گزارش خبری:بودجه ۹۸ .صوری وروی هوا

گزارش خبری:بودجه ۹۸ .صوری وروی هوا-۲۲ اذر




گوینده: «دولت سند دخل و خرج کشور را به بهارستان ارسال کرد...

«اما وابستگی بودجه به نفر کمتر شده و به 27درصد رسیده است».

اما ویژگیهای بودجه سال 98 که روز گذشته مقامهای سازمان برنامه و بودجه رژیم ادعا کردند از چه قرار است؟:


«رویکرد اصلی بودجه حمایت از تولید و ایجاد اشتغال..

«به طور کامل تامین بشه».

اما واقعیت چیست؟ آیا واقعاً ویژگیهای اصلی این بودجه ایجاد اشتغال و تامین معیشت مردم است؟ حتی رسانه‌های خود رژیم هم با اندکی توجه به آمار و ارقام بودجه واقعیتهایی به کلی خلاف این ادعاها را نشان می‌دهد:

نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از وابستگی 27درصدی بودجه به درآمد نفتی سخن می‌گوید






این در حالی است که صادرات نفت و درآمد حاصله از آن روی ریل نزولی است به ویژه آن که در ساز و کار جدیدی که تعریف شده، در ازای فروش نفت پول نقد به رژیم داده نمی‌شود بلکه تنها کالا تحویل داده می‌شود.

از سوی دیگر به رغم ادعای حمایت از اقشار ضعیف، به گفتة نوبخت، در خصوص بودجه یارانه نقدی برای سال آینده گفت:

در لایحه پیشنهادی دولت، بودجه یارانه نقدی برای سال آینده ۴۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

در حالی که این رقم در بودجه سال ۹۷ کل کشور، بودجه یارانه نقدی ۴۴ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که این میزان با احتساب تفاوت نرخ ارز بیش از 7درصد کمتر از سال قبول است.

البته بدون در نظر گرفتن این که بودجه اعلام شده امسال صوری است و معلوم نیست از چه محلی تامین خواهد شد.



این کاهش یارانه‌ها در حالی است که به گفتة راغفر در ابتدای سال جاری و حتی قبل از بحران ارزی ماههای اخیر، خط فقر مطلق برای یک خانواده چهار نفره شهری در سال ۹۶ را حدود چهار میلیون تومان اعلام کرد و گفت:

بر اساس محاسبات صورت گرفته در سالهای اخیر، ۳۳ درصد جمعیت کشور دچار «فقر مطلق» هستند.

این اقتصاددان حکومتی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: مطالعات نشان می‌دهد خط فقر مطلق برای مناطق محروم ۵٠ درصد مناطق شهری و حدود دو میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه منظور دولت از فقر مطلق برای یک خانواده پنج نفره ٧٠٠ هزار تومان است، افزود: این مبلغ برای یک خانواده پنج نفره حتی تامین کننده غذایشان نیست.

روزنامه دنیای اقتصاد هم طی گزارشی، خط فقر مناطق شهری در سال‌جاری برای یک خانواده چهار نفره را ۳ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان تخمین زد.

 رسول خضری،


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ارتجاع در تاریخ ۹ آذر خط فقر سه میلیون تومانی را «غیرواقعی» دانسته و گفته بود که این شاخص در مناطق شهری به شش میلیون تومان رسیده است.

نوبخت همچنین میزان درآمدهای مالیاتی را 433هزار میلیارد تومان اعلام کرد که این میزان هم به گفته کارشناسان اقتصادی غیر قابل وصول است به ویژه که خود نوبخت با بیان این که «تمامی دستگاه هایی که از معافیت مالیاتی برخوردار هستند را به مجلس معرفی کردیم» در واقع اعتراف کرد بنیادها و بنگاههایی که عمدة ثروت کشور را در چنگ خود دارند، از پرداخت مالیات معافند.

از سوی دیگر در کنفرانس خبری مقامهای سازمان برنامه و بودجه گفته شد که در بودجة سال آینده 20درصد به حقوق حقوق بگیران افزوده می‌شود این در حالی است که بر اثر کاهش 75درصدی ارزش پول ملی در واقع این اقشار 75درصد قدرت خود را از دست داده‌اند.

در همین رابطه روزنامة جهان صنعت 15آذر 97: « مشکلات معیشتی مردم که به کاهش قدرت خرید آنان منجر شده نیازمند حداقل دو برابر کردن سطح دستمزدهاست تا به جبران آن منجر شود؛ با این حال نه تنها منبع تامین‌کننده‌ای برای آن شناسایی نشده، که این موضوع تورم گسترده‌ای نیز ایجاد خواهد کرد.

در این شرایط دولت برای تامین منابع خود به افزایش مالیات‌ها دست می‌زند.

این در حالی است که نه بخش خصوصی سودآوری لازم برای پرداخت مالیات را دارد و نه مردمی که بیش از 50 درصد قدرت خرید آنان تحت فشار تورمی از دست رفته است توان پرداخت مالیات را دارند».

خود نوبخت در کنفرانس خبری خود با اشاره به رکود عمیق موجود و آشفتگی بازار ارز که درآمدهای پیش بینی شدة مالیاتی را زیر سؤال می‌برد، به سردرگمی اعتراف کرد وگفت: «اگر مالیات اخذ شود باعث می شود این افراد به فعالیت های زیرزمینی و اقتصاد پنهان بپردازند، از این رو باید در این خصوص پخته عمل کرد که فعلا به جمع بندی در این خصوص نرسیده ایم».
لطفا به اشتراک بگذارید: