در خاطره روزها ۲۳ آذر ۱۳۹۷ – ۱۴ دسامبر


در خاطره روزها ۲۳ آذر ۱۳۹۷  


[caption id="attachment_191478" align="alignleft" width="250"]اعلام پایان جنگ سرد اعلام پایان جنگ سرد[/caption]

۲۳ آذر – ۱۴ دسامبر «۱۹۸۸ میلادی» اعلام پایان جنگ سرد


«رونالد ریگان» و «میخاییل گورباچف»، پایان جنگ سرد را اعلام داشتند. رهبر شوروی پذیرفت ۵۰۰ هزار سرباز و ۱۰ هزار تانک را از اروپای شرقی بازگرداند. قرار شد دو کشور به آزمایشهای اتم خود پایان دهند و موشکهای میانبرد خود را که ویژة جنگ در اروپا بود نابود سازند.





[caption id="attachment_191479" align="alignleft" width="250"]جمعیت ایران در سر شماری سال ۵۵ جمعیت ایران در سر شماری سال ۵۵[/caption]

۲۳ آذر «۱۳۵۵خورشیدی» ۱۴ دسامبر جمعیت ایران در سر شماری سال ۵۵


طبق سرشماری هر ۱۰ سال یک بار، در این روز جمعیت ایران ۳۴ میلیون نفر اعلام شد. بر اساس همین گزارش جمعیت تهران به ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسیده بود. ۳۰ سال بعد، جمعیت ایران بیش از دو برابر و آمار تهران با افزایشی بی سابقه به بیش از ۳ برابر رسیده بود.





[caption id="attachment_191480" align="alignleft" width="250"]اقدام جامعه ملل علیه شوروی سابق اقدام جامعه ملل علیه شوروی سابق[/caption]

۲۳ آذر – ۱۴ دسامبر «۱۹۳۹ میلادی» اقدام جامعه ملل علیه شوروی سابق


« جامعه ملل» که قبل از «سازمان ملل متحد» مرجع رسیدگی به امور بین‌المللی بود، در این روز شوروی سابق را به دلیل حمله نظامی به کشور «فنلاند» از عضویت خود بر کنار کرد.





[caption id="attachment_191481" align="alignleft" width="250"]پیمان رضاخان با ژاپن پیمان رضاخان با ژاپن[/caption]

۲۳ آذر – ۱۴ دسامبر «۱۹۳۹ میلادی» پیمان رضاخان با ژاپن


رضاخان که مناسبات خود را با آلمان نازی نزدیک کرده بود، در این روز با امپراتوری ژاپن پیمان دوستی امضا کرد. امضای این پیمان، خشم دولت انگلستان را که خودش رضا شاه را روی کار آورده بود، بر انگیخت و سر انجامبه تصمیم بر‌کناری رضاشاه انجامید.





[caption id="attachment_191482" align="alignleft" width="250"]لغو قرداد تقسیم ایران توسط لنین لغو قرداد تقسیم ایران توسط لنین[/caption]

۲۳ آذر – ۱۴ دسامبر «۱۹۱۷ میلادی» لغو قرداد تقسیم ایران توسط لنین


«ولادیمیر ایلیچ لنین» عهدنامه سال ۱۹۰۷ انگلستان و روسیه دایر بر تقسیم ایران به دو منطقه نفوذ را از اعتبار ساقط اعلام داشت و تاکید کرد که هر قراردادی که با استقلال، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و آزادی ایرانیان مغایرت داشته باشد بی اثر است.





 
لطفا به اشتراک بگذارید: