در خاطره روزها ۲۶ آذر ۱۳۹۷ – ۱۷ دسامبر


در خاطره روزها ۲۶ آذر ۱۳۹۷  


[caption id="attachment_192530" align="alignleft" width="250"]نابغة ۲۶ ساله نابغة ۲۶ ساله[/caption]

۲۶ آذر – ۱۷ دسامبر «۲۰۱۰ میلادی» نابغة ۲۶ ساله


مجله تایم، «مارک زوکبرگ»، بنیانگذار ۲۶ ساله فیس بوک را به خاطر «خلق سیستم نوینی باری تبادل اطلاعات و پیوند بیش از ۵۰۰ میلیون انسان به یکدیگر» به عنوان «چهره سال» معرفی کرد.





[caption id="attachment_192531" align="alignleft" width="250"]نخستین پرواز بشر با هواپیما نخستین پرواز بشر با هواپیما[/caption]

۲۶ آذر – ۱۷ دسامبر «۱۹۰۳ میلادی» نخستین پرواز بشر با هواپیما


برادران رایت (ارویل و ویلبر رات) هواپیمایی را که در کارگاه دوچرخه‌سازی خودشان بر پایه استفاده از مقاومت هوا ساخته بودند، به پرواز در آوردند و صحرای «کیتی هاک» از ایالت کارولینای شمالی آمریکا، شاهد نخستین پرواز بشر با هواپیما بود که زمان آن البته فقط چند ثانیه بود.





[caption id="attachment_192532" align="alignleft" width="250"]در گذشت مولوی در گذشت مولوی[/caption]

۲۶ آذر – ۱۷ دسامبر «۱۲۷۳ میلادی» در گذشت مولوی


جلال‌الدین محمد بلخی در قونیه در ترکیه بدرود حیات گفت. او بیش از ۲۶ هزار بیت شعر عرفانی سروده و سر آمد روزگار خود در فقه و فلسفه بود. وقتی با محمدبن علی بن ملک داد معروف به شمس تبریزی بر خورد کرد، مرید وی شد و به معرفت انسانی پرداخت.





[caption id="attachment_192533" align="alignleft" width="250"]خودسوری و جرقه انقلاب تونس خودسوری و جرقه انقلاب تونس[/caption]

۲۶ آذر – ۱۷ دسامبر «۲۰۱۰ میلادی» خودسوری و جرقه انقلاب تونس


خودسوزی یک مرد ۲۶ ساله تونسی به نام محمد بوعزیزی، یک میوه فروش دوره گرد، آتش انقلابی را روشن ساخت که نه تنها دگرگونی عمیق در آن کشور، بلکه افراد و توده‌ها را در جهان روشن ساخت و مبدأ شروع عربی شد.





[caption id="attachment_192534" align="alignleft" width="250"]پایان سلطة پرتغال در هند پایان سلطة پرتغال در هند[/caption]

۲۶ آذر – ۱۷ دسامبر «۱۹۶۱ میلادی» پایان سلطة پرتغال در هند


پس از ۴ قرن و اندی سلطة استعمار «پرتغال» بر بخشهایی از شبه قارة هند، سرانجام در این روز هند آخرین بخشهای مستعمره را که شامل منطقة «گوا» و دو منطقة دیگر این کشور میشد از دست پرتغالیها خارج ساخت و به استعمار پرتغال پایان داد.



لطفا به اشتراک بگذارید: