آمریکا و ۱۱ عضو شورای امنیت نسبت به برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کردند

آمریکا و ۱۱ عضو شورای امنیت نسبت برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرده و گفتند که ایران به قطعنامه‌های سازمان ملل پای‌بند نبوده است.

شورای امنیت ملل متحد روز چهارشنبه ۲۱ آذر برای بررسی ششمین گزارش دبیرکل ملل متحد در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که در سال ۲۰۱۶ در رابطه با برجام تصویب شده است، تشکیل جلسه داد.

‌دراین جلسه آمریکا و یازده کشور دیگر عضو شورای امنیت نگرانی خود را از برنامه غیر قانونی موشکی رژیم آخوندی ابراز کردند.

در اجلاس شورای امنیت، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و برایان هوک رئیس گروه اقدام ایران شرکت داشتند.

وزیر خارجه آمریکا و هم چنین سفرای فرانسه و انگلستان در سخنان خود در اجلاس شورای امنیت ، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ توسط حکومت آخوندی و فعالیتهای غیر قانونی موشکی این رژیم را محکوم کردند.

در اجلاس شورای امنیت نماینده حکومت آخوندی با حمله به مجاهدین و سوز و گداز از هلاکت هفده هزار مزدور ومهره سرکوبگر، غیظ دیکتاتوری تروریستی آخوندها از افشای تروریسم صادراتی و مداخلات منطقه یی رژیم توسط مقاومت ایران را برملا کرد.

 

توجه شما به گزارشی درباره این جلسه شورای امنیت جلب می‌کنیم.

در جلسه شورای امنیت، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از شورای امنیت خواست تا هرگونه فعالیت موشکی دارای توانمندی پرتاب سلاحهای اتمی توسط حکومت آخوندی را ممنوع کند و تدابیری را برای بازرسی و خنثی کردن اقدامات برای دور زدن محدودیتهای تسلیحاتی در بنادر و دریاها اتخاذ نماید.

وزیر خارجه آمریکا گفت :

افکت : تنها 2 روز پیش، فرمانده هوا-فضای سپاه پاسداران رزیم ایران، پاسدار حاجی زاده، رجز خوانی می کرد که این رژیم قادر به تولید موشک‌هایی است که بُرد آنها بیش از ۲۰۰۰کیلومتر است و می گفت “ما این توان را داریم که موشک‌هایی با برد بیشتر بسازیم، ما محدودیتی از زاویه تکنیکی نداریم.”

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: رژیم حاکم برایران در مقابل اصرار جهان همانند همیشه سرپیچی میکند... برای دوازدهمین بار متوالی، ما در حال تشکیل جلسه در رابطه با موشک‌های این رژیم هستیم. و با اطلاعات موشکی بسیار نگران‌کننده‌ای مواجه هستیم... رژیم ایران همچنین سیستم‌های موشکی بالستیک را صادر نیز کرده که آخرین مورد آن به یمن بوده است... این رژیم همچنین در حال انتقال سیستم‌های موشکی بالستیک به شبه‌نظامیان وابسته به خودش در عراق است.

وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل هم‌چنین گفت: ایالات متحده در پی این است که با همه اعضای دیگر شورای امنیت کار کند تا بر رژیم ایران محدودیتهای موشکهای بالستیک که در قطعنامه ۱۹۲۹ مشخص شد را مجدد اعمال کند. هم‌چنین علاوه بر فعالیتهای موشکی، شورای امنیت نباید تحریم تسلیحاتی بر رژیم ایران را در سال ۲۰۲۰ بردارد. چرا که این رژیم به چندین قطعنامه شورای امنیت ملل متحد پایبند نیست. از جمله قطعنامه هایی که به القاعده، افغانستان، لبنان، یمن و سومالی مربوط میشود...

دراجلاس شورای امنیت ملل متحد، فرانسوا دولاتر سفیر فرانسه در سازمان ملل نیز گفت: فرانسه به همراه آلمان و انگلستان بارها نگرانیشان را از فعالیتهای موشکی رژیم ایران اعلام کرده اند. موشک مورد استفاده دارای قابلیت فنی حمل کلاهک اتمی است و این نوع فعالیت با مفاد قطعنامه ۲۲۳۱انطباق ندارد و ما همگی از رژیم ایران خواسته‌ایم که این روند را متوقف کند.

نماینده فرانسه در سازمان ملل افزود: در مورد انتقال به کشورهای منطقه، به خصوص در مورد شلیک موشکهای بالستیک توسط حوثی ها از موضوعات نگرانی برای فرانسه است. اقدامات چه در سوریه و چه در یمن در تناقض با قطعنامه ۱۵۴۰ شورای امنیت است.

هم‌چنین کارن پی‌یرس، سفیر انگلستان در سازمان ملل در سخنرانی خود گفت: رژیم ایران باید به فعالیتهای بی‌ثبات‌کننده خود در منطقه پایان دهد و باید گامهایی را برای از بین بردن نگرانیهای شورای امنیت بردارد و به تعهدات خود بر اساس توافق، به طور کامل عمل کند.

ساعاتی پیش از جلسه شورای امنیت، هشت کشور عضو اتحادیه اروپا، طی بیانیه‌ای، رژیم ایران را به توقف «فعالیتهای بی ثبات کننده منطقه ای» و به خصوص پرتاب موشکهای بالستیک فراخواندند. سفرای بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، لهستان، سوئد و انگلستان در سازمان ملل هشدار دادند که فعالیتهای مرتبط با موشکهای بالستیک از جمله «پرتاب موشکهای قادر به حمل کلاهک هسته‌ای و هرگونه تبادل موشک، تکنولوژی موشکی و قطعات موشکها» ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت است.
لطفا به اشتراک بگذارید: