گزارش خبری:اصلاحات حکومتی.تناقض درون ذات

گزارش خبری:اصلاحات حکومتی.تناقض درون ذات-۲۶آذر


چندی است که بحث بحران در باند اصلاح طلبان حکومتی چه در درون این باند و چه در مشاجره با باند رقیب داغ است.

خود اصلاح طلبان آشکارا می‌گویند که حال اصلاحات خوب نیست و اصلاحات دچار بحران است. علت آن شکست روحانی و دولت اوست، در نتیجه بخشی از اصلاح طلبان در صدد جدا کردن حساب خود با او افتاده‌اند و برخی دیگر هم حرفهای متفرقه دیگری می‌زنند و باند رقیب هم این تشتت و سردرگمی را به سر آنها می‌کوبد. گزارشی در این باره:

سعید حجاریان معاون سابق وزارت اطلاعات که چند سال است با تیر غیب لباس شخصیهای خامنه‌ای زمینگیر شده و اغلب از او با عنوان تئوریسین اصلاحات نام می‌برند در مصاحبه‌یی با خبرگزاری نیروی تروریستی قدس با اشاره به افتضاحاتی که روحانی در دورة ریاستش به بار آورده، می‌گوید:

«ما با روحانی عقدی -به‌صورت ائتلاف- نبسته بودیم. ایشان وعده‌هایی به مردم دادند و مردم هم به‌دلیل همان وعده‌ها پای صندوق رأی رفتند.

دفاع ما، براساس همین وعده‌ها بود و نه خواسته‌های حداکثری خودمان. اما، ایشان به بسیاری از وعده‌هایش یا نخواست یا نتوانست عمل کند و فی‌الواقع زمانیکه از خود عبور کرد، طبعاً بخشی از اصلاح‌طلبان هم ناگزیر با ایشان زاویه پیدا کردند».

روزنامة رسالت در سرمقاله (18آذر) این حرف حجاریان را که ما هیچ گاه با روحانی«عقدی به صورت ائتلاف نبسته بودیم» بل گرفته و می‌نویسد:

«مگر شما نبودید که می گفتید«حاضریم دندانه های کلید آقای روحانی باشیم»؟ مگر شما در هر مقطعی از پروژه برجام، از لوزان تا وین و مقاطع دیگر تمام عیار از روحانی حمایت نکردید؟

مگر هم وندانتان در مشارکت منحله، پیش از 96 نگفتند گزینه ما دوباره روحانی است؟ مگر قرار نبود تا 1400با روحانی بمانید و به عقب برنگردید؟ یادتان رفته است؟».

این سرمقاله در ادامه با اشاره به شکست روحانی به عنوان منشأ تشتت و از هم پاشیدگی باند اصلاح طلبان می‌افزاید:

«امروز کار به کجا رسیده است که برخی جوانانی که روزی با شعار «روحانی،روحانی» و تصاویر او از رئیس جمهور منتخب در خیابان‌های تهران استقبال کردند، چند روز پیش در دانشگاه سمنان و در مراسم روز دانشجو، او را با شعار«تورم، بیکاری، جواب بده روحانی» بدرقه کردند؛

بماند که تحلیل ها حکایت از آن دارد که روحانی به جای دانشگاه تهران و شریف و امیر کبیر، سمنان را برای سخنرانی روز دانشجو برگزید تا شاید در جو کمتر سیاسی آنجا، کمتر مورد اعتراض و انتقاد دانشجویان قرار گیرد».
در همین رابطه حرفهای حبیبی سردمدار باند مؤتلفه در شماتت باند اصلاح طلب هم شنیدنی است:

حبیبی : این را هم بنده عرض کردم. اصلاح‌طلبان بالای 90 درصد پست‌های دولتی را تصدی کردند. رئیس‌جمهور وقت این نظر را داشتند و ما هم گله نمی‌کنیم.

مجری: طیف تند آنها معتقد است باید مسیر را از مسیر آقای روحانی جدا کنیم.

حبیبی: پارادوکس همین جا است. یعنی اصلاح‌طلبان خودشان می‌دانند بالای 90 درصد پست‌ها را تصاحب کردند و خود می‌دانند مردم از شرایط اقتصادی واقعاً ناراضی هستند.

برای این که نگذازند این نارضایتی‌ها به خودشان بچسبد همه را گردن شخص خود آقای روحانی می‌اندازند و حتی برخی از اینها بی‌انصافی کردند و تبری هم می‌جویند از آقای روحانی، نمک را خوردید و حداقل نمکدان را نشکنید. مردانه بگویید ما در این رابطه توان اداره کشور را در امر اقتصاد را به صورت ضعیف داشتیم. چه اشکالی دارد این طور اعتراف کنید؟

حالا که محصول کار شما است، سال اول و دوم و سوم و چهارم گردن دولت سابق انداختید. دیگه سال ششم هم حق دارند از این حرف‌ها بزنند؟

 

اما یکی از اصلاح طلبان، صادق زیباکلام ریشة بحران گریبانگیر این جماعت را در قیام دی ماه می‌داند و می‌گوید: «مشکل از جایی شروع شد که اصلاح‌طلبان در برابر اصلی‌ترین و جدی‌ترین مطالبه سیاسی و اجتماعی‌مان چشم خود را بستند یا ندیدند یا ترسیدند. من معتقد هستم اصلی‌ترین، مهم‌ترین، جدی‌ترین، عاجل‌ترین، فوری و فوتی‌ترین خواسته جامعه امروز ایران دموکراسی و آزادی است.

وی می‌افزاید: « نه آقای روحانی، نه دولت دوازدهم و نه جریان اصلاح‌طلب، این سه نتوانسته‌اند در قبال حوادث یا ناآرامی‌های دی 96 یک موضع مشخصی را اتخاذ کنند. من معتقد هستم اصلاح‌طلبان درباره دی 96 سکوت کردند.

برای اینکه چه بگویند؟ اگر آن را تأیید بکنند، شعارهایی که علیه اصلاح‌طلبان دادند، با آنها چه خاکی بر سرمان کنیم. آن شعارهایی که علیه آقای خاتمی دادند، علیه آقای روحانی دادند، با آنها چه کنیم؛ بنابراین مشخص است که اصلاح‌طلبان نمی‌دانند چه کار بکنند. نمی‌دانند تأیید کنند یا تکذیب یا حتی محکوم کنند.

مشابه این حرف را یکی دیگر از اصلاح طلبان به نام زیدآبادی روزی گذشته طی یک سخنرانی زده و می‌گوید: «اصلاح‌طلبان بعد از انتخابات ۹۶ و اعتراضات دی‌ماه سال گذشته اعتبار خود را از دست دادند».

زیدآبادی در همین سخنرانی به موضوع جالبی اشاره کرده و آن به هویتی جریان ساختگی موسوم به اصلاحات است او می‌‌گوید: «اگر پیش رییس‌دولت اصلاحات بروید می‌گوید؛ باید نشست دید که اصلاح‌طلبی چیست؟! الان بعد از بیست سال باید این سوال مطرح شود؟!».
لطفا به اشتراک بگذارید: