کنگره آمریکا محکومیت رژیم و حمایت از مقاومت ایران – ۲۳آذر۱۳۹۷

کنگره آمریکا محکومیت رژیم و حمایت از مقاومت ایران – ۲۳آذر۱۳۹۷

گزارش و گفتگو با علیرضا جعفرزاده


سلام می‌کنم به شما هموطنان و بینندگان عزیز سیمای‌ آزادی و امیدوارم روز جمعة خوبی رو پشت سر گذاشته باشید. امروز هم در برنامة تیک تاک در خدمت شما هستم تا مهمترین موضوع سیاسی روز رو مورد بررسی قرار بدیم. موضوعی که در گزارش و در گفتگوی سیاسی امروز به اون می‌پردازیم، برگزاری کنفرانس در کنگرة آمریکا به منظور اعلام همبستگی با قیام و اعتراضات مردم ایران است.

روز سه‌شنبه ۲۰آذر برابر با ۱۱دسامبر، کنفرانسی در کنگره آمریکا با حضور اعضای ارشد و نمایندگان برجسته دموکرات و جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا در همبستگی با قیام مردم ایران برای آزادی، در آستانه سالگرد قیام سراسری مردم ایران علیه رژیم آخوندی برگزار شد.

در این جلسه حمایت ۱۰۴تن از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا شامل ۵۲رئیس و نایب‌رئیس کمیته‌های اصلی و فرعی، از قطعنامه دوحزبی ۱۰۳۴ در محکومیت توطئه تروریستی رژیم آخوندی علیه گردهمایی بزرگ مقاومت ایران در فرانسه و در حمایت از طرح ده ماده‌ای خانم مریم رجوی برای ایران فردا اعلام شد. همزمان با برگزاری این کنفرانس، نمایشگاهی از تصاویر شهدای قتل‌عام ۶۷و اسناد و احکام خمینی و عکسهای دژخیمان و دست‌اندر کاران این قتل‌عام برپا شده بود.
توجهتون رو به گزارشی در این رابطه جلب می‌کنم:

گزارش


قطعنامه دو حزبی ۱۰۳۴ در مجلس نمایندگان، تأکید می‌کند: توطئه تروریستی رژیم علیه گردهمایی ایران آزاد که به‌منظور حمایت از طرح ۱۰ماده‌یی رهبر اپوزیسیون ایران خانم مریم رجوی برای آینده ایران ارائه شده برگزار شد، صورت گرفته است؛ طرحی که مبتنی بر حق رأی همگانی، انتخابات آزاد، برابری زن و مرد و برابری مذهبی و قومی و لغو قانون شریعت آخوندیست و به تشکیل یک جمهوری در ایران بر اساس جدایی دین از دولت و یک ایران غیراتمی که خواهان صلح و همکاری بین‌المللی و منطقه‌یی و احترام به منشور ملل ‌متحد است؛فراخوان می‌دهد.

قطعنامه ۱۰۳۴ به آژانس‌های ذیربط دولت آمریکا فراخوان می‌دهد که با متحدان اروپایی آمریکا کار کنند تا مقامهای (رژیم) ایران را که در پشت این توطئه بوده‌اند شناسایی کنند و به پای میز عدالت بکشانند. سخنرانان در این کنفرانس ضمن حمایت از قیام و اعتراضات مردمی در ایران، سرکوب داخلی و تروریسم رژیم آخوندی را محکوم کردند، بر نقش محوری مجاهدین خلق ایران در قیام تأکید نمودند و خواستار اعمال قاطعیت هر چه بیشتر در مواجهه با این رژیم شدند.

قاضی تدپو رئیس زیرکمیته تروریسم در کنگره گفت« حملات و توطئه‌های تروریستی رژیم علیه مجاهدین نشان داد که تا چه میزان شما مؤثر بوده‌اید. وی افزود: «ما مسیر طولانی را طی کرده‌ایم و من فکر می‌کنم که باید این را به‌خاطر داشته باشیم. روزهایی بودند که می‌گفتند نام سازمان مجاهدین خلق ایران هرگز از لیست تروریستی خارج نخواهد شد.

اما آن روزها سپری شدند و نام سازمان مجاهدین خلق ایران از لیست تروریستی حذف شد زیرا سازمان تروریستی نیست. شما از طریق مبارزه ثابت قدم و سرسخت و شور و هیجان خودتان به من الهام بخشیده‌اید. مبارزه برای کشورتان، مبارزه برای دوستان و همسایگانتان که هم‌چنان در ایران در اسارت به‌سر می‌برند. و واضح است که آنچه شما انجام می‌دهید تغییر ایجاد کرده است زیرا آخوندها واقعاً از شما می‌ترسند».

دینا روهرا باکر، رئیس زیرکمیته اروپا در کمیته خارجی، سخنران دیگر این کنفرانس بود وی گفت: «من افتخار می‌کنم که در کنار مردم ایران و مخصوصاً سازمان مجاهدین خلق ایران ایستادم در راستای این تلاش فوق‌العاده و چشمگیر برای آزادسازی مردم ایران از استبداد رژیم آخوندها. متشکرم که به من اجازه دادید در کنار شما بایستم. ما می‌دانیم که رژیم آخوندها تا چه حد مستاصل شده است».

نماینده جمهوریخواه کنگره تام مک کلینتاک ضمن اعلام همبستگی با خواسته مردم ایران برای رسیدن به یک جمهوری دموکراتیک و غیراتمی، به انتقال جمعی مجاهدان از لیبرتی به آلبانی و سایر کشورها اشاره کرد و گفت: «ما اکنون به یکی از آن لحظات نادر در تاریخ نزدیک می‌شویم که جهان می‌تواند یک شبه تغییر کند. آنهایی که در کشور ما و سراسر جهان به آزادی عشق می‌ورزند و آن را عزیز می‌دارند، در مبارزه شما با شما می‌ایستند».

خانم شیلا جکسون لی نماینده ارشد کنگره از تگزاس سخنران بعدی این جلسه بود؛‌ او گفت: ما می‌خواهیم به مردم ایران اطمینان بدهیم که خواهان یک ایران آزاد، دموکراتیک و غیراتمی هستیم. سخنران دیگر این گردهمایی، خانم جودی چو نماینده کنگره آمریکا از کالیفرنیا بود. وی گفت: «من افتخار می‌کنم که حامی مشترک قطعنامه ۱۰۳۴هستم که تروریسم تحت حمایت دولت ایران را محکوم می‌کند و از مردم ایران به‌خاطر مبارزه برای آینده آزاد، دموکراتیک و سکولار حمایت می‌کند».

برد شرمن نماینده ارشد کنگره آمریکا نیز در سخنان خود گفت: «من مخصوصاً می‌خواهم از سازمان مجاهدین خلق ایران قدردانی کنم به‌خاطر نقش آن در افشای تأسیسات نطنز در سال ۲۰۰۲، زیرا هم آن زمان و هم‌اکنون مهم است که ما از دستیابی این رژیم قاتل به خطرناک‌ترین تسلیحات جلوگیری کنیم. می‌خواهم از خانم رجوی به‌خاطر حمایت همیشگی او از حقوق زنان و حقوق اقلیتها در ایران سپاسگزاری کنم».

دکتر رامش سپهرراد استاد دانشگاه میسوری آمریکا از سوی سازمان جوامع ایرانی مقیم آمریکا طی سخنانی در این گردهمایی گفت: «برنامه ما امروز منعکس‌کننده همبستگی کنگره با یک ایران آزاد است. از سال گذشته مردم ایران با قیام سراسری خود به جامعه جهانی نشان دادند که اعتراضات در ایران ادامه دارند، گسترش می‌یابند و تا نقطه آشتی ناپذیری با رژیم حاکم عمیق می‌شوند و رژیم راهی برای برون‌رفت از این بحران ندارد».

سونا صمصامی نماینده شورای ملی مقاومت ایران در آمریکا سخنران دیگر این کنفرانس بود وی از جمله گفت: «امروز در آستانه سالگرد قیام دیماه ۹۶گردهم آمده‌ایم. از ۶دیماه گذشته تا امروز جامعه ایران از جنبش و اعتراض باز نایستاده است. به‌رغم موج اعدامها و به‌قتل رساندن دستگیر ‌شدگان در زیر شکنجه و خفقان و سرکوب گسترده‌یی که حاکم است، شهرهای مختلف ایران صحنه خیزش‌ها و اعتراضات اقشار به جان آمده از سیاست‌های رژیم سرکوبگر و فاسد آخوندها هستند.

گفتگوی سیاسی


همون طور که در این گزارش از نظرتون گذشت، روز سه شنبة گذشته، طی جلسه‌یی در کنگرة آمریکا که در اون بیش از 100نمایندة کنگرة آمریکا حضور داشتند، شماری از نمایندگان کنگره سخنرانی کردند و ضمن محکوم کردن رژیم فاشیستی حاکم بر ایران از مجاهدین و مقاومت ایران حمایت کردند و سپس در یک قطعنامة دو حزبی این مواضع رو مدون کردند و به ثبت رساندند.

در ارتباط با این موضوع گفتگویی داریم با علیرضا جعفر زاده معاون نمایندگی شورای ملی مقاومت ایران در واشنگتن. آقای جعفر زاده با سلام و درود و با تشکر از این که دعوت ما رو برای این گفتگو پذیرفتید، می خواستم سؤالاتی رو در مورد اقدام مجلس نمایندگان امریکا خدمتتون مطرح کنم. اولین سؤالم اینه که:

س: اجلاس اخیر در مجلس نمایندگان و قطعنامه‌یی که در این اجلاس معرفی شد، از چه اهمیتی برخودار است؟ و حاوی چه نکات مهمی است؟


س: طیف حامیان این قطعنامه چه طیفی هست؟ آیا نمایندگان دمکرات، یا جمهوریخواه حامی بودند و کلا چه طیف هایی از نمایندگان را در بر میگرفت؟


س: شما اشاره به حمایت دو حزبی کردید، اما با توجه به این که از ژانویه، هژمونی مجلس نمایندگان به دست دموکراتها می‌افتد، آیا این تحول تأثیری کلاً در تعادل سیاسی کنگره در ارتباط با مسألة ایران دارد؟


سنای آمریکا محکومیت دخالتهای تروریستی رژیم آخوندی در منطقه – استماع کنگره

کنگره آمریکا: کنفرانس در همبستگی با قیام و اعتراضات مردم ایران
لطفا به اشتراک بگذارید: