یک برخورد کوچک با پیامدها و عبرتهای بزرگ – ۲۹آذر۱۳۹۷

یک برخورد کوچک با پیامدها و عبرتهای بزرگ – ۲۹آذر۱۳۹۷

گزارش و گفتگو با احمد گل افشار

سلام می‌کنم به شما هموطنان و بینندگان عزیز سیمای‌ آزادی و امیدوارم روز جمعة خوبی رو پشت سر گذاشته باشید. امروز هم در برنامة تیک تاک در خدمت شما هستم تا مهمترین موضوع سیاسی روز رو مورد بررسی قرار بدیم. موضوعی که در گزارش و در گفتگوی سیاسی امروز به اون می‌پردازیم، بررسی جریان دعوا و فحاشی یکی از اعضای مجلس ارتجاع در یک اداره و بیرون انداختن او توسط مردمه که لابد خبر دارید که در شبکه‌های اجتماعی به طور وسیعی منتشر شده.

این یک موضوع و یک برخورد کوچک بود که روزانه نظیر آن موارد متعددی در گوشه و کنار کشور اتفاق می‌افتد. اما این واقعة کوچک بخصوص پس از مطرح شدن این موضوع در مجلس ارتجاع به یک مسألة اجتماعی و سیاسی و به یک موضوع جنگ باندی تبدیل شده که حاوی درسها و عبرتهای بسیار است. گزارشی در این باره؛ ابتدا فیلم کوتاهی را که از این مشاجره توسط یکی از شهروندانی که در صحنه حضور داشته، ببینیم:

گزارش


گفتنی‌ها و نکات بسیاری در همین کلیپ کوتاه چند ثانیه یی وجود دارد. اما بگذارید این نکات را از زبان مردمی که آن را دیده‌اند و در شبکه‌های اجتماعی دربارة آن اظهار نظر کرده‌اند، بشنویم: در یکی از سایتها که برخی واکنشها و اظهار نظرهای کاربران را منعکس کرده چنین می‌خوانیم: « کاربری در این باره نوشته است: «مرد اون شهروندی بود که تا قبل از این که بفهمه طرف نمایده مجلس هست، کاری باهاش نداره، همین که میشنوه نماینده مجلسه و فحاشی میکنه با اردنگی پرتش میکنه بیرون! نکته‌ای که آقایون مسئول باید درک کنن همینه، پاتون رو کج بذارید ملت همینجوری پرتتون میکنن بیرون!»

عضو مجلس ارتجاع به نام محمدباسط درازهی که به عنوان نمایندة‌ سراوان بلوچستان به مجلس راه پیدا کرده، برای دفاع از خود و توجیه آن، موضوع را به مجلس کشاند و مجلس روز سه شنبه در این مورد یک جلسة غیرعلنی تشکیل داد. جریان این جلسة غیرعلنی که توسط یکی از اعضای مجلس مخفیانه فیلم‌برداری شد و روی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت، بعد دیگری به این ماجرا داد و آن را به یک مسأله حاد با ابعاد سیاسی بسیار تبدیل کرد.

در این ویدیوی کوتاه هم نکات مهمی وجود دارد. علی لاریجانی رییس مجلس می‌گوید: کی این کلیپ را داده بیرون، باید برخورد کنیم، آقای دژپسند (وزیر اقتصاد) باید برخورد کند. شوخی نیست! درازهی هم می‌گوید: بدونید اگه من کوتاه بیام فردا نوبت شماست! یک نماینده مجلس هم می‌گوید: هیئت رئیسه‌مون بی شعوره!». چنان که می‌بینید لاریجانی در اینجا کاملاً در هیأت واقعی خود یعنی یک پاسدار و عنصر امنیتی ظاهر شده است.

ثانیاً این مجلس عصارة‌ رذائل را ببینید که یک عضو مجلس از جلسة غیرعلنی مخفیانه فیلم می‌گیرد و آن را روی شبکة مجازی می‌گذارد و متعاقبا هیات رییسه مجلس ارتجاع به حراست دستور بررسی داد تا مشخص شود چه کسی از جلسه فیلمبرداری کرده و چرا آن را منتشر کرده؟». اما بگذارید ماجرا را از زبان رسانه‌های حکومتی هم بشنویم: سایت عصر ایران نوشته:‌ « اینکه نماینده مجلس رسماً به یک کارمند فحاشی کرده و واژه‌های چرک به کار برده یک طرف، اینکه به جای عذرخواهی رو به دوربین نشسته و طلبکارانه موضوع را به قومیت و مذهب ربط داده، یک طرف، ولی اینکه در مجلس برای یارکشی می‌گوید «فردا نوبت همه‌تان می شود» را کجای دل‌مان بگذاریم؟».

این مطلب در ادامه پاسدار لاریجانی را هم زیر سؤال برده که «شکایت می‌کند که چرا فیلم منتشر شده و باید پاسخگو باشند! نمی‌گوید چرا نماینده مجلس شورای اسلامی با شان و شخصیت مسئول نظام بازی کرده و آن حرف ها را زده، می‌گوید چرا باید فیلمش منتشر می‌شد!». سایت بهار وابسته به باند روحانی و طیف همسو با او هم می‌نویسد: «دو فیلم منتشرشده از درگیری لفظی یک نماینده با کارمند گمرک تهران و همچنین بخش کمی از نمایندگان و همچنین رییس مجلس، قبل از هر چیز از «پخش» فیلم ناراحتند نه بررسی محتوای آنها خصوصا نحوه برخورد توهین‌آمیز و آمرانه یک نماینده با یک کارمند!».

اما نکتة‌ مهمتر حرف درازهی است که می‌گوید:‌ بدونید اگه من کوتاه بیام فردا نوبت شماست! یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در این باره نوشته است: «نمایندگان مجلس از این عصبانی نیستد که یکی از نمایندگان از یک اداره پرت شده بیرون؛ از این عصبانی‌اند که مردم دیدند که میشه نمایندگان مجلس رو پرت کرد بیرون». اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود، به دنبال اظهارات درازهی، بسیاری از اعضای مجلس به دفاع از او و در وحشت از این که این واقعه فردا می‌تواند برای آنها هم اتفاق بیفتد بر می‌خیزند و 40نماینده طرح استیضاح وزیر اقتصاد را امضا می‌کنند چرا که ادارة گمرک زیر مجموعه آن حساب می‌شود.

اما یکی از اعضای مجلس به نام محمدقسیم عثمانی علیه اقدام درازهی و سایر مجلسیان حامی او صحبت کرده و می‌گوید: « وقتی یک نگهبان با یکی از نمایندگان زاهدان درگیر می شود و به او بی حرمتی می کنند حساسیت نشان داده و جلسه غیرعلنی برگزار می کنیم، کمیته حقیقت یاب تشکیل داده و در بوق و کرنا کرده و حتی وزیر را تهدید به استیضاح می کنیم. همه این کارها برای این است که به یکی از نمایندگان بی احترامی شده است. وی افزود: همزمان با این اتفاق چهار دانش آموز معصوم زاهدانی در آتش سوختند. ما کدام وزیر را احضار و استیضاح کرده ایم؟

اگر نماینده مردم هستیم چطور این قدر نسبت به همکارمان حساسیت نشان می دهیم، اما نسبت به چهار معصوم که در آتش سوختند سکوت می کنیم. امروز باید وزیر آموزش و پرورش را احضار می کردیم نه این که دیروز از وزیر اقتصاد بخواهیم توضیح دهد... عثمانی افزود: چهار معصوم می سوزند، اما ما در برابر آن سکوت می کنیم و از آن سو به توهین به همکارمان آن چنان موضع گیری می کنیم.».

درازهی همچنین مدعی می‌شود که در آن ماجرا به قوم بلوچ و مردم سنی توهین شده است. یک کاربر از هموطنان بلوچ طی توییتی نوشته است:‌ «(درازهی) بجای اینکه بیاد از مردم عذرخواهی کنه داره فرار رو به جلو میکنه و خودشو پشت مسائل قومی و مذهبی پنهان میکنه تا از احساسات مردم سواستفاده کنه. من بعنوان یک بلوچ سنی نتن‌ها از این نماینده حمایت نمیکنم بلکه خواستار عذرخواهی ایشون از مردم بخصوص مردم سیستان وبلوچستان هستم.». بله، به نظر می‌رسه این دو ویدیوی کوتاه را دوباره و چندباره باید دید، باز هم عبرتهای مهم دیگری در آنها نهفته است. ما هم گفتگوی خودمون با احمد گل‌افشار را به این موضوع اختصاص داده‌ایم.

گفتگوی سیاسی


بله، به نظر می‌رسه این دو فیلم کوتاه هم فیلم دعوا در گمرک و هم فیلمی را که مخفیانه از جلسة غیرعلنی در مجلس ارتجاع گرفته شده بود را دوباره و چندباره باید دید، چون خیلی پیامها و عبرتهای مهم در آنها نهفته است. به همین جهت ما هم گفتگوی امروز خودمون رو به این موضوع اختصاص دادیم. مهمان برنامة امروز ما احمد گل افشار است. با ما در این گفتگو همراه باشید.

س: این گزارش رو دیدیم، ولی می‌خواستم شما به طور مختصر بگید که قضیه چی بود و چطور شد که یک دعوای معمولی که روزانه صدها و هزارها مورد اون در گوشه و کنار اتفاق می‌افته، تبدیل به چنین جنجالی شد؟


ج:‌ خب این دعوا اولش یک دعوای عادی بین دو نفر بوده، ولی وقتی کسانی که در صحنه بودند متوجه می‌شوند یک طرف دعوا عضو مجلس ارتجاع است، اون طور با خشم و نفرت واکنش نشون می‌دن و طرف رو با خفت و خواری پرت می‌کنند بیرون!
اما این که اون باصطلاح نمایندة رژیم به نام دورازهی چرا رفته بوده ادارة گمرک خودش مدعی شده که برای رتق و فتق کارها حوزة انتخابیه‌ش بوده، اما در جریان دعوای باندی، روشن شده که این آقای دورازهی به منظور کارچاق کنی و رشوه دهی به رئیس گمرک اونجا رفته بود.

در همین فیلم مشاجره هم که پخش شد، خواست او از کارمند این است که در را برایم باز کن! لابد می‌خواسته آن ماشین اهدایی را بیاورد داخل محوطة گمرک و به رئیس بدهد. من این قسمت را از یکی از سایتهای حکومتی به نام سایت بهار براتون می‌خونم که نوشته: ««درازهی» با لکسوس آبی پشت درمانده است و سپس با پرشیا وارد گمرک شده است! آیا واقعیت دارد که با خودروی مربوط به آقای حاجب‌ واردکننده مشهور خودرو بوده؟ میدانند برای چه کاری با یک وارد کننده به گمرک رفته است؟ رفع درد مردم یارفع مشکل یک واردکننده؟».

و یک کاربر هم در شبکه‌های اجتماعی نوشته: «آقای نماینده بیا بگو رابطه‌ات با واردکننده خودو چیه؟ ماجرای لکسوس چیه؟». خب می‌دانیم که یکی از کارهای اعضای مجلس همین کارچاق کنی‌هاست و به همین جهت هم هست که هر کدام میلیاردها تومان و چند برابر حقوق ۴سال نمایندگی پول خرج می‌کنند که انتخاب شوند و از این طریق همین رشوه خواریها چند برابر درآمد کسب می‌کنند.

س: چرا اعضای مجلس یا حداقل بخشی از مجلس این طور فعالانه وارد این قضیه شدند و قضیه رو تا استیضاح وزیر اقتصاد هم کشوندند که چرا در یکی از ادارات زیر مجموعه اون این دعوا اتفاق افتاده؟


ج:‌ این به خاطر شخص آن فرد (دورازهی) نیست. به خاطر خودشان است کما این که دورازهی در جلسة غیرعلنی مجلس به آنها گفت اگر من کوتاه بیایم فردا بعد نوبت شماست. و اینها هم از همین می‌ترسند و می‌خواهند با این کارها جلو این قضیه را بگیرند. بخصوص که این قضیه الان به یک جنگ باندی تبدیل شده، چون این دورازهی وابسته به باند اصلاح‌طلبان است و دو باند بر سر این قضیه در برابر هم صف‌آرایی کرده‌اند.

در این قضیه خیلی خوب هم ماهیت این باند اصلاح طلب و کل این مجلس برملا شد و هم ماهیت رئیس مجلس علی لاریجانی که همان طورکه در این گزارش هم آمده بود، مسأله او این نیست که چرا یکی از اعضای مجلس این افتضاح را به بار آورده، بلکه هم و غمش این است که چه کسی فیلم را گرفته و کی آن را داده بیرون و تاکید می‌کند باید برخورد کنیم، آقای دژپسند (وزیر اقتصاد) باید برخورد کند. شوخی نیست!». یعنی ماهیت خود را بروز میدهد.

س: به نظر می‌رسه افشای جلسة غیرعلنی و انتشار فیلمی از این جلسه در فضای مجازی به این قضیه اون رو به یک بحران سیاسی بالغ کرده؛ برداشت شما از این قضیه چیه؟ چرا چنین ابعادی پیدا کرده؟


ج:‌ بله این خودش به بحرانی بزرگتر از بحران افشای فیلم آن دعوا تبدیل شده. ببینید رژیم چقدر پرشکاف است که نمایندة مجلس مخفیانه از جلسة غیرعلنی فیلم می‌گیرد و آن را در فضای مجازی علنی و منتشر می‌کند و به گزارش سایت حکومتی بهار، نماینده رژیم از دامغان گفته: انتشار فیلمی از جلسه غیر علنی در مجلس بررسی شد و هیات رییسه به حراست مجلس دستور بررسی داد تا مشخص شود چه کسی از جلسه فیلمبرداری کرده و چرا آن را منتشر کرده؟».

یعنی الان رژیم قبل از این که ببیند چه کسی آن کلیپ اول را گرفته و کی آن را روی شبکة اجتماعی گذاشته می‌خواهد ببیند از درون خودش این کلیپ رسوای دومی از جلسة غیرعلنی را چه کسی افشا کرده؟ این نشاندهندة عمق بحران است. هم بحران اجتماعی و شدت تضاد مردم با رژیم و هم وضعیت بحرانی داخل رژیم که یک تلنگر به این پیکر فرتوت و سراسر عفونت گرفته منجر به چنین بحرانی می‌شود.

س: خب مجموع این داستان حاوی چه پیامیه؟ و چه نتایجی می‌شه از اون گرفت؟


ج:‌ واقعاً این قضیه به اندازة چند مقاله حاوی واقعیتهایی از وضعیت اجتماعی و سیاسی امروز ایران است. - از فساد و رشوه خواری جاری در رژیم و این که سرنخ قاچاق 25میلیارد دلار را که خامنه‌ای هم به آن اعتراف کرد، در کجاها باید به دنبالش گشت و این که در این وانفسای تحریم، خودروهای لوکس چطور قاچاقی وارد می‌شوند و به قیمتهای نجومی به فروش می‌رسند.

- تا عمق و گستردگی نفرت اجتماعی از رژیم و از همة ارکان رژیم. در همین فیلم دعوا که دیدیم، جالبه که تا وقتی هویت فرد مشخص نشده بود، بقیه فقط ناظر بودند و دخالتی نمی‌کردند. اما همین که کارمند مربوطه گفت که ایشون نمایندة مجلس هستند، ورق چرخید و افراد حاضر یکپارچه برخاستند و اون رو با اردنگی بیرون انداختند. خیلی جالبه که کارمند مربوطه هم می‌دونست که اگر بگه طرف نمایندة مجلسه چه اتفاقی می‌افته. و این که این واقعیت چطور برای خود رژیم هم یک امر کاملا شناخته شده‌ای است و درازهی هشدار میدهد که اگر اینجا کوتاه بیاییم فردا نوبت شماست.

- واقعیت این است که این واقعه نشان داد که در تعادل قوا بین مردم و رژیم، یک چیزی ورق خورده و چرخیده است. این همان رژیمی است که در سال 60 در یک شب چند صد نفر اعدام می‌کرد و اتفاقی هم نمی‌افتاد، اما حالا یک نفر را که اعدام میکند،‌ ببینید چه خبر می‌شود. و ببییند قبلاً یک پاسدار می‌آمد خیابان و خیابان را قرق می‌کرد و حالا یک نفر با دست خالی نمایندة مجلس را مثل موش می‌گیرد و پرت می‌کند بیرون!
این البته خود به خودی حاصل نشده، حاصل یک پیکار و نبرد 37ساله مقاومت ایران با این رژیم است.

مجلس ارتجاع وچشم انداز نظام

یک نمونه از افتضاحات رایج در حاکمیت آخوندی!
لطفا به اشتراک بگذارید: