تحولات ایران وجهان در۲۰ دقیقه-۲۶ آذر

تحولات ایران وجهان در۲۰ دقیقه-۲۶ آذر


 

گزارش۱ ـ گردهمایی جوامع ایرانیان در بیش از 40نقطه جهان

تلویزیون اسکای نیوز گزارشی از گردهمایی جوامع ایرانیان در بیش از 40نقطه جهان منتشر کرد. بخشهایی از این گزارش را می بینیم:

گزارش

گردهمایی جوامع ایرانیان در بیش از 40نقطه جهان

اسکای نیوز:

 مریم رجوی گفت رژیم ایران در خاموش کردن قیام مردمی که ایران را در بر گرفته شکست خورده است

 او افزود آزمایشهای موشکی این رژیم تمامی جهان را متشنج می کند

مریم رجوی این اظهارات را در گردهمایی ایرانیان در آلبانی ایراد کرد.

 شرکت کنندگان در این گردهمایی از جامعه جهانی خواستند با قاطعیت در مقابل رژیم ایران که صادر کننده و حامی تروریسم است بایستد.

آنها از قیام مردم که بیش از یک سال در شهرهای مختلف ایران گسترش یافته حمایت کردند .

آنها خواهان ادامه اعتراضات تا سرنگونی رژیم و بازگشت دمکراسی به ایران شدند.

علی صفوی عضو کمیسیون امور خارجه شورای ملی مقاومت ایران به اسکای نیوز گفت:

در این گردهمایی خانم رجوی اعلام کرد باوجود دستگیری بسیاری معترضین در داخل ایران و اعدامهایی که رژیم انجام داده است، در سرکوب معترضین شکست خورده و نمی تواند مانع آمدن آنها به خیابانها شود.

یک سال از تظاهراتی که در ماه دسامبر سال گذشته شروع شده می گذرد . تظاهرات و اعتراضهای ایران در هماهنگی با معترضین توسط مقاومت در خارج اداره شده است .

همانگونه که خانم رجوی گفت وضعیت در ایران تغییر کرده و رژیم ایران هیچ پاسخی برای مشکلات موجود در بخش اقتصاد و کاهش قیمت پول ایران که هفتاد درصد از ارزش خود را از دست داده ندارد.

علی صفوی افزود:

اپوزیسیون ایران در داخل و خارج ایران حضور دارد و علاوه بر آن رژیم ایران برای مشکلات اقتصادی و اجتماعی اش راه حلی ندارد . آنها درآمدهای ایران را به هدر داده اند .

 سران رژیم مانند خامنه ای و روحانی از آینده نگران هستند . ما بعنوان مقاومت ایران بطور مستمر در داخل و خارج ایران فعالیت می کنیم تا حمایت جامعه جهانی را بدست بیاوریم و این رژیم را تغییر بدهیم .

گزارش۲ ـ خوشبینی سازمان ملل نسبت به گفتگوهای صلح یمن

گفتگوهای صلح در یمن با هدف پایان دادن به جنگی چهار ساله در سوئد با موفقیت و توافق اولیه به پایان رسید. آتش‌بس، توقف عملیات نظامی در استان حدیدهhodaydah، آزادی اسراء و نظارت امنیتی نیروهای سازمان ملل بر بندر حدیده از مهمترین دستاوردهای این دور از گفتگوها بود.

 گزارش

خوشبینی سازمان ملل نسبت به گفتگوهای صلح یمن

مارتین گریفیتث فرستاده سازمان ملل در یمن خواهان آن شد که برای نظارت بر اجرای آتش بس در شهر و بندر حدیدهhodaydah تیم های نظارت و یک سیستم دقیق ایجاد شود

دیپلماتها می گویند تشکیل تیم های نظارت بر آتش بس نیازمند قطعنامه شورای امنیت است

مارتین گریفیتث در مورد توافق هایی که میان طرفین نزاع یمن انجام شده به کشورهای عضو شورای امنیت گزارش داد

او می گوید توافق میان هیأت دولت قانونی و حوثی ها بهترین توافقی بوده که انجام شده است

او گفت تمرکز اصلی بر روی حدیده است چرا که این شهر و بندر آن در مرکز بحران یمن قرار دارد

علاوه بر این بندر حدیده شریان زندگی یمنی هاست . میلیونها یمنی از طریق این بندر تغذیه می شوند

از نظر مارتین گریفیتث سازمان ملل در موضوع حدیده نقشی محوری دارد

. یک کمیته رصد و نظارت به فرماندهی ژنرال هلندی پاتریک کامرتpatrik kamert مامور اجرایی سازمان ملل در این نقطه از یمن است.او قرار است که هفته آینده به حدیده بیاید و ماموریت خود را شروع کند.

 کمیته رصد و نظارت گزارشاتش را بصورت هفتگی به دبیر کل سازمان ملل و شورای امنیت ارائه خواهد داد.این کمیته در گزارشات خود خواهد گفت که میزان عقب نشینی ها چقدر بوده و آتش بس در چه وضعیتی قرار دارد .

 از طرفی مسؤل امور انسانی سازمان ملل در یمن امیدوار است که بحران انسانی در یمن خاتمه یابد

او می گوید اخبار خوبی که این هفته شنیده ایم تاثیرات خود را بر روی میلیونها یمنی خواهد گذاشت

انگلستان نیز پیش نویس یک قطعنامه در مورد یمن را طی هفته آینده میان کشورهای عضو شورای امنیت توزیع خواهد کرد.

 به عقیده ناظران گفتگوهای سوئد به میزان زیادی بر روی مذاکرات آینده میان طرفین نزاع در یمن تاثیر خواهد داشت.

-العربیه -خوشبینی سازمان ملل نسبت به گفتگوهای صلح یمن

گزارش۳ ـ تلاش مصر برای تقویت نقش خود در قاره افریقا

طی یک ماه اخیر مصر در صحنه های مختلف سیاسی و تجاری قاره افریقا حضوری چند جانبه داشته

 این کشور می خواهد نشان بدهد که آماده است در قاره افریقا نقش برجسته تری می تواند داشته باشد

هدف این کشور حفاظت از امنیت ملی و رشد هر چه بیشتر اعلام شده است

گزارش

تلاش مصر برای تقویت نقش خود در قاره افریقا

در ماه دسامبر شهر شرم الشیخ میزبان اجلاس افریقا ۲۰۱۸ بود

 در این اجلاس نزدیک به ۲۰۰۰ شخصیت افریقایی و تعدادی از رؤسای جمهور و رهبران افریقایی حضور داشتند .

در این اجلاس چندین توافق نامه امضا شد. گفته می شود که ارزش این توافق نامه ها نزدیک به سه و نیم میلیارد دلار بوده است.

قاهره اجلاس دیگری را هم برای تجارت در کشورهای قاره سیاه میزبانی کرد

 مشارکت مصر در ساختن یک سد در تانزانیا هم یکی از اقدامات این کشور بود

یکی از شرکت کنندگان در این اجلاس می گوید اینکه مصر در تانزانیا یک سد می سازد پیامش به شرکت های مصری این است که به کمک کشورهای برادرمان در قاره افریقا برویم و برای توسعه این کشورها با آنها همکاری کنیم

 عمده کشورهای افریقایی به دلیل فقری که با آن درگیراند با مشکلی بنام تروریسم هم روبرو شده اند . در صورت اتحاد عمل این کشورها تلاشهای امنیتی آنها هم بصورت دسته جمعی بهتر به نتیجه می رسد.

970922-اسکای نیوز-مصر مبارزه با تروریسم.mpg

گزارش ۳ـ تحریم نفتی کامل رژیم ایران توسط کره جنوبی

کره جنوبی با وجود معافیت از تحریمهای نفتی آمریکا علیه رژیم ایران، برای سومین ماه متوالی مطلقا نفتی از ایران وارد نکرده است

گزارش

تحریم نفتی کامل رژیم ایران توسط کره جنوبی

 

بنابر بیانیه های گمرکی، بعلت عدم رسیدن نفتکشهای ایرانی طی سه ماه گذشته، واردات نفت ایران به کره جنوبی بیش از ۵۷ درصد از ابتدای 2018 تا ماه نوامبر کاهش داشته است

کره جنوبی یکی از بزرگترین مشتریهای اصلی نفت ایران در آسیاست

واشنگتن به این کشور اجازه داده بود که مقادیر کمی نفت از ایران وارد کند. مقادیری که بنا به گفته آگاهان به حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز میرسید. عمده این نفت غلیظ شده هست نفتی که بسیار سبک است وبرای تولید سوختهایی مانند نفت و بنزین بکار گرفته میشود.

ظرفیت رژیم ایران برای نفت سبک بخاطر تحریمهای آمریکا و همچنین افزایش تقاضای مردم، محدود است

سئول بدنبال یافتن جایگزینی برای نفت ایران و واردات نفت از کشورهای دیگر است

کره جنوبی یکی از متحدین اصلی آمریکاست که پیشتر از واشنگتن درخواست کرده بود که در رابطه با خرید نفت از ایران منعطف برخورد کند این در حالی بود که چندین شرکت پیمانکاری کره جنوبی قراردادهای مربوط به انرژی با رژیم ایران را لغو کرده بودند

واشنگتن به ۸ کشور وارد کننده نفت از ایران اجازه داد طی مدت 180 روز از زمان شروع تحریمها نفت ایران را خریداری کنند. تحریمهایی که با هدف مجبور کردن رژیم ایران برای دست کشیدن از برنامه اتمی و موشکی اعمال شده است. برنامه هایی که امنیت منطقه وجهان را تهدید میکند

970924-اسکای نیوز-کره جنوبی و نفت رژیم ایران

گزارش ۴ـ ترس شدید رژیم ایران از مجاهدین خلق بیانگر فرارسیدن زمان تغییر است

پروفسور ساشا شیهان مدیر بخش روابط جهانی و امنیت انسانی دانشگاه بالتیمور مطلبی را در مورد تظاهرات داخل کشور و بحرانهای گریبانگیر رژیم ایران نوشته که در سایت اینترنشنال پالیسی منعکس شده است با هم به بخشهایی از این مقاله نگاه کنیم

گزارش

ترس شدید رژیم ایران از مجاهدین خلق بیانگر فرارسیدن زمان تغییر است

ترس شدید رژیم ایران از مجاهدین خلق ایران بیانگر فرارسیدن زمان تغییر در ا یران است

درسال ۲۰۱۸ ایران در کانون توجهات بین المللی بوده است .در پرتو ادامه اعتراضات و اعتصابات داخل کشور و یک اقتصاد ضعیف و تشدید انزوای منطقه ای و بین المللی و تحریم های گسترده ایالات متحده، علائم رو به رشدی وجود دارد که وضعیت را غیر قابل دفاع کرده و رژیم خود را در موقعیت بسیار دشواری یافته که بتواند اوضاع را مهار کند .

تهاجم جدید رژیم دیکتاتوری مذهبی به مخالفان و بطور خاص اپوزیسیون اصلی اش، سازمان مجاهدین خلق ایران شاخصی جدی برای زمان تغییر در ایران است .

 علاوه بر سرکوب داخلی، حملات چند جانبه شامل طراحی عملیات تروریستی در غرب وکارزار اطلاعات گمراه کننده و شیطان سازی در مطبوعات و اینتر نت علیه مجاهدین خلق وجود دارد .

 پروفسور ساشا شیهان در ارتباط با ادامه دار بودن حرکتهای اعتراضی در ایران می گوید

 تعیین کننده ترین رویداد ایران در سال ۲۰۱۸ ادامه اعتراضات ضد حکومتی بوده است .

موج اعتراضات در روزهای آخر سال ۲۰۱۷شروع شد و به بیش از ۱۴۰ شهر در تمامی استان ها ی کشور گسترش پیدا کرد و رژیم مذهبی حاکم را از داخل به شدت لرزاند .

این جنبش در طول ۱۱ ماه گذشته با وجود سرکوب شدید، امواج دستگیری و شرایط زندان برای معترضان، در اشکال و اشکال مختلف ادامه داشته است.

 

 پروفسور ساشا شیهان مقاله اش را اینگونه به پایان می برد

با توجه به افزایش قیام در داخل و همچنین اقتصاد رو به ضعف رژیم ، بعید به نظر می رسد که این رژیم از اولویت های استراتژیکی خود، در داخل کشور، در سطح منطقه ای یا در سطح جهانی، عقب نشینی کند . رژیم ایران انهدام مقاومت ایران را تنها راه نجات خود از چشم انداز سرنگونی می داند.

 این در حالی است که مخالفان سازمان یافته رژیم یعنی سازمان مجاهدین خلق، ناآرامی های رو به رشد را بستری برای گسترش فعالیت های خود می داند...

بنابراین، جامعه جهانی باید با توجه به خواسته های مردم ایران و اپوزیسیون سازمانیافته آنها عواملی که می تواند بر وقایع آینده تاثیر بگذارد را در نظر داشته باشد.

سال 2018 در ایران ممکن است همانگونه که شروع شد بخوبی به پایان برسد : حاکمان مذهبی تهران با یک قیام واقعی و تظاهرکنندگان ضد دولتی شجاعی روبرو هستند که در خیابانها برای دموکراسی اصرار می ورزند.

 

https://intpolicydigest.org/2018/12/12/iran-s-heightened-fears-of-mek-dissidents-are-a-sign-of-changing-times/

گزارش ۵ـ وال‌استریت ژورنال خامنه‌ای را دیکتاتوری بیرحم و فاسد نامید

تظاهرات مردم در شهرهای مختلف ایران موضوعی است که در بیشتر رسانه های جهان منعکس می شود. این رسانه ها وقتی به دلایل این تظاهرات می پردازند همگی به دیکتاتوری رژیم حاکم بر ایران اشاره دارند . به عقیده والستریت ژورنال دیکتاتوری بیرحم و فاسد رژیم ایران عامل محرک این تظاهرات است.

وال‌استریت ژورنال خامنه‌ای را دیکتاتوری بیرحم و فاسد نامید

گزارش

وال استریت ژورنال خامنه‌ای را یکی از بدترین دیکتاتورها در خاورمیانه توصیف کرد و نوشت: بسیاری از آخوندها و افراد سپاه پاسداران بیرحم هستند. تظاهرات توسط طبقات فقیر و متوسط از دسامبر گذشته رژیم را ناآرام کرده است. آمریکا باید فشار را افزایش داده و حفظ کند تا جائیکه تناقضات عظیم داخلی، حکومت مذهبی را دچار گسست کند. دولت آمریکا باید به تلاش‌هایش برای متحد ساختن جهان علیه تجاوز رژیم ایران ادامه دهد.

وال استریت ژورنال در رابطه با سرکوب جوانان و مردم ایران توسط خامنه‌ای و رژیمش می‌نویسد: خامنه‌ای احتمالاً پیچیده‌ترین دیکتاتور مدرن در خاورمیانه است. بسیاری از ملایان و افراد سپاه پاسداران در حکومت، جنگ وحشتناک ایران-عراق را تجربه کرده‌اند. آنها بسا فراتر از شاه و ژنرال‌هایش قبل از انقلاب، بیرحم هستند.

وال استریت در نوشته‌اش که جمعه ۲۳آذرماه منتشر کرده است به هزینه میلیاردها دلار برای توسعه تسلیحات اتمی توسط رژیم ایران اشاره کرده است.

بنا‌ به گفته دیوید آلبرایت و اولی هاینونن، متخصصان تسلیحات اتمی، تهران برنامه اتمی خود را بعد از تجاوز آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، آنطور که اطلاعات آمریکا با "اعتماد بالا" در سال ۲۰۰۷ مدعی شد و مقامات اوباما مستمراً آن‌را تکرار می‌کردند، متوقف نساخت. توسعه سانتریفوژهای پیشرفته حالا ارزانتر از گذشته است. هاینونن می‌گوید رژیم ایران مواد اتمی مورد نیاز قابل توجهی را به‌طور مخفی انبار کرده است.

اولی هاینونن می‌گوید: یکی از دردسر آفرین‌ترین ابعاد توافق اتمی اوباما عدم دسترسی به پرسنل، پرونده‌ها و سایت‌های مشکوک اتمی ایران است. این نقطه کور بدون یک توافق، هنوز پابرجاست. رژیم آخوندی هنوز می‌تواند به توسعه تکنولوژی اتمی ادامه دهد و سازمان سیا احتمالاً قادر به کشف آن نیست.

وال استریت می‌نویسد:آمریکا باید فشار را افزایش داده و حفظ کند تا جائیکه تناقضات عظیم داخلی ایران این رژیم را دچار گسست کند

https://www.wsj.com/articles/tehran-counts-on-a-divided-west-11544656888?mod=searchresults&page=1&pos=3

 

گزارش۶ ـ بررسی میزان دی اکسید کربن موجود در جنگلهای اروپا

درختان در روز اکسیژن تولید و دی اکسید کربن یا گاز کربنیک جذب می کنند اما در شب، دی اکسید کربن تولید می کنند. در روز به آنها نیازمندیم اما در شب متفاوت است. این موضوع چه تاثیری در تعادل آب و هوا در کره خاکی ما دارد؟

گزارش

بررسی میزان دی اکسید کربن موجود در جنگلهای اروپا

برای درک بهتر تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین اتحادیه اروپا بودجه ای را به دانشمندانی داده که با مطالعه جنگلهای اروپایی قصد دارند درک بهتری از این موضوع پیدا کنند.

یکی از این دانشمندان می گوید: “اینجا برجی ساخته ایم که ۳۶ متر ارتفاع دارد، ده متر هم سایه بان داریم، ایده اصلی درک چگونگی تنفس جنگل است. به معنای دیگر درصد جذب دی اکسی کربن را اندازه گیری می کنیم.”

گیرنده های موجود روی این دستگاهها تحولات تغییرات آب و هوایی و اثرات آن روی گیاهان را نشان می دهد.

یک محقق محیط زیست می گوید:“این تجهیزات میزان دی اکسید کربن، آب و اکسیژن را اندازه گیری می کند، همچنین می توانیم میزان تابش خورشید و درصد جذب آن از سوی درختان را بسنجیم. در واقع، با این کار روند فتوسنتز را به درستی بررسی می کنیم.”

همه موجودات زنده حتی کوچکترین باکتریها در جهان دی اکسید کربن تولید می کنند.

 برگ درختان به کمک نور خورشید دی اکسید کربن را به هیدرات کربن تبدیل می کند اما هنگام شب، فتوسنتز متوقف می شود و درختان دی اکسید کربن متصاعد می کنند.

محقق محیط زیست می گوید: “با در نظر گرفتن این مسایل بهتر می توانیم روند تغییرات جنگلها تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی را بررسی کنیم، می توانیم روند تغییرات دما و میزان بارش باران را بسنجیم، می توانیم ببینیم این موضوعات چه تاثیراتی روی میزان تولید دی اکسید کربن در کره خاکی ما دارد.”

با استفاده از امکانات جدید، دانشمندان قادر هستند میزان دی اکسید کربن جذب شده توسط جنگل تا ده سال آینده را کنترل کنند.

بررسی میزان دی اکسید کربن موجود در جنگلهای اروپایی

https://ec.europa.eu/jrc/

گزارش۷ ـ وضعیت ناپدید شدگان سوریه

در سوریه دهها هزار نفر ناپدید شده اند. بستگان آنها در خارج کشور که مجبور به ترک میهن خود شده اند تلاش می کنند از سرنوشت آنها مطلع شوند.

گزارش

وضعیت ناپدید شدگان سوریه

پناهندگان سوری در کشورهای خارج در آرزوی دست یابی به هر گونه خبر یا اطلاعی از بستگانشان که در سوریه ناپدید شده اند تلاش می کنند تا رد پایی از آنها بدست بیاورند

 یکی از اقداماتی که آنها در برلین پایتخت المان کرده اند فعالیت در کمیته بین المللی امور ناپدید شدگان است

 این کمیته از حمایت اتحادیه اروپا هم برخوردار است

این کمیته در نشستی که در برلین برگزار کرد به فعالیت سازمانهای مدنی و افراد و فعالان در مورد ناپدید شدگان پرداخت و برای دست یابی به آنها یا هر گونه خبری از آنها بحث و گفتگو کرد

این کمیته می گوید در صورتی که بخواهد هر گونه راه حلی در سوریه اجرایی شود موضوع ناپدید شدگان می بایست یکی از موضوعات جدی آن باشد

یکی از شرکت کنندگان در این کمیته می گوید شاید کارهایی که ما امروز می کنیم سریعا به نتیجه نرسد ولی این ، یکی از موضوعاتی است که در آینده باید مطرح شود تا بشود از حقوق قربانیان دفاع کرد. ما می خواهیم جنایتکاران را مورد حسابرسی قرار دهیم

اورینت پناهندگان سوریه مؤتمر فی العاصمة الألمانیة برلین

 
لطفا به اشتراک بگذارید: