در خاطره روزها ۲۲ آذر ۱۳۹۷ – ۱۳ دسامبر


در خاطره روزها ۲۲ آذر ۱۳۹۷  


[caption id="attachment_191238" align="alignleft" width="250"]کشف شکنجه گاه جدید کشف شکنجه گاه جدید[/caption]

۲۲ آذر ۱۳۸۴۱۳ دسامبرکشف شکنجه گاه جدید


به دنبال کشف یک شکنجه‌گاه جدید در بغداد « شورای ملی مقاومت ایران» با صدور اطلاعیه‌یی خواستار کوتاه کردن دست ملایان ایرانی از عراق شد. در این زندان بیش از ۶۲۵ زندانی در شرایط غیر انسانی نگهداری می‌شدند.





[caption id="attachment_191239" align="alignleft" width="250"]هواپیماهای انفجاری هواپیماهای انفجاری[/caption]

۲۲ آذر ۱۳ دسامبر «۱۹۴۴ میلادی» هواپیماهای انفجاری


یک خلبان نیروی هوایی ژاپن، هواپیمای پر از مواد منفجره را به ناو سنگین آمریکایی «نشویل» کوبید و ۱۳۸ تن از ملوانان آن را کشت. در جریان جنگ جهانی دوم، ژاپن با این نوع عملیات که به «کامیکازه» شهرت یافت، ضربات سختی به نیروهای متفقین، وارد آورد.





[caption id="attachment_191240" align="alignleft" width="250"]تشکیل دادگاه بین‌المللی در لاهه تشکیل دادگاه بین‌المللی در لاهه[/caption]

۲۲ آذر ۱۳ دسامبر «۱۹۲۰ میلادی» تشکیل دادگاه بین‌المللی در لاهه


جامعة ملل تصمیم به ایجاد یک دادگاه جهانی در شهر لاهه گرفت. این دادگاه به منازعات بین دولتها می‌پردازد. از منازعات مهمی که در این دادگاه مطرح شده منازعة شیلات بین انگلستان و نروژ، و دعاوی انگلستان در قبال ملی شدن نفت توسط دکتر مصدق می‌باشد.





[caption id="attachment_191241" align="alignleft" width="250"]تلفات سنگین در اثر ریزش بهمن تلفات سنگین در اثر ریزش بهمن[/caption]

۲۲ آذر ۱۳ دسامبر «۱۹۱۶ میلادی» تلفات سنگین در اثر ریزش بهمن


در جریان جنگ جهانی اول، سقوط بهمن در منطقة «تیرول» در کوههای آلپ، ۱۶ هزار سرباز اتریشی و ایتالیایی را زنده به گور کرد. از این بهمن، حتی یک تن جان سالم به در نبرد.





[caption id="attachment_191242" align="alignleft" width="250"]درگذشت ابوریحان بیرونی درگذشت ابوریحان بیرونی[/caption]

۲۲ آذر «۴۲۷ خورشیدی» ۱۳ دسامبر درگذشت ابوریحان بیرونی


«ابوریحان محمد بیرونی» دانشمند ایرانی در علوم ستاره شناسی، ریاضیات، زمین شناسی و جغرافیا سر آمد بود. وی به زبانهای یونانی، هندی و عربی نیز تسلط داشت و ۱۴۶ رساله به نامش ثبت شده است. در بسیاری از کشورها نام بیرونی را بر دانشگاهها، نهاده و لقب «استاد جاوید» به او داده‌اند.





 
لطفا به اشتراک بگذارید: