در خاطره روزها ۲۴ آذر ۱۳۹۷ – ۱۵ دسامبر


در خاطره روزها ۲۴ آذر ۱۳۹۷  


[caption id="attachment_191847" align="alignleft" width="250"]صد و هشتاد و پنجمین کشور ملل متحد صد و هشتاد و پنجمین کشور ملل متحد[/caption]

۲۴ آذر ۱۵ دسامبر «۱۹۹۴ میلادی» صد و هشتاد و پنجمین کشور ملل متحد 


کشور کوچک «پالائو» که دو ما ه پیش از آن، از آمریکا جدا شده بود، در این روز، بعنوان صد و هشتاد و پنجمین کشور عضو سازمان مل متحد ثبت شد. جمهوری پالائو کشوری جزیره‌ای در اقیانوس آرام در قارة اقیانوسیه، واقع در ۸۰۰ کیلومتری شرق فیلیپین است.





[caption id="attachment_191850" align="alignleft" width="250"]درگذشت والت دیسنی درگذشت والت دیسنی[/caption]

۲۴ آذر ۱۵ دسامبر «۱۹۶۶ میلادی» درگذشت والت دیسنی


«والت دیسنی»، خالق «میکی ماوس»، یکی از بزرگترین سینماگران معاصر در ۶۵ سالگی بر اثر ابتلا به بیماری سرطان درگذشت. وی که برندة بیش از ۳۰ جایزة هنری شد، به علت تهیة فیلمهای کارتونی با استفاده از تکنیکهای مناسب و پیشرفته خیلی زود به شهرت رسید.





[caption id="attachment_191851" align="alignleft" width="250"]پیمان فرانسه و شوروی پیمان فرانسه و شوروی[/caption]

۲۴ آذر ۱۵ دسامبر «۱۹۴۴ میلادی» پیمان فرانسه و شوروی


«دوگل» رهبر مقاومت فرانسه به مسکو رفت و یک پیمان دوستی با استالین امضاء کرد. با این اقدام، فرانسه جایگاه پیش از جنگ خود را به دست آورد. «دوگل» که در انگلستان به حالت پناهنده بسر می‌برد این اقدام را بدون مشورت با دولت انگلستان انجام داد و این امر مایة ناخشنودی انگلیسی‌ها شد.





[caption id="attachment_191852" align="alignleft" width="250"]خاکسپاری ناپلئون خاکسپاری ناپلئون[/caption]

۲۴ آذر ۱۵ دسامبر «۱۸۴۰ میلادی» خاکسپاری ناپلئون


خاکستر جسد «ناپلئون بناپارت» در این روز طی مراسمی در «اینولید» فرانسه به خاک سپرده شد. وی که در سال ۱۸۱۵ در «واترلو» از نیروهای اتحادیه‌ای مرکب از چند قدرت اروپایی شکست خورده بود، به جزیرة «سنت هلن» در اقیانوس اطلس تبعید شد و در همانجا درگذشت.





[caption id="attachment_191853" align="alignleft" width="250"]سقوط دژ الموت سقوط دژ الموت[/caption]

۲۴ آذر «۶۳۵ خورشیدی» ۱۵ دسامبر سقوط دژ الموت


نیروهای «هلاکوخان» نوة چنگیز و ایلخان مغولی ایران، قلعة معروف «الموت» را که از پایگاههای مهمّ «اسماعیلیه» بود تصرف کردند. قلعة «الموت» در ارتفاع ۳ هزار متری از سطح دریا در کوههای البرز و منطقة رودبار ساخته شده بود. «اسماعیلیه» یک نهضت استقلال طلب در برابر حکومت ظالمانة خلفای عباسی بود.

لطفا به اشتراک بگذارید: