهیم داشت و تا هفته آینده نکاتی را که مورد نظر رهبری است، نهایی خواهیم کرد». روحانی اشاره‌یی نکرد که رهنمود خامنه‌ای در مورد چه موضوعی بوده. ضمن آن که جلسة امروز‌ سران سه قوه به دنبال جلسه‌یی که همین 3روز پیش یعنی روز شنبه گذشته داشتنند، نشاندهندة اهمیت موضوع است. به هر حال گزارشی داریم از اظهارات روز گذشتة روحانی دربارة FATF و موجی که در رژیم ایجاد کرده است.

گزارش


آخوند روحانی روز گذشته مخالفان FATF را به شدت مورد حمله قرار داد و آنها را عامل گرانی بیشتر در آینده و کسانی که از اسلام دم می‌زنند، اما چیزی از اسلام نمی‌دانند توصیف کرد: این اشکال کار ما است فرصتها را می سوزانیم هدر میدهیم ما الان میخواهیم با بانکهای خارجی کار کنیم بدون کار کردن با بانکهای خارجی اقتصاد ما حل نمیشه حل میشه منتهی با 20 درصد گرانتر شما جنس وارد میکنی از این صرافی به آن صرافی از آن صرافی به آن صرافی 20 درصد گرانتر برایت در می آید اگر با سیستم بانکی باشه 20 درصد ارزانتر در می آید بحث هزینه هست میگوئیم اف ای تی اف باشه یا نباشه؟

یکنفر نمی آید بگه اف ای تی اف باشه یعنی 20 درصد ارزانتر ، اف ای تی اف نباشه یعنی 20 درصد گرانتر خب اونی که شعار میده بیاید هزینه اش را پرداخت بکنه نمیشه تو این کشور یکنفر بیاید در یک نهادی در یک ارگانی شعار بده و آثار شعارش را برای مردم ترجمه نکند باید ترجمه کنیم برجام باشه یا نباشه خب نباشه ترجمه کنید یعنی چی؟ برجام باشه یعنی چه برجام نباشه یعنی چه، ترجمه اش کنیم بگیم بودنش چقدر سود داره نبودنش چقدر ضرر داره عیب نداره به مردم از مردم بپرسیم بگیم آقا شما میخواهید زندگی کنید زندگی ات گران میخواهید یا زندگی ارزان؟ اگر فرمودند زندگی گران می‌خواهیم اهلا و سهلا همه این شعارها را ما قبول داریم مگر میشود در دنیای امروز ما با بانک های دنیا کار نکنیم.

بعد یک کسی می آید از یک گوشه ای نمی‌دانیم این تفکر مال کجا هست، تحریک می‌کند مردم را آقا اگر این قرارداد امضا شود این کنوانسیون امضا بشه این گروه اقدام مالی اگر ما باهاش کار بکنیم اسلام از دست میرود، کدام اسلام از دست میره؟ ای کاش تو اسلام را میفهمیدی و میگفتی اسلام از دست می‌رود». اظهارات روحانی چنان که انتظار می‌رفت، نفت روی آتش جنگ باندی ریخت و در پی آن شاهد یک لشکرکشی متقابل دو باند علیه یکدیگر بودیم.

کیهان خامنه‌ای در مشاره امروز 20آذر نوشت: «‌برای راستی‌آزمایی اظهارات روحانی درباره رابطه FATF و همکاری با بانک‌های خارجی نیازی نیست راه دوری برویم. فقط کافی است که وعده‌های روحانی درباره ارتباط برجام با گشایش‌های بانکی را مرور کنیم.

کیهان در قسمت دیگری می‌افزاید: «اکنون آقای روحانی به جای اینکه پاسخ دهد چرا برجام، حاصل اقتصادی ما را پریشان کرد، شاخه به شاخه می‌دهد و می‌گوید با FATF 20 درصد ارزانی و بدون آن 20 درصد گرانی خواهیم داشت! و عجیب اینکه دو سال است با پنهانکاری و بی‌صداقتی 37 مورد از 41 مطالبه FATF را اجرا می‌کنند و حتی برخی بانک‌ها را از همکاری با افراد و نهادهایی که در فهرست تحریم خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا قرار دارند، منع کردند اما پیامد این مسیر غلط، بروز و ظهور تورم 50 تا 150 درصدی در اقلام مختلف بود».

سایت حکومتی رجا نیوز نیز با اشاره به حرف روحانی مبنی بر این که اگر FATFباشد هزینه‌ها 20 درصد ارزان‌تر است و بدون آن گران‌تر خواهد بود و کسی که علیه این مسأله شعار می‌دهد، باید هزینه‌اش را هم بپردازد.» می‌افزاید: «این درحالی است که ظریف در مجلس به صراحت گفته بود که: «تضمین نمیدهم که با پیوستن به این کنوانسیون مشکلات مالی کشور حل شود».

روزنامة‌ جوان وابسته به سپاه پاسداران هم در شماره امروز خود با عنوان «وعده ارزانی 20 درصدی با FATF، پس از گرانی 200 درصدی با برجام!» نیز همین اظهارات ظریف در مجلس را یادآوری کرده است. در مقابل روزنامة‌آرمان 20آذر در دفاع از روحانی برخاسته و می‌نویسد: «با توجه به شرایط تحریمی که در آن قرار داریم و تحریم‌هایی را که ترامپ به این کشور تحمیل کرده است و مردم ما قبلا این شرایط سخت را تجربه کرده‌اند، اگر ما به این کنوانسیون‌ها ملحق نشویم مقابله با نظام بین‌الملل تلقی می‌شود. اگر ایران به لوایح چهارگانه نپیوندد، باعث می‌شود تا جامعه جهانی فکر کند ما با مساله پولشویی و یا تامین مالی تروریسم موافق است».

روزنامة جوان حرف روحانی که «کاش اسلام را می‌فهمیدند» را طعنه به مراجع قم گرفته و می‌نویسد: «روحانی البته منازعه‌ای را هم با برخی مراجع تقلید راه انداخت که پیوستن به FATF را خلاف مصلحت اسلامی کشور اعلام کرده بودند و خطاب به آنان گفت: «شما از اسلام چه می‌دانید؟!» به نظر می‌رسد اداره کشور در شرایط حاضر به رویکردی عقلانی‌تر احتیاج دارد تا رویکری عوامانه و حمله به چپ و راست».

گفتگوی سیاسی


امروز روحانی در پایان جلسه سران قوای رژیم صحبت کرد. جلسه‌یی که بر خلاف روال معمول که روزهای شنبه تشکیل می شه و شنبه گذشته هم تشکیل شد، این نشاندهندة چیه؟ دیروز هم روحانی برخلاف رویه‌ش در ماههای اخیر به دفاع تمام عیار از FATF برخاست و مخالفان تصویب لوایح مربوط به FATF رو مورد حمله قرار داد. این حملات چه بازتابی و چه پیامدهایی در رژیم داشت. پشت روحانی به چی گرمه که این طور به مخالفان حمله کرد؟ چرا خامنه‌ای وارد نمی‌شود تا این بحران رژیم را جمع کند؟ اینها پرسشهایی‌ست که در گفتگو با میثم ناهید به آنها خواهیم پرداخت.

س: دیروز شاهد بودیم که روحانی به شدت به مخالفان FATF حمله کرد. این حرفها چه بازتابی در رژیم داشت؟


ج: بازتابش موجی از حمله باند مقابل بود. حرفها رو که کنار هم بذاریم،‌ روشن میشه روحانی جایی دست گذاشت که حاوی یک تضاد عمیق در رژیمه. روحانی گفت برای روابط تجاری به بانکها و برای رابطه با بانکها به FATF نیاز داریم. کیهان جوابش رو داده که کافیه وعده‌هات در رابطه با برجام رو یادآوری کنیم که گفته بودی با با برجام گشایش بانکی صورت می‌گیره. یک رسانه دیگه میگه تو که از راهگشایی FATF میگی، آخه وزیر خارجه‌ت تو مجلس گفت تضمین نمی‌دم که با پیوستن به FATF مشکلات مالی حل بشه.

روزنامه وابسته به سپاه هم این حرف روحانی رو که با FATF ۲۰درصد ارزان‌تر خواهد شد به سخره می‌گیره و با نیش و کنایه نوشت «وعده ارزانی 20 درصدی با FATF، پس از گرانی 200 درصدی با برجام!». حمید رسایی از اعضای سابق مجلس ارتجاع و از سردمداران دلواپسان در توییت خودش در جواب روحانی که گفت آنهایی که می‌گن با امضای FATF اسلام از دست می‌ره اصلاً چی از اسلام می‌فهنمند؛ نوشت: «همانقدر می‌فهمیم که شما از بدیهیات در برجام نفهمیدید و امروز در باتلاق آن گیر کرده‌اید و زمین و زمان را به هم می‌بافید». بهرحال از این واکنشهای تند و سریع روشن میشه که روحانی روی موضوعی انگشت گذاشته که خیلی در رژیم حساسه.

س: روحانی خیلی تاکید داشت که با تصویب FATF کالاها ۲۰درصد ارزان‌تر خواهد شد. یعنی هدف رژیم از پیوستن به FATF همینه؟


ج: نه، در اساس بحث سیاسی‌ست. با توجه به شرایط بسیار منزوی که رژیم در منطقه و جهان دارد، به ویژه اروپا رو هم به عنوان بستری برای عملکرد تتمه سیاست مماشات، از رژیم می‌گیره. همینطور شدت یافتن تنشها و بحرانهای رژیم به ویژه با آمریکا (که یک نمونه‌ش در آزمایش موشکی اخیر رژیم بود که دیدیم کار به شورای امنیت و گسیل ناوگان هم کشید)، روحانی می‌خواد با پیوستن به FATF از شتاب و شدت این انزوا بکاهد...

س: اما نمی‌شه از بعد اقتصادی اون صرف‌نظر کرد. بهرحال بحث رابطه با بانکهاست و شاهد هم بودیم که چند بار روحانی روی اون تاکید کرد!


ج: در اساس این حرف که پیوستن به FATF برای رژیم راهگشایی بانکی خواهد داشت اشتباهه. چرا؟ اول: فرض کنیم رژیم به FATF هم پیوست. یعنی از لیست سیاه و خاکستری این نهاد هم خارج شد و از نظر FATF رابطه بانکی با رژیم پذیرفته شد.
خب، تازه بر می‌خوره به یک مانع جدی دیگه. یعنی تحریمهای آمریکا! تحریمهاییکه آنقدر جدیه که حتی وقتی در دوره اوباما با امضای برجام تحریمها معلق شد، هنوز کمتر بانکی حاضر به رابطه با رژیم بود. الان که دوباره تحریم شده که هیچ بانکی حاضر به معامله با رژیم نیست.

حتی شاهد بودیم که بانکهای بزرگ چین به توصیه دولت این کشور (که دوست رژیم هم هست) از معامله با بانکهای رژیم ممنوع شدن. چون مورد تحریم و مجازات سخت دولت آمریکا قرار می‌گیرن. همین الان شاهد هستیم که معاون شرکت بزرگ هواوی چین به جرم رابطه با رژیم در کانادا دستگیر شد، قراره به آمریکا استرداد بشه و دادستانها هم براش ۳۰سال حکم زندان درخواست دادند. برای همین، حتی رژیم اگر FATF را هم بپذیره، چون مورد «شدیدترین تحریمهای تاریخ» توسط دولت آمریکا هست،‌ باز هم هیچ گشایش بانکی برایش نخواهد بود.

دوم: روحانی‌ میگه اگه FATF رو امضا نکنیم،‌ ۲۰درصد گرون میشه، چون مجبوریم معاملات رو از طریق صرافی‌ها انجام بدیم. این حرف هم غیر واقعیه. چرا؟ چون بحث معاملات چند میلیارد دلاریه. الان که رژیم تحریمه، مگه صرافی‌ها می‌تونن چنین ابعادی از وجه رو به صورت پنهانی جابجا کنند؟ چندی پیش یکی از مقامات رژیم گفت در خزانه‌داری آمریکا یک گروه بزرگ کارشان فقط مانیتور راههای دور زدن تحریمها توسط ماست که جلوی آنرا بگیرند. در یکی از تحریمهای اخیر خزانه‌داری آمریکا هم چند صرافی مورد تحریم قرار گرفتن.

همین آچمز بودنه که باعث میشه رسانه‌های حکومتی مثل جوان با طعنه به روحانی بگن: «وعده ارزانی 20 درصدی با FATF، پس از گرانی 200 درصدی با برجام!». جالبه در همین کشمکشهای باندی که از دیشب تا الان بر سر حرفهای روحانی در گرفت، هیچ کدام از دو باند حرفی از تحریم نمی‌زنند...

س: چرا؟


ج: چون یکی از بحرانهای جدی تمامیت نظامه و به شدت روی روحیه بدنه رژیم و بسیجی‌ها تاثیر منفی می‌ذاره. یعنی خلاف خط کنونی رژیم، همون امیددرمانی هست.

س: دیروز که روحانی یکباره از FATF اینطور دفاع کرد،‌ مقداری غیر منتظره بود. چون هم اولین بار بود با این صراحت دفاع می‌کرد، هم حتی قبلش در مواردی همسو با باند دلواپسان موضع می‌گرفت. داستان چیه؟


ج: پشتش به دو چیز گرمه.
اول: اوضاع خراب و بحرانی نظام، روحانی لابد این حساب رو می‌کنه به علت این وضع بحرانی، باند رقیب هم نهایتا مجبور میشه به FATF تن بدi.
دوم: به خامنه‌ای- چون خامنه‌ای هم به علت همین وضع خراب نظام، چون هیچ راه برون‌رفتی از این وضعیت هم نداره، مجبور شده به روحانی چراغ سبز نشون بده. صحبت امروز روحانی پس از نشست سران سه قوه، گویای همین وضعیته
وانگهی یک علت جدی دیگه موضوع امنیتیه. یعنی بحث قیام. اینکه روحانی پیاپی هشدار میده بدون FATF ۲۰درصد گرانی بیشتر خواهیم داشت، یعنی داره هشدار میده این گرونی خودش می‌تونه جرقه قیام بشه. موضوعی که اصلی‌ترین خطر و بحران برای نظامه.

س: الان ۲ساله موضوع FATF مستمراً موجب یک جنگ باندی در رژیم بوده. طی یکی دوماه گذشته که این جنگ باندی به اوج جدیدی هم رسیده. شما هم الان گفتید خامنه‌ای به روحانی چراغ سبز نشون داده. خب چرا خامنه‌ای خودش نمیاد و علنی FATF رو تایید کنه و این موضوع رو جمع کنه؟


ج: چون این بحران چیزی نیست که با ورود خامنه‌ای حل بشه. این بحران محصول ضرب شدن و در هم تنیده شدن ۲بحران جدی رژیم: جامعه انفجاری و شرایط قیام*انزوای جهانی و تحریمهای مرگبار. در چنین وضعیتی، رژیم و خامنه‌ای به شدت نیاز دارند از شدت این بحرانها بکاهند. الزامش راه آمدن با جامعه جهانی هست. یعنی باید از تروریسم، دخالت منطقه‌ای، موشکی و... دست بکشن، همچنین از شدت سرکوب در داخل هم کم کنند. خب اینکه در تضاد جدی در ماهیت رژیمه! یعنی رژیمی که اصلا بقایش با ترور و سرکوبه،‌ چطور از اونها دست بکشه.

این روزها یک عبارت رو اینجا و اونجا در رژیم می‌شنویم، «خودکشی از ترس مرگ» دقیقا ترجمان همین تناقض و آچمز بودن هست. تناقض این است: واقعیت شرایط موجود با ماهیت نظام. که نه می‌تونه شرایط رو تغییر بده، نه می‌تونه از ماهیت خودش کوتاه بیاد. گواهش جلسه امروز سران قوای رژیمه. روحانی گفت: «مقام معظم رهبری رهنمودی را دادند بر مبنای این رهنمود جدید، امروز جلسه‌ای داشتیم که این سیاست را چگونه اجرایی و عملیاتی کنیم!». روحانی به موضوع مورد بحث هیچ اشاره‌ای نکرد. اما هرچی هست یک موضوع عاجل و اورژانس برای رژیمه.

چرا که همین شنبه یعنی ۳ روز پیش هم جلسه داشتند!‌ چی شد که اینطور با دستپاچگی این جلسه رو هم به دستور خامنه‌ای گذاشتند؟ تازه روحانی تاکید کرد «جلسات دیگری هم ظرف این هفته خواهیم داشت!». از اون طرف روحانی در صحبتهای امروزش چندین بار تاکید میکنه اوضاع ما عادیست. وضع مردم از قبل از ۱۳ آبان بهتر شده. فروش نفتمون بالا رفته و... که روشنه داره نعل وارونه می‌زنه و اصل بحث بحران جدی‌ای هست که رژیم در اون گرفتاره که خامنه‌ای گفته سریع چاره‌جویی کنن.

اما به علت همون بن‌بستی که گفتم، هیچ راهی و چاره‌ای نداره! از هر راهی که برن، به یک پرتگاه می‌رسن. اگه راهی بود که تا الان رفته بودن. بهرحال وقتی می‌گیم نظام در بن‌بست و حالت آچمز هست، یعنی همین.

حسن روحانی تصویب لوایج اف ای تی اف را ناگزیر دانست

اف.ای.تی.اف درتنگنای تحریمها و اقرار آخوند روحانی به فرصت سوزیها
لطفا به اشتراک بگذارید: